Hagebeuk rooien al dan niet op perceelsgrens

Bromsnor
Topic Starter
Berichten: 22

Hagebeuk rooien al dan niet op perceelsgrens

#1 , 16 dec 2013 18:13

Onze buurman zet ons al jaren onder druk om de hagebeuk ( 25 m lang) tussen de twee tuinen te rooien en te vervangen door een schutting. Wij zijn 'groene' mensen en vinden de haag een meerwaarde geven aan de tuin, inclusief een rijk vogelbestand. Hij wil met die schutting vooral zijn privé werkzaamheden (opfokken van motorfietsen) afschermen. Nu vraagt hij een document te ondertekenen, waarbij wij akkoord gaan met zijn voornemen.
Maar ofwel staat de haag op zijn eigendom (visueel wel iets meer bij hem dan op de onze) en dan vraag ik me af waarom wij een document moeten ondertekenen. Ofwel staat de haag op de perceelsgrens, waardoor onze toestemming natuurlijk vereist is, maar waarna hij ons allicht mee wil opdraaien voor de onkosten.

Kan ik op het kadaster te weten komen of die haag op de perceelsgrens staat? En zo ja, kan ik dan door beide partijen een door mezelfd opgesteld document ondertekenen dat wij (omdat wij helemaal geen vragende partij zijn) enkel akkoord gaan als hij zelf opdraait voor de kosten en hij ons bij eventuele beschadiging van ons domein die schade moet vergoeden?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 16 dec 2013 20:03

Op het kadaster kennen ze enkel maar de scheiding en dan nog enkel maar op plan. Terplaatse zal dit door een landmeter moeten worden nagezien.
De plaats van de haag op het terrein kennen ze uiteraard niet, want die gegevens houden ze niet bij.
Buurman kan toch perfect een gesloten schutting plaatsen naast uw haag, op zijn grond dus.

Franciscus
Berichten: 38600

#3 , 17 dec 2013 01:33

Opfokken van motorfietsen???
Moet men dan niet voldoen aan een reeks van vergunningsverplichtingen?

Reclame

Bromsnor
Topic Starter
Berichten: 22

#4 , 17 dec 2013 16:41

Akkoord Franciscus, maar het is al geen makkelijke kerel en ik wil de situatie niet erger maken dan ze is. Mijn vraag is alleen: hoe ik kan ontsnappen aan zijn manoeuvre om me mee te laten opdraaien voor de onkosten van het rooien van de haag (helemaal tegen onze zin) en zijn vervangende schutting. Volstaat een aangetekende brief, waarbij ik verzet aanteken tegen het rooien van de haag als die op de perceelsgrens staat en dat ik in het andere geval (als hij met landmetersattest kan bewijzen dat de haag op zijn eigendom staat) ik niet ben voor mogelijke problemen met de ruimtelijke ordening en al evenmin voor bijkomende onkosten?

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”