sociale dakisolatie in een appartementsgebouw

papaecho
Topic Starter
Berichten: 19

sociale dakisolatie in een appartementsgebouw

#1 , 14 dec 2013 14:39

Ik woon op het gelijkvloers van een appartementsgebouw met twee appartementen. Zelf ben ik eigenaar van dit appartement. Het appartement boven mij wordt verhuurd via een sociaal verhuurkantoor door de eigenaar. Nu wil de eigenaar van hierboven dakisolatie aanbrengen en heeft hij mij gevraagd of ik daar ook in wou tussenkomen. Ik heb daar geen probleem mee op voorwaarde dat zowel de kosten als de belastingvoordelen gedeeld worden door allebei.

Volgens hem komt het gebouw in aanmerking voor sociale dakisolatie omdat hij dit verhuurd via een sociaal verhuurkantoor. Dit houdt in dat men een verhoogde premie krijgt van 23 euro/m² i.p.v. 8 euro /m². Ik heb daar wel enkele bedenkingen bij. Ten eerste gaat van die 23 euro 5 euro/m² naar een zogenaamde promotor die de werken opvolgt. Volgens mij zit die promotor in een positie waarin het gemakkelijk is bevriende bedrijven te bevoordelen. Ten tweede is alleen de restfactuur ,dit wil zeggen de factuur - de isolatiepremie, van de belasting aftrekbaar. Bij een gewone premie van 6-8 euro per vierkante meter komt het ganse factuurbedrag in aanmerking voor belastingaftrek. Ten derde zegt de wetgeving ter zake dat de belastingaftrek geldt voor de verhuurder via een sociaal verhuurkantoor en kom ik dus in principe niet in aanmerking voor de belastingaftrek. Ten vierde wordt in geval van sociale dakisolatie alles via de eigenaar van hierboven afgehandeld.

Mijn vraag is tweeledig: Is het in ons geval mogelijk dat het dak in aanmerking komt voor sociale dakisolatie? Hoe kan men in zo een geval de kosten als de belastingvoordelen correct delen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 14 dec 2013 16:02

Als mede-eigenaar heb jij in ieder geval de verplichting uw aandeel (quotiënten in het gebouw) te betalen.
Het is iedere eigenaar afzonderlijk die zijn premie aanvraagt. Uw bovenbuur zal dan waarschijnlijk kunnen genieten van de sociale premie, en jij van de gewone premie.
Is er een basisakte? Is er een syndicus?
Wat doet die promotor nog in deze zaak?
Je kan perfect, in samenspraak met de andere eigenaar, zelf aan aannemer aanstellen.

papaecho
Topic Starter
Berichten: 19

#3 , 14 dec 2013 19:51

Ja, er is een basisakte en vermits het dak gemeenschappelijk is, is normalerwijze de dakisolatie dat ook. Ik heb op zich geen probleem om de helft van de kosten te betalen zoals dat moet volgens de basisakte. Nee, er is geen syndicus hoewel dat misschien wettelijk wel moet, maar aangezien we maar met twee eigenaars zijn en alles tot nu toe goed gegaan is , is het er nooit van gekomen.
Het probleem voor mij is dat die promotor alles maar dan ook alles afhandelt en één van de voorwaarden voor sociale dakisolatie is dat alles via een promotor wordt geregeld. Hij stelt ook zelf de aannemer aan.De eigenaar dient ook enkel het restbedrag na aftrek van de premies betalen. Ik zeg ook niet dat die promotor corrupt is maar in mijn ogen zet dat hele systeem wel de deuren wagenwijd open voor corruptie. Die promotor vraagt ook de premies aan en alles maar dan ook alles gaat in dat geval via de eigenaar van hierboven.
De premie wordt aangevraagd via netbeheerder Infrax. Je kan zonder problemen een premie vragen voor een appartementsgebouw. Dit kan niet alleen door de syndicus maar ook door de vereniging van medeëigenaars. Bij een sociaal dakisolatieproject moet echter de aanvraag gedaan worden door die promotor. Voor sociale dakisolatie is er een ander premieformulier, maar voor appartementsgebouwen waarin alle eigenaars bijdragen in de kosten moet die premie worden aangevraagd met één enkel formulier. Volgens mij zijn er een aantal tegenstrijdigheden en is dit geval niet zo simpel maar ik heb in ieder geval geen zin om die hele afhandeling van die zaak aan die promotor over te laten terwijl ik niet van een extra premie kan genieten.

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”