Rookhinder houtkachel

RL1
Topic Starter
Berichten: 58

Rookhinder houtkachel

#1 , 13 dec 2013 13:02

Kunnen de buren mij dwingen om mijn houtkachel niet meer te gebruiken in het stookseizoen (de late herfst, winter, vroege lente) omdat zij klagen van de dikke rook. Toen ze mij vroegen of ik rubber of geverfd / behandeld hout stook, heb ik hun gezegd dat dit niet het geval is vermits ik een bos bezit en dus genoeg natuurlijk en gedroogd hout heb.
Ik heb hun toen ook verteld dat dit enkel het eerste half uur zulk een dikke rook afgeeft omwille van de aanmaak krantenpapier maar vooral het terug opwarmen van het schouwkanaal waar de dag voordien roetdeeltjes zijn neergeslagen omwille van een uitdovende kachel.
Ze nemen overdag foto's van de dikke rookpluim wanneer ik net mijn kachel aangemaakt heb (niet een half uur later want dan zie je nauwelijks nog rook) praten met de buren over hun klachten en proberen zo een unaniem standpunt tegen mij te creëren. Daarom vrees ik dat ze een dossier aan het samenstellen zijn om mij voor de rechtbank te halen ter verantwoording...
Ter info de woonwijk betreft een open bebouwing maar bevindt zich net in de bebouwde kom van de stad.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
katwezel
Berichten: 375

#2 , 14 dec 2013 13:09

bij overlast kunnen ze dit zeker , mogelijks zijn er zelfs speciale regels in je gemeente van toepassing , die moet je zeker kennen , hierbij nog een link met enkele tips http://www.lne.be/campagnes/stook-slim/ ... nen-stoken" onclick="window.open(this.href);return false;

RL1
Topic Starter
Berichten: 58

#3 , 16 dec 2013 12:54

Wat is overlast, dat is subjectief. Wat voor de ene geurhinder is van een varkensstal in de buurt is voor de andere een doodnormale geur die gepaard gaat met het hebben van varkens op het platteland. Dus wat voor de ene rook- & geurhinder is , is voor de andere doodnormale opstart rookpluim die bij een normale werking van een houtkachel hoort. Spreekwoord "Waar rook is , is vuur " kan je ook omdraaien hé, geen vuur zonder rook. En (voorlopig) is het hebben en gebruiken van een houtkachel bij wet niet verboden....
Gemeente-regels zijn er niet omtrent gebruik ve houtkachel.

Reclame

Turaki
Berichten: 6870

#4 , 16 dec 2013 13:38

Overlast is subjectief, maar bij een rechtszaak zal hier ook rekening mee gehouden worden. Varkensmest op het platteland is geen overlast, in een stad wel.

RL1
Topic Starter
Berichten: 58

#5 , 16 dec 2013 13:44

Het is nu niet terzake in dit topic, maar toevallig hebben we wel last in de bebouwde kom van die varkensmest. Ik wil hiermede enkel maar zeggen dat noch rook- noch geur-hinder grenzen kent en dus zinloos is te stellen dat op platteland wel en in stad niet...er zijn véél grijze zones en juist daarom bestaat er rechtspraak....bevat evenveel grijze zones niwaar?
En bij een rechtspraak mag inderdaad rekening gehouden worden met subjectieve oordelen, maar dit geldt langs beide zijdes

chantika
Berichten: 961

#6 , 16 dec 2013 19:12

Wetsvoorstel.

Daarin wordt 'bij windstilte en mist' een 'verbod op het verbranden in houtkachels' voorgesteld. Houtkachels en open haarden mogen ook 'geen geurhinder of hinder van roet en rook veroorzaken'. Er wordt een uitzondering voorgesteld voor ruimten waar 'houtverbranding de enige verwarming is'.


Bron http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... =GNF3JMORA

Poi2
Berichten: 52

#7 , 17 dec 2013 07:41

oplossing.... geen krantenpapier gebruiken,
hier: 1aanmaakblokje, 6-tal kleine aanmaakhoutjes hier kruiselings over, daarop enkele grotere blokken (zo geplaatst dat de vlam van het aanmaakblokje op een gekliefde kant van het groot hout komt,
luchttoevoer boven en onderaan kachel volledig openzetten. (als het goed brand onderaan dichtzetten)
Na een halve minuut is er buiten geen rook meer te bespeuren.

Als ik 's avonds buiten rondfiets vraag ik mij ook vaak af wat sommige mensen opstoken, (ofwel dat ze te weinig zuurstof aan hun vuur laten).
als u ruitjes van de kachel zwart worden is een goede indicatie dat er iets verkeerd gaat.. (te weinig zuurstof, te nat hout, slechte trek...)

Oude Belg
Berichten: 3192

#8 , 17 dec 2013 14:48

(als het goed brandt onderaan dichtzetten)..... een goede indicatie dat er iets verkeerd gaat.. (te weinig zuurstof,, slechte trek...)
Toevoer onderaan dichtgezet dus :lol:
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Poi2
Berichten: 52

#9 , 18 dec 2013 10:49

ik heb 2 luchttoevoeren
(1 onderaan de kachel, is enkel voor het vuur makkelijk en snel aan te maken)
(1 bovenaan de kachel, deze dient voor het vuur te regelen, als je deze te veel dichtzet krijg je onvolledige verbranding, met alle gevolgen van dien, aanslag op raampjes, rookkanaal, rookpluim buiten..)

BloodNight
Berichten: 621

#10 , 26 dec 2015 17:53

Probeer eens een goed gesprek te hebben met de buren.
Nodig de buren eens uit en laat hen de kachel eens zien en hoe je deze aansteekt. Dan kunnen ze zien dat er een beetje zwarte rook vrijkom bij het aansteken en waarom dit zo is.
Bespreek gewoon eens de zaak.

Oude Belg
Berichten: 3192

#11 , 26 dec 2015 23:15

@ Bloodnight : een goed gesprek n meer dan 2 jaar heeft, denk ik, nog weinig zin.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

vragenvragen
Berichten: 10

#12 , 15 jan 2016 20:40

Rookoverlast zal alleen maar toenemen. Na 2009 zijn de strenge EU normen er afgehaald.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”