Gemeenschappelijke muur overnemen

Racerke
Topic Starter
Berichten: 35

Gemeenschappelijke muur overnemen

#1 , 02 dec 2013 22:48

Wij zijn vorig jaar gestart met een hob te bouwen. Toen hebben onze buren onze plannen ondertekend waarop de dubbele gemeenschappelijke muur staat.

Toen had de aannemer ons aangeven hoeveel de muur zou kosten. Of vooral hoeveel de meerkost voor ons is.

Nu hebben zij ons gecontacteerd om af te spreken en hun vergunningsaanvraag te ondertekenen.
Graag zou ik dit combineren met het betalen van de muurovername.

De muur van ons is 15m lang en de kruipkelder is 1m hoog.

Wat zijn de voorwaarden hiervan?
Hoe moet dit wettelijk vastgelegd worden?
Hoeveel is de prijs? Wordt dit berekend per m² ?
Wanneer moet dit betaald worden? Nu of wanneer ze starten met bouwen of wanneer ze klaar zijn?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 03 dec 2013 11:15

Het is niet de aannemer die de prijs bepaald van een over te nemen muur.
Zie werkwijze hieronder:
http://www.livios.be/nl/bouwfasen/jurid ... overnemen/" onclick="window.open(this.href);return false;

Hier kan je de prijzen terugvinden. De opmeting moet echter pas gebeuren bij het einde van de werken.
http://www.arch-index.be/archindex/muur.asp" onclick="window.open(this.href);return false;

Racerke
Topic Starter
Berichten: 35

#3 , 03 dec 2013 14:19

De muur is er maar hoe reken je dit juist uit?
De muur is 14cm snelbouw, 4cm partywall en 14cm snelbouw.

Reclame

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 03 dec 2013 15:34

Laat uw architect dat doen. Die zijn dat gewoon.

Racerke
Topic Starter
Berichten: 35

#5 , 06 dec 2013 21:35

Architect heeft laten weten dat hij dit niet doet, landmeter moet dit doen. Lap weet ik nog niks.

chantika
Berichten: 961

#6 , 08 dec 2013 10:15

Een goede verstandhouding tussen buren is essentieel. Vergunning tekenen zo kunnen ze vroeger starten. Eerst wel goed de plannen bekijken. Samen de overname uitrekenen volgens de link van Mava105. Voor de isolatie prijs opzoeken. Bij de graafwerken voor de fundering van de buur zijn huis kan je gemakkelijk de diepte en breedte van U fundering bepalen. Alles op papier zetten met foto's. Niet vergeten een staat van bevinding op te maken van u huis, voor eventuele schade veroorzaakt tijdens de bouw van buur zijn huis.

Racerke
Topic Starter
Berichten: 35

#7 , 13 dec 2013 20:30

"Om de kosten van landmeter uit te sparen kiezen de buren ervoor om de berekening door hun architect te laten doen."

Volgens mijn architect kan dit, als we beiden met het bedrag akkoord gaan, maar hoe kan ik nu controleren of het bedrag klopt?

Wie kan mij helpen met de tarieven voor Provincie Antwerpen?
En kan iemand de manier van berekenen even uitleggen? Want ik denk dat we niet persé de muur volledig moeten tellen? Of wel.

Snelbouwsteen 14 bij ons, 4cm isolatie op de scheiding en 14cm snelbouwsteen op hun perceel door ons gebouwd.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 13 dec 2013 20:39

http://www.arch-index.be/archindex/muur.asp" onclick="window.open(this.href);return false;
Heb dat al vorige week doorgegeven

chantika
Berichten: 961

#9 , 13 dec 2013 20:40

Bovenstaande link staan de prijzen voor Antwerpen. (Link verwijderd was oud)

Let vooral op de diepte en breedte van U fundering. Niet gemakkelijk om dit op te meten als de buur zijn woning er al staat.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#10 , 14 dec 2013 11:27

http://bibliotheek.mediatech.be/data/ar ... werpen.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Racerke
Topic Starter
Berichten: 35

#11 , 14 dec 2013 20:16

ok maar hoe reken ik?

breedte 0,14 x hoogte x lengte

breedte isolatie 0,2 x hoogte x lengte

en dat moeten ze volledig betalen?


OF moet de volledige muur gerekend worden, ook deze op ons perceel.
En dan erna delen door 2?

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#12 , 14 dec 2013 20:37

Gewon de hele muur en delen door 2.
Vergeet ook niet de grondwerken voor de fundering, de fundering zelf, aanvullingen, waterdichting, enz. Zet alles in een muurovernamedokument, vergezeld van een plan van deze muur (planzicht en doorsnede van de volledige muur, met hierop aangeduid de zone die gemeenschappelijk wordt ), en laat beide partijen dit ondertekenen. Nadien laat je de documenten registreren.
Het is soms een ingewikkelde materie, vandaar dat het gewoonlijk de architect of de landmeter is die dit document opmaakt.

Racerke
Topic Starter
Berichten: 35

#13 , 15 dec 2013 11:03

Ok bedankt voor de info.
Dus de hele muur rekenen.

Ik denk dat ik de nodige info wel kan verzamelen en kan samenbundelen maar als u ergens een voorbeelddocument heeft dan kan ik het nog eens bijkomend controleren.

chantika
Berichten: 961

#14 , 15 dec 2013 11:09

U heeft nog wel even tijd om alles te berekenen. De vermelde link houd ook al rekening met prijzen van jan 2012.
De buren hoeven pas te betalen na voltooiing van de werken. Goed mogelijk dat er nieuwe tabellen komen.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#15 , 16 dec 2013 19:51

Scan van document muurovername is via mail naar u onderweg.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”