Bomen te kort op perceelsgrens

Tom93
Topic Starter
Berichten: 7

Bomen te kort op perceelsgrens

#1 , 27 nov 2013 12:11

Beste leden,

ik heb 1 jaar geleden een eigendom gekocht en gisteren verneem ik van de buurman dat de wortels van de bomen zijn fundering opduwen.

Na contact met de gemeente blijken deze bomen te dicht te staan (minstens 2m afstand)

Deze bomen zijn een 8 tal jaar oud, mijn vraag is: Is de verkoper (vorige eigenaar) of plaatser van de bomen niet verantwoordelijk? Dient hij deze niet te verwijderen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 27 nov 2013 13:02

Het is geen verborgen gebrek. Daarom kan de verkoper niet verantwoordelijk worden gesteld.
U zal de bomen zelf moeten verwijderen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Tom93
Topic Starter
Berichten: 7

#3 , 27 nov 2013 19:25

Bijkomend vergeten te vermelden:

De tuin waarin de bomen staan is niet mijn eigendom maar ik heb er wel het privatief gebruiksrecht van.

Natuurlijk sta ik ook in voor het onderhoud en dergelijke, dit is zo opgenomen in de statuten.

Maar aangezien bomen verwijderen mijn inziens niet echt met onderhoud te maken hebben en de tuin geen eigendom is, moet ik dit dan niet voorleggen aan de vme ?

Reclame

Tom93
Topic Starter
Berichten: 7

#4 , 27 nov 2013 19:42

Concreet staat er vermeld dat alle omliggende grond in gemeenschappelijke eigendom is volgens de verdeelsleutel van de 8 appartementen.

Echter:
"De kosten van onderhoud, herstel of vervanging van de tuin valt uitsluitend ten laste van de begunstigde eigenaar"

Valt het verwijderen van bomen hier ook onder? Onderhoud en snoeien is elk jaar gedaan.


Want bvb iemand die een terras mag gebruiken moet deze onderhouden maar mag hij bvb de terrastegels dan zomaar verwijderen? Dit zit toch vast in de grond en was reeds aanwezig, net zoals de 3 bomen in mijn geval?

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 27 nov 2013 20:12

Wie heeft destijds die bomen aangeplant? Wie heeft deze betaald?
Indien de VME, zou ik denken dat zij verantwoordelijk zijn voor de verkeerde inplanting van de bomen , en ze dus ook maar moeten laten verwijderen op hun kosten.

Tom93
Topic Starter
Berichten: 7

#6 , 27 nov 2013 21:18

Dat is een goede vraag waar ik niet op kan antwoorden, ik ben er nu sinds 3 jaar eigenaar.

De bomen zijn naar schatting toch minstens 6 jaar oud.

bartvdv
Berichten: 1911

#7 , 28 nov 2013 09:00

Ik vind het toch vreemd dat een jonge boom nu al zo'n wortelgestel heeft opgebouwd dat krachtig genoeg zou zijn om de fundering aan te tasten ?

Tom93
Topic Starter
Berichten: 7

#8 , 28 nov 2013 22:52

Grote wending in het verhaal.
Ik heb heden een tuinman komen laten kijken, en wat blijkt?

De "bomen" zijn geen bomen maar een nooit onderhouden en dus doorgeschoten beukenhaag van bijna 6m hoogte.

Volgens de tuinman mag dit wel op min. 50cm staan en moeten ze enkel in hoogte gesnoeid worden.
Betreft de wortels zegt hij dat de buurman deze zelf mag/moet kappen, ik zou enkel overhangende delen moeten snoeien.

Klopt dit?

Wat indien bvb stenen dallen of fundering omhoog zou komen, is het dan aan de buurman om zelf deze wortels te kappen?

Franciscus
Berichten: 38602

#9 , 01 dec 2013 16:49

http://www.ruimtevlaanderen.be/NL/Belei ... rgfreqhaag" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=& ... 5469,d.bGQ" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=& ... 5469,d.bGQ" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.brugge.be/internet/nl/conten ... ndewet.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”