Gemeenschappelijke elektriciteit appartementsgebouw

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

Re: Gemeenschappelijke elektriciteit appartementsgebouw

#16 , 23 nov 2013 19:51

Ik denk dat je er een soepje van aan het maken bent, en boilers en verwarmingsketels aan het verwisselen bent.
Hoe wordt het warm water geproduceerd? Met boiler of verwarmingsketel.
Hoe verwarm je je huis? Met centrale verwarmingsketel of anders? Op gas of stookolie?
Hoe gebeurd dat in de andere appartementen? Op identiek dezelfde wijze?
Waarvoor dienen de calorimeters op de radiatoren? Heeft iedereen die?
Uw warm water wordt blijkbaar geproduceerd met een gasboiler? Op dezelfde meter als de centrale verwarming, of heb jij een privatieve gasmeter? Hebben de anderen dat ook?
Als ik u was zou ik dringend eens een elektrieker en loodgieter laten uitzoeken hoe de installatie in elkaar zit.
Wat zegt de basisakte over de verdeling van warm water, centrale verwarming, stroomverbruik gemeenschappelijke delen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#17 , 23 nov 2013 20:02

De tussenmeter is niet gekend bij infrax.

Natuurlijk niet want dat is een private meter.
Als ik het goed begrijp meet die het gemeenschappelijke electriciteitsverbruik. Het is dus gekend en kan overeenkomstig verrekend worden.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Oude Belg
Berichten: 3192

#18 , 23 nov 2013 20:05

Verbeterd en aangepast om het een beetje duidelijker te maken :
Ik denk dat je er een soepje van aan het maken bent, en boilers (voorraadtoestellen) en geisers (doorstroomtoestellen) aan het verwisselen bent.
Hoe wordt het warm water geproduceerd? Met boiler of geiser? Met een warmwaterfunctie (met of zonder extra boiler) op de centrale verwarming?
Hoe verwarm je je huis? Met centrale verwarmingsketel of anders? Op gas of stookolie?
Hoe gebeurt dat in de andere appartementen? Op identiek dezelfde wijze?
Waartoe dienen de calorimeters op de radiatoren? Heeft iedereen die?
Uw warm water wordt blijkbaar geproduceerd met een gasboiler? Op dezelfde meter als de centrale verwarming, of heb jij een privatieve gasmeter? Hebben de anderen dat ook?
Als ik u was zou ik dringend eens een elektricien en loodgieter laten uitzoeken hoe de installatie in elkaar zit.
Wat zegt de basisakte over de verdeling van warm water, centrale verwarming, stroomverbruik gemeenschappelijke delen?
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Reclame

Yikkie
Topic Starter
Berichten: 10

#19 , 24 nov 2013 18:30

De soep is er helaas al...

Bon, als verduidelijking. De "installatie" in de kelder (zonder dat blauw-witte toestel rechts).
Afbeelding

In mijn ogen is dat een aardgasketel, met een boiler erbij. Het water in de boiler wordt verwarmd op aardgas. Dat water in die boiler komt enkel naar de badkamer in mijn appartement (de reden: geen idee), voor de keuken heb ik nog een kleine elektrische boiler. De andere twee appartementen hebben voor al hun warm water een elektrische boiler die in hun badkamer hangt.

Het is een gemeenschappelijke ketel, met dus maar één aansluiting. In alle appartementen hangen calorimeters aan de radiatoren om het gasverbruik te meten. Alle appartementen worden verwarmd op aardgas.

Voor de elektriciteit zijn er 3 meterkasten, waarbij de gemeenschappelijke elektriciteit dus met een tussenmeter verbonden is met mijn persoonlijke meter. Van gisteren tot vandaag is er 2 kWh bijgekomen op de tussenmeter. Dus op jaarbasis zal dat ong. een 700 à 750 kWh zijn. Vind ik toch wel de moeite als ik weet dat mijn persoonlijk verbruik zo'n 1500 kWh jaarlijks is.

Sirkii
Berichten: 5396

#20 , 24 nov 2013 18:45

Nogmaals. 750kW electriciteit betalen in ruil voor warm water uit de gemeenschap is een faire deal. Je kan natuurlijk aansturen op een 4e teller en de warmwaterproductie in de kelder uitschakelen en een eigen elektrische boiler installeren. Je zal duurder af zijn qua jaarverbruik.

chantika
Berichten: 961

#21 , 24 nov 2013 21:35

Deze regeling is inderdaad niet zo slecht voor U. Spaarlampen plaatsen, boiler in de keuken uit het stopcontact halen en warm water uit de badkamer halen voor de afwas. Proberen of je de circulatiepomp van de centrale verwarming kan uitschakelen tijdens de zomer. Twintig jaar oude installaties zijn doorgaans uitgerust met een circulatiepomp met 3 snelheden (vermogen van 25 tot 75 W). probeer uit of het laagste toerental volstaat om het hete water tot aan alle radiatoren te pompen. Er zal waarschijnlijk geen kamerthermostaat zijn op elk verdiep. Zo draait de pomp dag en nacht. Altijd de zelfde temperatuur in de woning. Het is mogelijk om 3 draadloze kamerthermostaten op de ketel aan te sluiten pomp zal dan enkel draaien als een van de appartementen warmte nodig heeft.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”