Gemeenschappelijke elektriciteit appartementsgebouw

Yikkie
Topic Starter
Berichten: 10

Gemeenschappelijke elektriciteit appartementsgebouw

#1 , 21 nov 2013 22:53

Ik heb sinds kort een gelijkvloers appartement gekocht. Boven mij zijn er nog twee appartementen van dezelfde eigenaar. Er is geen syndicus in het gebouw.
Toen ik hier net woonde, merkte ik dat er geen regeling was voor de gemeenschappelijke elektriciteit èn zag ik dat mijn elektriciteitsverbruik ineens best hoog lag tov het verbruik in mijn vorige huurappartement.
Daarop ben ik de meters gaan inspecteren en merkte ik dat de meter van de gemeenschappelijke elektriciteit (van ondermeer gasketel en verlichting) aangesloten is op mijn persoonlijke meter. Als ik al mijn elektrische toestellen uittrek, draait mijn meter nog steeds. Waardoor mijn vermoeden is dat ik momenteel betaal voor alle gemeenschappelijke elektriciteit.

Moet dit geen volledige aparte meter zijn? Wat kan ik hier aan doen en bij wie moet ik hiervoor zijn? Ik heb een redelijk contact met de andere eigenaar. De vorige eigenaar van mijn appartement heeft nooit stilgestaan bij die gemeenschappelijke kosten...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 21 nov 2013 22:59

Eens overleggen met de andere eigenaar.

Sirkii
Berichten: 5396

#3 , 21 nov 2013 23:25

Zijn er 3 eandistelwerken of 4 ? Als er slechts 3 zijn zijn de gemeenschappelijke kringen op een van de appartementen (het uwe ...) aangesloten. Maak akkoord met de 2 andere eigenaars om dit te laten wijzigen op kosten van elk 1 derde. Om de huur van een 4e meter uit te sparen zou je een tussenteller kunnen laten plaatsen waarbij jij jaarlijks afrekent met de 2 andere appartementen. Zet de overeenkomst wel op papier.

Als je zeker wil zijn schakel dan eens je hoofdzekering uit en kijk of de gemeenschappelijke electriciteit nog werkt.

Reclame

henre
Berichten: 4

#4 , 22 nov 2013 08:39

"Maak akkoord met de 2 andere eigenaars om dit te laten wijzigen op kosten van elk 1 derde"
Neen dus, maar wel op kosten van elk appartement volgens de quotiteiten.
Bij gelijk nut zoals hier, gaat een andere verdeling in tegen de wet (die dwingend recht is)... wat er ook staat in de basisakte

Yikkie
Topic Starter
Berichten: 10

#5 , 22 nov 2013 13:06

Als ik mijn hoofdschakelaar uitzet, valt het licht in de gemeenschappelijke gang ook uit. Ik heb de andere mede-eigenaar hier al kort over aangesproken, maar deze viel volledig uit de lucht. Aangezien ik op dat moment nog niet direct kon bewijzen wat er gaande was (en nu eigenlijk nog niet omdat ik niet genoeg van elektriciteitsaansluitingen ken om er over te oordelen) ben ik er toen niet verder op ingegaan. Ik zou het liefst op papier hebben door iemand met kennis van zaken, maar ik weet niet goed bij wie ik daarvoor terecht kan.

Er is wel degelijk een tussenmeter, maar hier is blijkbaar nooit iets mee gedaan. Die meterstand is ook niet opgeschreven bij overname.
Het moeilijke aan de situatie is ook dat mijn warm water uit de boiler komt die vast hangt aan de gasketel en de twee andere appartementen een persoonlijke elektrische boiler hebben. Het lijkt me dus heel moeilijk om precies te berekenen wat mijn persoonlijke verbruik is en dat van de twee andere appartementen.

Ik zal straks wat foto's uploaden van de aansluiting.

Yikkie
Topic Starter
Berichten: 10

#6 , 22 nov 2013 13:20

De tussenmeter tussen gemeenschappelijke zekeringkast en mijn hoofdmeter.

Afbeelding


Aansluiting tussenmeter met mijn hoofdmeter.

Afbeelding


Is het feit dat de gemeenschappelijke elektriciteit en gasketel uitvalt als ik mijn hoofdschakelaar uitzet genoeg bewijs om te zeggen dat ik momenteel betaal voor die elektriciteit?
De tussenmeter is niet gekend bij infrax.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 22 nov 2013 14:27

Het moeilijke aan de situatie is ook dat mijn warm water uit de boiler komt die vast hangt aan de gasketel en de twee andere appartementen een persoonlijke elektrische boiler hebben. Het lijkt me dus heel moeilijk om precies te berekenen wat mijn persoonlijke verbruik is en dat van de twee andere appartementen.

.
uit de foto's is niets op te maken. Contacteer best een elektrieker om de zaak eens na te zien en uit te meten.
Heb jij bij de verkoop een EPC en een attest van keuring van de elektrische installatie ontvangen? deze documenten moet je wettelijk hebben ontvangen. Welke zijn de opmerkingen op het keuringsverslag van de elektrische installatie? Was hier spraken van de gemeenschappelijke delen? Moet je kunnen opmaken uit het bijgevoegde schema.
Warm water opwarmen met gas, gebeurd via de gasmeter. De elektrische boilers van uw medebewoners staan dan op de elektriciteitsmeter. Zie hier niet onmiddellijk een probleem, als er daar ook weer geen vermenging van leidingen, en kabels is gebeurd.

Yikkie
Topic Starter
Berichten: 10

#8 , 22 nov 2013 15:52

Er zijn geen schema's van de elektriciteit, dat moet nog in orde gebracht worden. Verder was de aarding ook niet in orde. Dit zijn de enige opmerkingen bij de keuring.
Water opwarmen gebeurt idd via de gas. Maar die boiler heeft daar wel elektriciteit voor nodig neem ik aan? Elektriciteit waar enkel ik voor moet betalen.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 22 nov 2013 16:39

Water opwarmen gebeurt idd via de gas. Maar die boiler heeft daar wel elektriciteit voor nodig neem ik aan? Elektriciteit waar enkel ik voor moet betalen.
Indien een boiler op gas werkt, is hier geen elektriciteit voor nodig. De boilers van de andere bewoners werken op elektriciteit. Maar staan die op de installatie van de gemeenschappelijke delen? Meer dan waarschijnlijk staan ze op de eigen elektriciteitsmeter van het betreffende appartement, en dan betalen die bewoners hun eigen verbruik.

Yikkie
Topic Starter
Berichten: 10

#10 , 22 nov 2013 22:33

Aha, ik dacht dat de boiler ook nog elektriciteit nodig had om het water te verwarmen. Maar de aardgasketel zelf verbruikt wel elektriciteit vermoed ik?

Sirkii
Berichten: 5396

#11 , 23 nov 2013 07:47

Je krijgt gratis warm water in ruil voor wat electriciteit? Lijkt mij een goede deal :-). Hou eens de meterstand bij van t verbruik van de gemeenschappelijke delen; als dit minder dan 2-3 KWh per dag is dan doe je een faire deal.

Hoe wordt de gas verdeeld? Op quotiteit of elk een derde of met kaloritellers?

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#12 , 23 nov 2013 11:40

Aha, ik dacht dat de boiler ook nog elektriciteit nodig had om het water te verwarmen. Maar de aardgasketel zelf verbruikt wel elektriciteit vermoed ik?
Je zal waarschijnlijk wel de centrale verwarmingsketel bedoelen. Ja die gebruikt een weinig stroom voor de circulatiepompen en eventueel de elektronische sturing en/of thermostaat.
Een boiler op gas, dus een ton die onderaan door een gasvlam wordt opgewarmd, en ENKEL voor het warme verbruikswater (bad-keuken) dient, verbruikt geen elektriciteit, tenzij er ergens een circulatiepomp is ingebouwd voor de circulatie van het water.

chantika
Berichten: 961

#13 , 23 nov 2013 12:34

Het zou dus ook kunnen dat de gemeenschappelijke verwarmingsketel op gas enkel u sanitair water levert. U verbruik van warm water zou dan mee betaald worden door de boven buren. De boilers van de bovenburen kunnen dan wel op de tussenmeter aangesloten zijn. Ik zou zo snel als mogelijk schema's van de elektriciteit laten maken. Verder de aarding ook in orde maken.

Franciscus
Berichten: 38596

#14 , 23 nov 2013 16:22

En hebben de andere eigenaars al een aarding. Misschien ineens voor alle drie in orde brengen toch zeker al het gedeelte wat aardingspinnen en lussen betreft onder het huis.

Yikkie
Topic Starter
Berichten: 10

#15 , 23 nov 2013 17:12

Ik ben inderdaad de enige die warm water van de boiler op gas krijgt (voor de badkamer, niet voor de keuken). Ik heb er eigenlijk nooit bij stilgestaan dat de mede-eigenaar dan mee betaalt voor mijn warm water. Omdat ik hier nog maar net woon, heb ik er ook geen idee van welke afrekeningen er gaan komen.
Het gasverbruik wordt bepaald met calorimeters op de radiatoren.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”