vraag m.b.t. onderhoud plat dak

Boskat
Topic Starter
Berichten: 2

vraag m.b.t. onderhoud plat dak

#1 , 13 nov 2013 11:45

Ik heb enkele maanden geleden een appartement gekocht (6 wooneenheden) en ik woon onder het dak.

3 eigenaars verhuren hun eigendom en zie je dus nooit.

Volgens de EPC die ik gekregen heb bij aankoop weten ze niet of er dakisolatie is (niet dus) dus dat wist ik wel.

2 weken geleden heb ik de eerste AV bijgewoond en ik vroeg aan de andere eigenaars naar de toestand van het dak omdat ik gewoon lekken wil vermijden.

Ze hebben me toen gezegd dat het dak er nog niet zo heel lang geleden gelegd is en dat het in orde is.

Maar toen de syndicus vertrokken was zei 1 eigenaar dat het dak er al zeker 10 jaar ligt (idd. geen isolatie) en dat ze niet weten hoe de staat van het dak is en dat ik maar moet wachten tot het lekt!

Dat hadden ze bij het vorige dak ook gedaan!

Ik vertelde ze dat dakisolatie binnen enkele jaren verplicht is en daar willen ze ook niks van horen want wat niet weet wat niet deert!

Wat kan ik ondernemen om dit tegen te gaan?

Ik sta alleen want ik ben de enige eigenaar die onder het dak woont. De rest wil niet meewerken want het kost geld en het repareren of nakijken doen ze pas als het lekt! Maar dat wil ik echt niet afwachten!

De eigenaars die verhuren doen zelfs maar het minimale in hun eigendom want het zijn maar huurders!

Ik heb mijn vorige eigendom verkocht omdat daar enorm veel problemen waren en deze ervaring is voor mij een zware domper want ik had het anders verwacht!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 13 nov 2013 12:16

De eigenaars die verhuren zullen ovr een paar jaar wel anders piepen, als ze niet meer mogen verhuren zonder dakisolatie (dank zijn ons allergeliefde Freya)
Indien er lekken worden vastgesteld zal de blokpolis ook de schade vergoeden, en de franchise zal door alle eigenaars moeten gedragen worden. een dak gaat gemiddeld 20 à 25 jaar mee. Gewoonlijk zelfs langer.
Je zit dus nog enige tijd gerust, zeker als er VOOR 01 januari 2020 isolatie met gelegd worden.

Boskat
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 13 nov 2013 21:43

Bedankt voor de info!

Reclame

dinno
Berichten: 33

#4 , 08 mar 2014 18:51

mava105 "de eigenaars.....niet meer mogen verhuren zonder dakisolatie...
en wie gaat dat controleren? zeker in grote app blokken bv aan zee weet de syndicus niet (altijd) wie verhuurt. In principe is men verplicht dit door te geven of te noteren in een kastje in de hal, maar dit gebeurt meestal niet.

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#5 , 08 mar 2014 19:04

mava105 "de eigenaars.....niet meer mogen verhuren zonder dakisolatie...
en wie gaat dat controleren? zeker in grote app blokken bv aan zee weet de syndicus niet (altijd) wie verhuurt. In principe is men verplicht dit door te geven of te noteren in een kastje in de hal, maar dit gebeurt meestal niet.
Je kan dat perfect controleren. Het Brussels gewest doet dat via infrarood luchttermografie:
http://www.leefmilieubrussel.be/Templat ... gtype=2067
Voor mijn omgeving nagezien en het stelt overeen met de realiteit.

Oude Belg
Berichten: 3192

#6 , 08 mar 2014 19:49

Het Brussels gewest doet dat via infrarood luchttermografie:
http://www.leefmilieubrussel.be/Templat ... gtype=2067
Voor mijn omgeving nagezien en het stelt overeen met de realiteit.
Antwerpen en Gent ook. http://enneemmee.blogspot.be/2013/01/lu ... teert.html
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

dinno
Berichten: 33

#7 , 08 mar 2014 20:08

ik bedoel eigenlijk : wie/ en hoe? gaat er effectief controleren of iemand zijn eigendom nog VERHUURT indien er vanaf 2020 geen dakisolatie aanwezig is.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#8 , 08 mar 2014 20:10

ik bedoel eigenlijk : wie/ en hoe? gaat er effectief controleren of iemand zijn eigendom nog VERHUURT indien er vanaf 2020 geen dakisolatie aanwezig is.
Die informatie kan worden opgevraagd bij Registratiekantoor.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 08 mar 2014 20:32

ik bedoel eigenlijk : wie/ en hoe? gaat er effectief controleren of iemand zijn eigendom nog VERHUURT indien er vanaf 2020 geen dakisolatie aanwezig is.
Waarschijnlijk diezelfde personen die nu al de aanwezigheid van een EPC controleren, en die nazien of er wel een huurprijs is vermeld op de affiche en in de annonce voor te huurstelling: niemand dus.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”