gedwongen openbare verkoop

baspat
Topic Starter
Berichten: 80

gedwongen openbare verkoop

#1 , 13 nov 2013 10:32

Kan ik nu ik gescheiden ben , het gemeenschappelijk appartement aan zee in gewongen openbare verkoop brengen
Mijn ex vrouw en ik zijn eigenaar van een appertement, ik ben nu officieel gescheiden

aangezien zij de verkoop hindert met haar nieuwe vriend, heb ik het recht een openbare verkoop aan te vragen of niet?
mvg
andre

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 13 nov 2013 10:42

artikel 815 van het burgerlijk wetboek stelt uitdrukkelijk dat niemand kan worden genoodzaakt in onverdeeldheid te blijven en de verdeling ten allen tijde kan worden gevorderd, niettegenstaande enige hiermee strijdige verbodsbepaling of overeenkomst, heeft u inderdaad de mogelijkheid om een gedwongen verkoop op te leggen.

Enkel een minnelijke regeling met uw ex kan dit verhinderen.

baspat
Topic Starter
Berichten: 80

#3 , 13 nov 2013 11:45

wel het zou zo aangenaam zijn een minnelijke regeling te bekomen, het is nu drie jaar dat het duurt
ik betaal alle kosten van het appartement op mijn eentje, tewijl mijn ex het stiekem verhuurt en incasseert
nu ik gescheiden ben wil ik daar van af geraken

kan ik hiervoor mijn notaris aanstellen?? het duurt altijd zo lang met de advocaat vooraleer hij beweegt, ik denk dat de verheffing hem tegensteekt, al de rekeningen
danku voor de info
mvg
andre

Reclame

Vandebos
Berichten: 16087

#4 , 13 nov 2013 13:49

Ik dacht dat u de openbare verkoop diende aan te vragen via de rechtbank van eerste aanleg.. Indien de de echtscheiding nog niet definitief is uitgesproken en het pand nog deel uitmaakt van de te verdelen boedel dient dit wel via uw advocaat te verlopen. Indien uw advocaat weigert de gedwongen verkoop in uw opdracht te starten zonder weerhoudbare reden is er niets dat u belet:

- van advocaat te veranderen,
- de zaak schriftelijk onder de aandacht van de stafhouder te brengen.
Art. 1207. [1 Indien niet alle mede-eigenaars met een minnelijke verdeling instemmen, alsook in de gevallen bedoeld in artikel 1206, zesde lid, geschiedt de verdeling gerechtelijk op vordering van de meest gerede partij ingesteld bij de rechtbank van eerste aanleg.]1
----------
(1)<W 2011-08-13/17, art. 5, 114; Inwerkingtreding : 01-04-2012>

Art. 1208. [1 § 1. Indien betreffende dezelfde onverdeeldheid meerdere eisers afzonderlijk de verdeling vorderen, worden de vorderingen op de eerste nuttige zitting, in voorkomend geval ambtshalve, samengevoegd.
§ 2. Indien tussen partijen een andere onverdeeldheid bestaat waarbij geen derden zijn betrokken en waarvan de voorafgaande vereffening noodzakelijk is om de gevorderde verdeling te voltrekken, strekt de vordering zich van rechtswege uit tot de vereffening van die onverdeeldheid.
§ 3. In het geval bedoeld in § 2 heeft het vonnis dat met toepassing van artikel 1209 wordt gewezen, van rechtswege tot gevolg dat dient te worden overgegaan tot de vereffening van de onverdeeldheid, waarvan de voorafgaande vereffening noodzakelijk is om de bevolen verdeling te voltrekken.
§ 4. Op verzoek van een van de partijen kan de rechtbank, bij een met redenen omklede beslissing, de afzonderlijke verdeling bevelen voor de in het buitenland gelegen goederen die ze aanwijst. Ze houdt rekening met de aard en de ligging van die goederen. De termijnen bedoeld in de artikelen 1214, § 2, en 1218 zijn in dat geval niet van toepassing op deze afzonderlijke verdeling.
De rechtbank kan, indien dit verzoek overeenkomstig artikel 1216 bij haar aanhangig wordt gemaakt door de notaris-vereffenaar, in dezelfde zin bevelen in de loop van de procedure.]1
----------
(1)<W 2011-08-13/17, art. 5, 114; Inwerkingtreding : 01-04-2012>

Art. 1209. [1 § 1. De rechtbank beslist over alle geschillen die bij haar aanhangig worden gemaakt, met dien verstande dat zij de oplossing kan uitstellen tot het vonnis van homologatie wordt gewezen, en verleent de partijen akte van hun eventuele akkoorden.
§ 2. De door de rechtbank vastgestelde akkoorden gelden als vonnis bedoeld in artikel 1043.
§ 3. Het vonnis waarin het akkoord van de partijen over de verkoop, openbaar of uit de hand, van alle of een deel van de goederen wordt vastgesteld, machtigt de notaris-vereffenaar ertoe over te gaan tot deze verkoop, indien hij daartoe door ten minste een partij wordt verzocht.
Dit vonnis verleent aan de notaris-vereffenaar de bevoegdheden bedoeld in artikel 1224, § 4, tweede, derde en vierde lid, waarvan het de tekst overneemt in het beschikkende gedeelte.
In geval van openbare verkoop van onroerende goederen, heeft deze plaats op de wijze die gebruikelijk is inzake gewone openbare verkoping van onroerende goederen en overeenkomstig artikel 1193, tweede tot zevende lid, alsmede, in voorkomend geval, overeenkomstig de artikelen 1186 tot 1192 en artikel 1193, achtste lid.
In geval van verkoop uit de hand, heeft deze in voorkomend geval plaats overeenkomstig artikel 1193bis.
De verkoop van roerende goederen geschiedt overeenkomstig de artikelen 1194 tot 1204bis, in voorkomend geval door toedoen van een door de notaris-vereffenaar aangewezen gerechtsdeurwaarder.
Op de dag bepaald voor de toewijzing, wordt daartoe overgegaan op verzoek van ten minste een van de partijen.]1
----------
(1)<W 2011-08-13/17, art. 5, 114; Inwerkingtreding : 01-04-2012>

Onderafdeling 2. - [1 De aanstelling van de notaris-vereffenaar]1
----------
(1)<Ingevoegd bij W 2011-08-13/17, art. 5, 114; Inwerkingtreding : 01-04-2012>

Art. 1210. [1 § 1. Indien de rechtbank de verdeling beveelt, verwijst zij de partijen naar de notaris-vereffenaar over wie de partijen het eens zijn, of, op een met redenen omkleed verzoek van de partijen, naar twee notarissen-vereffenaars waarvan zij gezamenlijk de aanstelling vragen.
Indien de partijen niet tot een akkoord komen of indien de rechtbank oordeelt dat de aanstelling van twee notarissen-vereffenaars niet gerechtvaardigd is, verwijst zij de partijen naar een andere notaris-vereffenaar die zij aanwijst.
§ 2. Indien de rechtbank twee notarissen-vereffenaars aanwijst, handelen deze gezamenlijk, overeenkomstig de bepalingen van deze afdeling.
In afwijking van de artikelen 5 en 6, 1°, van de wet van 16 maart 1803 op het notarisambt treden beide notarissen-vereffenaars gezamenlijk op in de ambtsgebieden van elk van hen.
§ 3. Indien twee notarissen-vereffenaars werden aangewezen, is de notaris-vereffenaar wiens naam het eerst wordt vermeld in de beslissing, belast met de bewaring van de minuten, onverminderd de toepassing van § 4.
§ 4. Indien de notaris-vereffenaar in het kader van de bevolen verdeling dient op te treden buiten zijn ambtsgebied, wijst hij voor deze verrichtingen een territoriaal bevoegde notaris aan.
§ 5. Onverminderd de bepalingen van het eerste boek van het vierde deel en tenzij de rechtbank anders beslist, staan de partijen in gelijke mate in voor de provisionering van de notaris-vereffenaar.]1
----------
(1)<W 2011-08-13/17, art. 5, 114; Inwerkingtreding : 01-04-2012>

baspat
Topic Starter
Berichten: 80

#5 , 17 nov 2013 10:59

Voor alle duidelijkheid , ik ben gescheiden , en de scheiding werd betekend op 31 10 2013, ik heb er nu officiele documenten van gekregen
Ja, van advocaat veranderen juist voor de verheffing , welke advocaat neemt een voorgaand dossier nu nog aan...
eigenlijk is het meeste werk nu toch tussen de notarissen, maar vermoed ik dat voor een gedwongen verkoop de advocaat toch zal moeten het nodige inschakelen, en een immokantoor heeft nu geen zin meer , het pand staat al twee jaar te koop met meerder immokantoren, en de nieuwe partner van mijn ex zit daar constant tussen ....
Ik heb nu een bijeenkomst met de aangestelde notaris aangevraagd via mijn advocaat, met de hoop ....
mijn notaris zei ook dat ik een gedwongen verkoop mocht aanvragen, maar op etisch vlak mag hij hier niet tussen komen vermits de notaris in die zaak aangesteld werd door het hof in beroep
hartelijk dank

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”