Leidingen van buren door mijn kelder

susannedelaat
Topic Starter
Berichten: 2

Leidingen van buren door mijn kelder

#1 , 05 nov 2013 15:25

Beste,

recent heb ik een appartement gekocht op het benedenvloers. Boven mij bevindt zich nog een appartement. Oorspronkelijk betreft het hier een huis dat dus in twee appartementen is gedeeld en wat aan 2 verschillende personen is/wordt verkocht.

Het benedenvloers is in mijn bezit, voor het bovendste is een voorlopig koopcontract getekend.

Nu mag de vorige eigenaar het bovendste pas verkopen als er wateraansluiting voor dit appartement voorzien is en er een individuele meter wordt geplaatst (qua stroom en verwarming was dit al gebeurd, dit is al apart). Deze eigenaar heeft nu afvoer en leidingen gelegd die langs het huis lopen op bouwgrond van de buurman (dit stuk grond ligt braak, maar dit is grond van de buurman, die hierop in de toekomst mag bouwen en ondertussen al te kennen heeft gegeven dat hij niet erg blij is....). De leidingen en afvoer moeten hier dus weer uit de grond en de enige oplossing die momenteel voorhande is, is om de leidingen en afvoer door mijn kelder aan te leggen (de kelder die aan de straatkant zich bevindt), om zo alles voor het bovenste appartement te voorzien. Het betreft hier een tussenwoning dus er kan niet meer ´om het huis heen´ gewerkt worden.

Nu zijn mijn vragen:

- Mag ik dit weigeren (ik zit er niet op te wachten om altijd met de leidingen en afvoer van mijn buren in mijn kelder te zitten, hier ga ik altijd last van hebben, vooral met doorverkopen of wanneer er lekkages of id ontstaan).
- Valt dit onder erfdienstbaarheid? (ikzelf betwijfel dit omdat er nu nog niets ligt en er geen sprake over was bij de aankoop van mijn appartement, in mijn aankoopakte staat over deze ´nieuwe´ water- en afvoer leidingen niets vermeld, wel over al bestaande verwarmingsbuizen die naar boven lopen).

Ik hoop dat iemand mij wat meer informatie kan geven of in de juiste richting kan duwen waar ik info kan vinden!

MVG
Susanne

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38592

#2 , 05 nov 2013 16:51

Bij mijn weten gezien de leidingen er nog niet lagen bij uw aankoop IS het gelijkvloers en de kelder uw eigendom.
Niemand kan dus nog iets veranderen of toevoegen zonder uw toestemming. U hoeft dus niet toe te stemmen en dan kunnen er geen leidingen getrokken worden.

susannedelaat
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 05 nov 2013 20:44

Bedankt voor uw reactie, zo zag ik het ook eigenlijk...Ik twijfelde omdat je volgens mij ook geen ander van water en afvoer mag onttrekken, maar daar moet ik me dan maar niet druk over maken.

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”