Schenking- renovatiepremie

mey
Topic Starter
Berichten: 2

Schenking- renovatiepremie

#1 , 18 jun 2007 20:49

Hallo,

Mijn vrouw gaat van haar ouders 2 aanpalende rijwoningen ( A en B)via schenking 'krijgen'. Daar wij getrouwd zijn volgens het wettelijk stelsel zullen deze woningen dus onder haar vermogen vallen en zij dus enige eigenaar worden. Op dit ogenblik wonen wij al in woning A en zullen daar ook blijven wonen.
Wij zijn nu van plan om grondige verbouwingswerken uit te voeren in zowel woning A als in B( kleinere woning) waar we ook een lening zullen voor aangaan. Een van de voorwaarden om aanspraak te maken op de Vlaamse Renovatiepremie is dat de aanvrager maar eigenaar mag zijn van 1 wonen. In hierboven schrijven situatie is mijn vrouw plots eigenaar van 2 woningen dus kan zij deze premie niet aanvragen.
Mijn vraag is nu
1)indien ik deze premie kan aanvragen daar ik geen eigenaar zal zijn van deze 2 woningen en ook geen eigenaar ben/was gedurende de laatste 3jaar.
2) word ik dan gezien als een vruchtgebruiker van de woning
2) Welke procedure moeten we volgen om van deze 2 woningen ( A en B) 1 woning te maken

Veel dank

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#2 , 20 jun 2007 06:04

Verhuurders kunnen een renovatiepremie krijgen als ze een woning verhuren aan een erkend sociaal verhuurkantoor voor ten minste negen jaar. Voor hen geldt de inkomensvoorwaarde niet. Voor meer informatie over de sociale verhuurkantoren kunt u surfen naar www.sociaalverhuurkantoor.be.

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 20 jun 2007 10:59

?Art.1.4? bewoner : de meerderjarige particulier en...die de woning waarop de aanvraag betrekking heeft op de aanvraagdatum zelf bewoont op grond van een zakelijk recht.Art.2.Binnen...wordt aan de bewoner of de verhuurder die daartoe een aanvraag indient een tegemoetkoming verleend in de kosten van de renovatie van zijn woning die in het Vlaamse Gewest ligt.Art.4.De bewoner mag naast de woning die het voorwerp van de aanvraag uitmaakt, geen andere woning volledig in volle eigendom of volledig in vruchtgebruik hebben op de aanvraagdatum of gehad hebben in de periode van drie jaar voor de aanvraagdatum, tenzij hij die woning in dezelfde periode zelf heeft bewoond en ze het voorwerp is van de toepassing van artikel 19 van de Vlaamse Wooncode.(2 maart 2007 Besluit van de Vlaamse Regering tot instelling van een tegemoetkoming in de kosten bij de renovatie van een woning).

Vereist is dus dat de aanvrager de woning waarop de aanvraag betrekking heeft bewoont op grond van een ZAKELIJK RECHT,wat niet uw geval is.

?Art.99.? 1. Niemand mag zonder voorafgaande stedenbouwkundige vergunning :...7? in een gebouw het aantal woongelegenheden wijzigen die bestemd zijn voor de huisvesting van een gezin of een alleenstaande, ongeacht of het gaat om een eengezinswoning, een etagewoning, een flatgebouw, een studio of een al dan niet gemeubileerde kamer...?(Decreet Ruimtelijke Ordening 18 mei 1999).

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”