deurwaarder slot opengebroken

Luyana
Topic Starter
Berichten: 6

deurwaarder slot opengebroken

#1 , 30 okt 2013 15:46

Beste,

Ik heb vandaag een deurwaarder over de vloer gehad terwijl ik op het werk zat. Zij hebben mijn slot opengebroken. Dit allemaal ok, daar ik verwittigd was. Maar ze hebben mijn slot kapot gemaakt.
Wat nu? Ik ben huurder, en mag niet zomaar mijn slot van de deur veranderen en we kunnen enkel binnen door ons 'raampje' van de voordeur open te maken en dan langs binnen de sleutel in te steken. Langs buiten gaat de sleutel er niet in.
Kan de deurwaarder voor deze kosten opdraaien?
Want ik ga er toch van uit dat vernieling strafbaar is.
Kan iemand mij hierbij helpen.

Danku

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 30 okt 2013 16:08

Als huurder mag u gerust het slot veranderen, een clausule in het contract die dit stelt is nietig. Ook zal de verhuurder er op staan dat u dit hersteld (of toch bekostigd), daar deze schade (waarschijnlijk) een gevolg is van uw acties. Dit op de deurwaarder steken zal niet lukken.

Luyana
Topic Starter
Berichten: 6

#3 , 30 okt 2013 16:10

Een deel van mijn deur is ook vernietigd. Kan ik hiervoor klacht neerleggen?

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 30 okt 2013 17:28

U was verwittigd dat hij die dag ging langs komen en je had beter thuis geweest en ze binnen gelaten, kon je zelf niet had je het aan iemand kunnen vragen, en nu is ook de politie mee geweest daar ze anders meestal zonder politie komen en dat de buren daar geen zicht op hebben, nu heeft gans de buurt dit gezien!

Resultaat dat je nu de slotenmaker extra dient te betalen +/- 150€ en nog een nieuw slot.

Je zal geen verhaal aan de deurwaarder kunnen maken.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Turaki
Berichten: 6870

#5 , 31 okt 2013 00:01

Vervang slot door deur in mijn antwoord, en u weet waar u voor staat. Uw verantwoordelijkheid (temeer daar u wist dat ze zouden komen), dus op uw kosten. Deurwaarder is zijn boekje niet te buiten gegaan.

bartvdv
Berichten: 1911

#6 , 31 okt 2013 10:22

U was verwittigd dat hij die dag ging langs komen en je had beter thuis geweest en ze binnen gelaten, kon je zelf niet had je het aan iemand kunnen vragen, en nu is ook de politie mee geweest daar ze anders meestal zonder politie komen en dat de buren daar geen zicht op hebben, nu heeft gans de buurt dit gezien!

Tjiens, ik wist niet dat de deurwaarder je eerst verwittigt als hij van plan is langs te komen om op te schrijven/beslag te leggen.

Om een vonnis of een dwangbevel af te geven, hoeft hij niet binnen te zijn en is ook zijn gevolg niet nodig. Om beslag te leggen wel, maar dan krijg je natuurlijk geen verwittiging.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 31 okt 2013 11:02


Tjiens, ik wist niet dat de deurwaarder je eerst verwittigt als hij van plan is langs te komen om op te schrijven/beslag te leggen.

Om een vonnis of een dwangbevel af te geven, hoeft hij niet binnen te zijn en is ook zijn gevolg niet nodig. Om beslag te leggen wel, maar dan krijg je natuurlijk geen verwittiging.
Eerst word je vonnis betekend en na 3 a 4 weken krijg je van de meeste deurwaarders bericht dat men langs gaat komen om beslag te leggen, niet ieder deurwaarder doet dit maar wel de meeste, vroeger werd dit niet gedaan en vroeger werd er altijd een gele brief aan geplakt dit word nu ook niet meer gedaan!!

Wanneer er beslag gelegd is dan heeft de deurwaarder bijna altijd een voorstel om in maandelijkse afbetalingen te doen, met uitzondering van de Belastingen dit moet via den ontvanger, en duurt het nog 4 weken voor verkoop, 9 op de 10 word niet verkocht en komt het tot een overeenkomst.

De deurwaarders gaan nu ook mee met hun tijd en zijn niet meer de boemannen van weleer.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Franciscus
Berichten: 38599

#8 , 31 okt 2013 12:24

Ze hebben het slot opengebroken ...ze hebben het slot kapot gemaakt???? wat is het nu.
Gezien een deurwaarder wettelijk het recht heeft om binnen te gaan PV van vaststelling zal binnen op tafel hebben gelegen.
Tevens kan u de sleutels gaan halen op het politiebureau.
Dat het origineel slot er niet meer inzit en vervangen werd door een goedkoop exemplaar is volledig uw verantwoordelijk.
Eventuele de schade buiten proportie kan via verzekering DW/slotenmaker worden vergoed.

Luyana
Topic Starter
Berichten: 6

#9 , 31 okt 2013 16:34

Het slot is opengebroken, blijkbaar met veel moeite, want ze hebben het ook kapot gemaakt. Een heel gat in geboord daar waar mijn sleutel in zou moeten passen en boven het slot een gat in mijn deur.
Ik heb het gisteren laten herstellen op eigen kosten.

Ik weet best dat als men geen overeenkomst hebt voor de afbetaling dat een deurwaarder langskomt. Spijtig genoeg zeggen ze wel niet wanneer. En ik werk. Ik kan moeilijk elke dag vrijnemen totdat ze komen...

marc mortier
Berichten: 670
Locatie: koksijde

#10 , 31 okt 2013 16:38

Neem contact op met de deurwaarder voor een afspraak; dit kan je veel ellende besparen.

Franciscus
Berichten: 38599

#11 , 31 okt 2013 16:39

Dat gaan ze nooit zeggen.
U dient de schulden te betalen / een afbetalingsplan overeen te komen en u daar aan te houden, dan komen ze niet langs.

Luyana
Topic Starter
Berichten: 6

#12 , 31 okt 2013 16:40

Deze heb ik reeds schriftelijk gecontacteerd Marc. Inderdaad, ik wil niet dat dit nog slechter afloopt dan het al is.

Kwari
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

#13 , 20 jun 2016 21:52

Wij hebben net ook een deurwaarder over de vloer gehad voor autobelastingen. Zeer spijtige zaak aangezien onze laatste lening net 2 weken geleden is weggevallen en we dus binnen 2 weken wel konden betalen. Nu op zich geen problemen mee dat ze de boel komen opschrijven maar ze hebben moeite gehad om de deur open te krijgen aangezien het een modern veiligheidsslot was. En met het uithalen van het slot is de hele deur beschadigd. Dit is een huurhuis en de huisbaas heeft 3 jaar geleden een nieuwe deur gezet die nu dus enorm beschadigd is. Ik denk van een hamer of een koevoet. Wie moet die schade betalen??

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#14 , 20 jun 2016 22:03

Wij hebben net ook een deurwaarder over de vloer gehad voor autobelastingen. Zeer spijtige zaak aangezien onze laatste lening net 2 weken geleden is weggevallen en we dus binnen 2 weken wel konden betalen. Nu op zich geen problemen mee dat ze de boel komen opschrijven maar ze hebben moeite gehad om de deur open te krijgen aangezien het een modern veiligheidsslot was. En met het uithalen van het slot is de hele deur beschadigd. Dit is een huurhuis en de huisbaas heeft 3 jaar geleden een nieuwe deur gezet die nu dus enorm beschadigd is. Ik denk van een hamer of een koevoet. Wie moet die schade betalen??
Jij want je bent de oorzaak van de schade.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#15 , 20 jun 2016 23:04

Begrijp dit niet, deuren worden opgemaakt door professionele slotenmakers, niet door de deurwaarder met in aanwezigheid van politie.
U moet de nieuwe sleutel afhalen bij politie, en niet zelf openbreken.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”