Servitudeweg

metrox
Topic Starter
Berichten: 1
Locatie: Bilzen

Servitudeweg

#1 , 17 jun 2007 10:57

Beste,

Heb al 10 jaar een discussie en een rechtszaak lopen met mijn buurman betreffende een servitudeweg en andere onderwerpen.
Heb van zijn zus de stallen gekocht van de deling van de boerderij. Mijn buurman heeft de woning en bijliggende gronden samen met de andere broer.
Met een bouwvergunning heb ik deze stallen verbouwt tot woning en van de achterliggende stallen een garage gemaakt.
Nu de kinderen onderling hebben bij akte een servitude weg verlegd zodat de 3 partijen een recht van doorgang hebben en tevens is er een recht van doorgang voorzien voor achterliggende gronden behalve indien ze een ander doorgang zoden hebben.
In mijn akte is bij de notaris de rechten en plichten betreffende servitudeweg en andere integraal overgenomen vanuit hun akte met plan.
Nu beweert mijn buurman dat deze rechten niet voor mijn gelden daar deze onderling zijn bekomen en dat dit een persoonlijk recht is en niet een zakelijk recht.
Dit is al voor het vredegerecht geweest en voor alle aanklachten door hem aangespannen ben ik bijna volledig in het gelijk gesteld.
Van de 8 aantijgingen ben ik op 1 in het ongelijk waar ik een toegeving op gedaan heb om terug rust te krijgen.(betreffende een lichtpunt)
Hij is dan in beroep gegaan (rechtszaak in eerste aanleg)
Nu mijn vraag is: kan men mij zomaar de toegang van een servitudeweg ontzeggen zelfs wanneer het in de akte staat en zelfs indien ik via een moeilijker weg naar mijn garage geraak?
Zijn argument is dat ik via mijn grote poort aan de straat naar de garage kan rijden , maar dan moet ik via mijn binnen koer en buiten koer en langs 2 trappen die ik aangelegd heb rijden.(vroeger stonden er zelfs nog 2 poorten die ik verwijdert heb.)

Mvg

metrox

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
YoeriS
Berichten: 271

#2 , 17 jun 2007 11:40

Een erfdienstbaarheid (servitudeweg) is zeker een zakelijk recht en berust op het onroerend goed. Dus u heeft zeker het recht om dit recht uit te oefenen.

De ongemakken die u ondervindt bij het gebruiken van een moeilijkere weg mogen niet kleiner zijn dan de ongemakken die uw buur ondervindt wanneer u het recht op uitweg uitoefent. Dit zou misbruik van recht zijn, maar dit is een feitenkwestie waar de rechter over moet oordelen (maar blijkbaar levert het voor de buur geen echte overlast op?)

Bovendien zou ik, wanneer u uzelf in uw recht acht en de buur geen poot heeft om op te staan (uw nadeel is groter dan zijn nadeel), een tegenvordering eisen. Namelijk tergend of roekeloos geding en hiervoor een schadevergoeding eisen.

Hopende u hiermee van dienst te zijn ;)

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 18 jun 2007 10:12

?Art.682.? 1. De eigenaar wiens erf ingesloten ligt omdat dit geen voldoende toegang heeft tot de openbare weg en deze toegang niet kan inrichten zonder overdreven onkosten of ongemakken, kan, voor het normale gebruik van zijn eigendom naar de bestemming ervan, een uitweg vorderen over de erven van zijn naburen, tegen betaling van een vergoeding in verhouding tot de schade die hij mocht veroorzaken...Art.683.De ligging van de uitweg wordt door de rechter bepaald op zulk een wijze dat hij het minst schadelijk is...Art.684.De verleende uitweg houdt op ,wanneer hij niet meer noodzakelijk is...of wanneer hij kan genomen worden op een andere plaats... ?(Burgerlijk Wetboek).

?de kinderen onderling hebben bij akte een servitude weg verlegd zodat de 3 partijen een recht van doorgang hebben en tevens is er een recht van doorgang voorzien voor achterliggende gronden? houdt in dat er sedertdien en daardoor geen INGESLOTEN erven meer zijn en er dus geen UITWEG meer dient verleend.

De toegang tot die CONTRACTUELE servitudeweg kan niet ontzegd worden aan degenen die er volgens de AKTE gebruiksrecht op hebben of aan hun rechtsopvolgers,ook al zou een andere weg voorhanden zijn.Onderzoek dus zorgvuldig uw akte.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”