Activiteiten in gemeenschappelijke delen

Nique
Topic Starter
Berichten: 44

Activiteiten in gemeenschappelijke delen

#1 , 18 okt 2013 18:42

Daar onze residentie over een grote gemeenschappelijke tuin beschikt, werd er sinds enkele jaren een BBQ georganiseerd. De bewoners werden uiteraard uitgenodigd en steunden het initiatief. Nadien bleek dat de raad v bestuur er niets mee te maken had, maar dat het een privé initiatief was van 1 echtpaar. De volgende jaren werden er meer en meer kennissen, vrienden en families uitgenodigd die niet tot de residentie behoren .
De vraag is , wie verantwoordelijk gesteld wordt, als er ooit iets gebeurt. Kunnen de eigenaars aansprakelijk worden gesteld? Moeten wij eventueel opdraaien voor een mogelijk ongeluk v e niet bewoner v h gebouw?
Graag kreeg ik hierop een antwoordje!
Mvg
Nique

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
marc mortier
Berichten: 670
Locatie: koksijde

#2 , 19 okt 2013 18:32

Toch even preciseren dat we in de nieuwe wet (2010) alleen nog spreken over een "raad voor de mede-eigendom" en dat die in tegenstelling tot de vroegere raad van beheer als taak heeft controle uit te oefenen op de werking van de syndicus en hierover halfjaarlijks schriftelijk verslag uit te brengen aan de mede-eigenaars.
Voor het organiseren van een BBQ op gemeenschappelijke eigendom zou ik toelating vragen aan de algemene vergadering,

Franciscus
Berichten: 38602

#3 , 19 okt 2013 18:39

En zorgen gezien de 'hoeveelheid' van de gasten dat er een afzonderlijke polis BA wordt afgesloten.

Reclame

Nique
Topic Starter
Berichten: 44

#4 , 20 okt 2013 12:28

Bedankt, en ook om nog eens te verwijzen naar de taak v d Raad v M-Eigendom.
In dat halfjaarlijks verslag wordt alleen vermeld hoeveel keer de containers op straat worden gezet, het aantal keren grasmaaien, hoeveel lampen werden vervangen en waar enz... Al die 'klusjes' worden uitgevoerd door de R v M E.
Is dat de bedoeling v dat verslag?? Ik denk v niet, maar graag jullie mening, waarvoor dank

Nique
Topic Starter
Berichten: 44

#5 , 20 okt 2013 17:50

Sorry, nog even dit:
Wie moet de extra verz. Polis BA afsluiten? De eigenaars of de organisatoren v d BBQ?

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#6 , 20 okt 2013 18:16

Sorry, nog even dit:
Wie moet de extra verz. Polis BA afsluiten? De eigenaars of de organisatoren v d BBQ?
Het zou me verbazen dat voor het gebouw de burgerlijke aansprakelijkheid niet verzekerd zou zijn.
Vraag kopieën van de polis(sen) verzekering gebouw aan de syndicus.
Laatst gewijzigd door roharro op 20 okt 2013 18:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Franciscus
Berichten: 38602

#7 , 20 okt 2013 18:48

Ook al is er een blokpolis dan nog zou ik mij als feitelijke organisator verzekeren.
Denk maar aan de gevolgen in Aalst waar alle leden van een feitelijke vereniging hoofdelijk aansprakelijk werden gesteld tot elk € 50000.

Nique
Topic Starter
Berichten: 44

#8 , 20 okt 2013 19:08

Bedankt voor de nuttige info.
Mag ik ook een antwoordje verwachten op de vraag over de inhoud v h halfjaarlijks verslag dat de R v M-E moet afleveren?
Dank

marc mortier
Berichten: 670
Locatie: koksijde

#9 , 22 okt 2013 09:39

In onze VME maakt de RvME het halfjaarlijks verslag op ten behoeve van de mede-eigenaars. Een verslag na 6 maanden activiteit en een tweede verslag dat wordt meegestuurd met de uitnodiging tot de AV. Het verslag deelt de bevindingen mede van de RvME betreffende de wijze waarop de syndicus zijn opdracht heeft vervuld. Zo wordt bijvoorbeeld een overzicht gegeven van de "achterstallen" en de (al dan niet )genomen maatregelen tot invordering. Ook opmerkingen van mede-eigenaars kunnen in dit verslag worden opgenomen. Tijdens de AV staat dit verslag op de dagorde en vormt het een element bij het al dan verlengen van het ( jaarlijks ) contract met de syndicus. Aan de AV wordt gevraagd "kwijting" te geven aan de leden van de RvME.>

Vandebos
Berichten: 16087

#10 , 22 okt 2013 09:52

Aangezien het gaat om een activiteit op de gemeenschappelijke delen dient de AV tijdens de jaarlijkse vergadering in een punt op de agende zijn goedkeuring te geven voor het houden van deze BBQ.

Nique
Topic Starter
Berichten: 44

#11 , 10 jun 2014 20:48

Hallo, nog een vraagje.
Indien de AV toestemming geeft om een BBQ te houden in de gemeensch. tuin, veronderstel ik dat de organisatoren een privé verz. moeten afsluiten. Alle bewoners worden uitgenodigd met ev familie en vrienden.
Mag ik dan ook veronderstellen dat het Huishoudelijk Reglement wordt toegepast??
Normaal moet het tss 22u en 23u stil zijn. Veel oudere mensen die niet tot 3u 's morgens kunnen feesten, kunnen niet slapen, omdat de kamers op de tuin uitgeven. Zij zoeken dan best elders logies, maar dat is soms onmogelijk.
Wat denken jullie?

Nique
Topic Starter
Berichten: 44

#12 , 12 jun 2014 19:59

Hallo,
Ik plaatste een vraag ( zie hierboven) en kreeg nog steeds geen antwoord. Is er iets misgelopen?? Waarom moet ik ALTIJD terug inloggen met paswoord en wachtwoord??
Hopelijk krijg ik nu een reactie.
Mvg
Nique

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#13 , 12 jun 2014 20:07

Indien de AV toestemming geeft om een BBQ te houden in de gemeensch. tuin, veronderstel ik dat de organisatoren een privé verz. moeten afsluiten. Dergelijke verzekering is niet bij wet verplicht.

Mag ik dan ook veronderstellen dat het Huishoudelijk Reglement wordt toegepast?? Als daar iets in staat dat op deze situatie van toepassing is.

Normaal moet het tss 22u en 23u stil zijn. Dan best stoppen om 22 uur en verder feesten vanaf 23 uur.

Veel oudere mensen die niet tot 3u 's morgens kunnen feesten, kunnen niet slapen, omdat de kamers op de tuin uitgeven. Zij zoeken dan best elders logies, maar dat is soms onmogelijk.
Wat denken jullie?
Dan slapen ze best in hun living, ver weg van het feestgedruis.

Waarom moet ik ALTIJD terug inloggen met paswoord en wachtwoord?? Vermoedelijk omdat u telkens uitlogt of omdat u niet van cookies houdt.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”