muur overname eisen of niet mogenlijk?

sukhoi
Topic Starter
Berichten: 20

muur overname eisen of niet mogenlijk?

#1 , 15 okt 2013 19:35

Hallo allemaal,

Even kort de situatie schetsen.. naast mijn huis zijn ze begonnen met de bouw van een nieuwe woning.
Bij het bekijken van de bouwplannen met de buur, werd duidelijk vermeld door de bouwer dat de isolatie niet ging bevestigd worden aan mijn (wacht)gevel, dus werd er ook niet over een eventuele overname gesproken..

Nu blijkt dat de isolatie toch bevestigd word aan mijn muur, ze boren er gaten in, en maken de isolatie vast met pluggen in mijn zijgevel.

Nu vraag ik mij af of er nu een muurovername moet gebeuren door de bouwer?

Sta ik recht in mijn schoenen als ik een overname eis?

De wetgevind hieromtrent is nogal vaag ..

Ik kijk uit naar jullie reacties.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 15 okt 2013 20:06

Indien de isolatie er gewoon tegen rust is er geen overnam nodig. Indien ze echter met vijzen wordt bevestigd in uw muur is er wel een overname van de muur nodig.
Maar duidelijke foto's van de isolatie en de wijze van bevestiging. Spreek er eventueel de architect van de buur over aan. als buurman niet meewil, zal je naar de vrederechter moeten trekken, echter nadat u deze eerst via AS in gebreke hebt gesteld.

sukhoi
Topic Starter
Berichten: 20

#3 , 15 okt 2013 20:16

bedankt voor het antwoord.. Wat bedoel je met AS ? de aannemer zegt dat er geen muurovername dient te gebeuren, daar er geen dragende constructies zijn vastgemaakt(maakte zich behoorlijk boos).
Ik heb verschillende foto's van de pluggen waarmee ze vast hangen op mijn gevel.

Reclame

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 15 okt 2013 20:35

AS = aangetekend schrijven

sukhoi
Topic Starter
Berichten: 20

#5 , 15 okt 2013 20:39

Ahzo. Ik ben al blij dat ik niets te vrezen heb, en recht heb op een muurovername.

De aannemer heeft volgens mij niets te zeggen in deze situatie..

sukhoi
Topic Starter
Berichten: 20

#6 , 15 okt 2013 21:19

Dient dan enkel een overname te gebeuren voor het metselwerk? of ook voor de grond? Muur staat te paard volgens mij.

Zodoende kan ik een berekening maken ,moest hij het in der minne willen regelen.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 16 okt 2013 11:52

http://www.livios.be/nl/bouwfasen/jurid ... overnemen/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.e-handshake.be/HandShake/Adm ... rname2.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.landmeters-experten.be/meergemenemuur.html" onclick="window.open(this.href);return false;

zonneland
Berichten: 1

#8 , 16 okt 2013 16:59

Muurovername is heel complex .
Muurovername dient bvb te gebeuren wanneer er in de niet gemene muur ophangingen gebeuren , constructief of niet-constructief , waaruit enkel de buur ( niet mede-eigenaar van de scheidsmuur ) hieruit voordeel haalt .
Bvb het ophangen van haken aan een niet -gemene muur , ten behoeve van bloembakken , heeft al in precedenten geleid tot eventuele muurovername , wanneer deze niet verwijderd werden ....

In uw geval zie ik 1 probleem :
- u spreekt van isolatie tegen de wachtgevel ; dit is geen thermische isolatie waarschijnlijk daar er aangebouwd wordt aan uw woning , maar wel akoestische isolatie . Of het nu zelfs akoestische isolatie is ofwel thermische isolatie is , doet er eigenlijk niet veel toe , gezien deze een voordeel biedt aan BEIDE partijen .

sukhoi
Topic Starter
Berichten: 20

#9 , 16 okt 2013 21:47

Vandaag en gisteren contact gehad met enkele landmeter-experten, en ze komen allemaal uit op het feit dat er eigenlijk een muurovername dient te gebeuren.

Het is inderdaad een complexe materie

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”