verdeling spaarcenten overleden moeder

sneeuwklokje
Topic Starter
Berichten: 21

verdeling spaarcenten overleden moeder

#1 , 12 okt 2013 10:39

wij zijn met 4 erfgenamen. Kan 1 van hen eisen dat het geld dat op de spaarrekening van mijn overleden moeder staat, in afwachting van de verkoop van de eigendommen, al verdeeld wordt? Volgens de bank moeten de 4 erfgenamen hiermee instemmen en vermits niet alles van een leien dakje loopt zijn de 4 erfgenamen hierover niet akkoord. Ik doe bv alle betalingen, ben bereid om het grootste deel te verdelen maar wil toch een serieus bedrag (bv 10000€) op die rekening behouden om alle mogelijke financiële problemen uit te sluiten. Met mijn broer liggen we in dispuut en weten we zelfs niet of hij akkoord is om te verdelen. Mijn zus vindt het niet nodig om een reserve aan te leggen en wil alles verdelen tot de laatste cent. Als er volgens haar dan achteraf geld nodig zou zijn voor iets, dan moet ik dat maar bij ieder apart gaan halen....Niet akkoord dus! Wat denken jullie, kan zij via de notaris eisen dat de totale som al verdeeld wordt voordat er iets verkocht is?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4628
Locatie: Diest

#2 , 15 okt 2013 19:23

Indien de erfgenamen niet akkoord zijn zal er niets verdeeld worden. De handtekening van alle 4 is nodig. Meestal wacht men tot alle kosten betaald zijn en wordt nadien de verdeling gedaan. Kosten ingevolge overlijden (begrafenis/crematorium/koffietafel/kerk/bloemen...), ingevolge eventuele voorgaande hospitalisering (ziekenhuis, ambulance, labo enz) en eventuele afrekeningen nutsbedrijven (electriciteit, water, gas, telefoon) ontvang je doorgaans binnen de 2 maand na overlijden. Hou wel nog rekening met eventueel bij te betalen personenbelasting (indien dit de vorige jaren zo was is de kans nu ook groot), en eventuele kosten van zerk op begraafplaats die doorgaans pas na een klein jaar wordt geplaatst.
10.000 euro provisie lijkt me anderzijds bijzonder veel. In de letterlijk honderden dossiers nalatenschappen die ik deed ben ik zelden totaalkosten van meer dan 5000 € tegengekomen. Het gros lag rond de 3000 euro.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”