Verjaringstermijn te ver bouwen op iemand anders zijn grond.

Kim M.
Topic Starter
Berichten: 19

Verjaringstermijn te ver bouwen op iemand anders zijn grond.

#1 , 11 okt 2013 16:36

Ik heb onlangs een huis gekocht waar een terras van 3 meter op 2,9 meter aanwezig was volgens de immo makelaar.
De eigendom zelf is opgesplitst geweest in 3 delen aangezien het geheel eigendom was van 1 eigenaar.
Ik kocht het huis aan de straatkant naast mij ligt er een oprit en die naar achter loopt waar nog een klein huis en loods staan.

Nu blijkt volgens kadaster dat het terras aan mijn huis gedeeltelijk op de oprit van de buurman ligt en ik dus slecht een terras van 1,5 meter op 3 meter overhoud.

De bouw en het terras staan al sinds 1986 kan ik het terras volledig opeisen ook al staat het anders vermeld op kadasterplan?
Is er een verjaringstermijn waardoor ik het kan opeisen?
Of is er een andere wet of mogelijkheid?


Bij voorbaat dank!!!!

Dit is heel belangrijk voor mij aangezien het terras het enige is wat ik heb van buitenruimte!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 11 okt 2013 21:44

Na 30 jaar kan u zich beroepen op de verkrijgende verjaring, en mag u dus deze grond als uw eigendom claimen. Nog 3 jaar wachten dus, en dan meteen de procedure opstarten.

Kim M.
Topic Starter
Berichten: 19

#3 , 11 okt 2013 22:29

Is dit ook zo wanneer er een kadastraal plan bij de verkoop aanwezig is en ik hierdoor voldoende moet geïnformeerd blijk te zijn? De eigenaar zegt mij hier niet moeilijk over te doen aangezien hem ook verteld is dat het terras mijn eigendom is. Is het verstandig om het terras gewoon te gebruiken en dat claimen zo lang mogelijk uit te stellen? Want het claimen kan een burenruzie veroorzaken.

Hoe kan ik bewijzen van wanneer deze toestand zo is?

Bedankt voor uw reactie!

Reclame

Turaki
Berichten: 6870

#4 , 11 okt 2013 23:31

Dat uw buur er niet mee zal kunnen lachen als u het claimt, ligt wel binnen de lijn der verwachtingen. Eventueel wachten op een opportuun moment, bv tot uw buur zijn woning te koop aanbied?

Voorwaarde om te kunnen claimen is dat u (of de vorige eigenaars) die grond al minstens 30 jaar gebruiken en onderhouden. Dus zolang uw buur niets zegt, gewoon gebruiken.

Bewijzen mag op alle mogelijke manieren. De meest gebruikte is luchtfoto's, waarbij google earth een grote hulp is.

Kim M.
Topic Starter
Berichten: 19

#5 , 13 okt 2013 00:12

De eigendom was van 1 eigenaar en is sinds kort in verschillende delen verkocht kan dit een probleem zijn? Aangezien mijn perceel en dat van mijn buur vroeger van eigenaar was en het dus onduidelijk kan zijn waar het bijhoorde. Binnenkort moet ik bij de notaris voor het verlijden van de akte. Indien de buurman afstand wil doen van het stukje terras dat te ver ligt hoe kan ik dit op een goede en eventueel niet dure manier op mijn naam laten zetten? Want als daar een aparte akte van gemaakt moet worden kan het behoorlijk oplopen.

mvg

Turaki
Berichten: 6870

#6 , 13 okt 2013 00:24

Wanneer was de opsplitsing juist? Wat staat er eventueel in beschreven over het terras in de akte hiervan?

j.demoor
Berichten: 10360

#7 , 13 okt 2013 08:42

“Art.692.Bestemming door de huisvader geldt als titel ten aanzien van voortdurende zichtbare erfdienstbaarheden.Art.693.Bestemming door de huisvader is slechts aanwezig wanneer bewezen is dat twee thans van elkaar gescheiden erven aan dezelfde eigenaar hebben toebehoord en dat deze de zaken gesteld heeft in de toestand waaruit de erfdienstbaarheid voortvloeit.Art.694.Wanneer de eigenaar van twee erven waartussen een zichtbaar teken van erfdienstbaarheid bestaat, over een van deze erven beschikt zonder dat het contract enig beding omtrent de erfdienstbaarheid bevat, blijft deze heersend of lijdend voortbestaan ten voordele van het vervreemde erf of op het vervreemde erf.”(Burgerlijk Wetboek).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Kim M.
Topic Starter
Berichten: 19

#8 , 15 okt 2013 20:47

De akte moet nog verleden worden. Door het immo kantoor een beetje onder druk te zetten lijkt het er toch op dat deze hier een oplossing voor aan het zoeken is. Alvast bedankt Turaki en J.demoor voor hulp. Ik laat nog weten hoe het afloopt. Volgens de eigenaar hoort er in het verlengde van de terras nog een strook van 1 meter breed naar de straat toe. Ik laat het nog weten hoe het precies loopt.

Franciscus
Berichten: 38600

#9 , 15 okt 2013 21:21

Zou toch eens met UW notaris gaan praten en kadastergegevens opvragen VOOR u tekent.

Kim M.
Topic Starter
Berichten: 19

#10 , 15 okt 2013 22:24

Het contract is getekend maar de akte moet nog verleden worden. Kadasterplan was aanwezig bij het contract. En daaruit lijk de terras maar voor de helft bij mijn eigendom te horen. Het voorschot is meer dan 15 dagen geleden getekend dus zonder ''geldige' reden kan ik niet meer kosteloos van de aankoop ongedaan maken. De verkoper (eigenaar) beweerd dat de terras altijd volledig aanwezig was bij de woning en de makelaar het verkeerd opgedeeld. Maar de makelaar heeft de opdeling gemaakt volgens kadasterplan.

Franciscus
Berichten: 38600

#11 , 15 okt 2013 22:39

Doe navraag via uw NOTARIS niet via de makelaar, die kan vertellen wat hij wil.
Mijn ouders hebben ooit een grond willen kopen ... over de grond liep een klein padje.... niks aan de hand volgens de makelaar vermoedelijk van wandelaars die naar een vijver wat verder gingen en zo de hoek afsneden .
Echter wat achterdochtig en gegevens opgevraagd. Bleek dat er een erfdienstbaarheid op de grond ruste voor de landbouwers achter de grond van zo'n meter of 3 en dwars over het terrein.
Maar voor de verkoper was dat helemaal geen probleem.

Kim M.
Topic Starter
Berichten: 19

#12 , 25 feb 2014 02:01

De landmeter heeft alles uitgemeten en blijkbaar heb ik toch nog 80 cm meer dan dat de buurman beweerd. Maar dan ligt het terras nog 60cm te ver...

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”