PV lastens 'persoon x'

Gulliver
Topic Starter
Berichten: 26

PV lastens 'persoon x'

#1 , 10 okt 2013 16:53

Ik ben eigenaar van een perceel jong bos in landbouwgebied.
(het was de voorbije 30 jaar bos, kaalkap in 2011, waarna herbebossing door mijzelf)
Het stuk is volledig omringd door akkers.
De officiële scheidingspalen liggen vast en er is een officiëel PV van opmeting.

Ik paalde het begin dit jaar af met hoekpalen en 3 omheiningspalen (1,75m hoog) langs elke zijde (+/- 100m) netjes aan mijn kant van de scheiding, zonder afsluitende draad.

Gisteren werden 2 omheiningspalen stukgereden door zware landbouwvoertuigen; diezelfde landbouwvoertuigen reden hier en daar tot 4 m diep op het perceel en duwden alles plat/opzij. Het bos werd betreden om er struiken en jonge bomen af te zagen en neer te gooien.

Dit alles gebeurde langs 1 zijde van het perceel, tijdens of na het bewerken (ploegen + eggen, dit tot op en over de perceelsgrens) van de aangrenzende akker. De boer/eigenaar van deze akker geeft telefonisch toe dat hij deze feiten (alleszins het vernietigen van de palen en het betreden van het bos met zwaar landbouwmaterieel) heeft gepleegd, maar weigert mij schadevergoeding te bepalen.

Ik heb de feiten gemeld aan de lokale politie (voorlopig zonder formele klacht), die mij voorstelt te proberen tot een vergelijk te komen met de aanpalende boer (wat dus niet lukt) en indien dit niet lukt, zou men PV opmaken 'lastens onbekenden'.

Aangezien ik ondertussen zeker weet wie het heeft gedaan (hij heeft het mij zelf verteld; niet alleen dat, ik heb bewijzen van zijn bekentenis...), waarom zou ik dan geen PV laten opmaken 'lastens de aanpalende eigenaar'?
Is er een wezenlijk verschil in de afhandeling van een PV 'lastens onbekenden' in vgl met lastens 'persoon x'?
Waarom zou ik mij moeten inhouden?

Dank voor alle hulp,

Gulliver

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38599

#2 , 11 okt 2013 00:23

Politie stelt PV op lastens onbekenden ... zij hebben toch niet gezien dat uw buur het was?
Laat ze zo spoedig mogelijk vaststellingen doen ... zij kunnen ook niet zien wie het gedaan heeft wel WAT er gedaan is.
Dat is het beschrijven van de indiciën ofte de sporenverzameling.
U verklaard wat u allemaal gezien, gehoord en gedaan hebt en met wie u hebt gesproken.
U vernoemd uiteraard de naam van de buur en deze zal conform met de Salduz wetgeving gehoord worden.

Niet vergeten de buur in gebreke te stellen, uw verzekering in kennis te stellen en deze ook het nodige laten doen.

PS neem ALLE gesprekken met tegenpartij zo wie zo al op kwestie van al een 'begin van bewijs' te hebben.

Gulliver
Topic Starter
Berichten: 26

#3 , 11 okt 2013 09:44

Dag Franciscus,

Hartelijk dank voor de mooie tips.

Het is de eerste keer in mijn (toch al bijna een halve eeuw durend) leven dat ik zoiets voor heb.
Weet ik veel hoe die dingen in z'n werk gaan.

Dank aan dit forum, bijkomende tips uiteraard altijd welkom...

Gulliver

Reclame

Gulliver
Topic Starter
Berichten: 26

#4 , 11 okt 2013 11:39

Oh ja, welke verzekering moet ik verwittigen?
Familiale? Brand-? (bos is zeker niet opgenomen in de polis)

Franciscus
Berichten: 38599

#5 , 11 okt 2013 12:04

In principe uw BA over uw eigendommen.

Wijzelf zijn mede eigenaar van een buitenverblijf met veel bomen. Tot tweemaal toe na een hevige storm was er flink wat schade ( ook aan een fruitplantage naast ons).
Als er zo'n dertig meter hoge bomen neergaan stoppen die niet met vallen op de scheidingslijn.
Wij hebben quasi volledig vergoed voor alle kosten aan eigen bomenbestand en voor de schade aan derden.

Gulliver
Topic Starter
Berichten: 26

#6 , 11 okt 2013 12:11

OK bedankt

Familiale dus...
(vond het echt nergens op het internet en mijn verzekeraar geeft vandaag niet thuis... :? )

Gulliver
Topic Starter
Berichten: 26

#7 , 11 okt 2013 19:59

(nu al) een update:

Wat hiervan te denken?

- vaststelling feiten door mij: woe. avond 9/10
- woe. avond 9/10: email naar gemeentepolitie met melding feiten en bericht dat, als ik niet tot een vergelijk kom met de boer, ik klacht zal indienen
- do. morgen 10/10: telefoon naar boer: deze bekent de feiten, maar wil de schade niet vergoeden
- do. avond 10/10: korte email naar gemeentepolitie dat ik vrij 11/10 klacht kom indienen tegen de boer
- vrij morgen 11/10: trip naar politie-comisariaat: 'U kan hier nu niets komen doen, de wijkagent komt na 13.00h deze namiddag bij u thuis langs

Ik heb vandaag de ganse dag thuis gewacht; ik heb niemand gezien, men stuurt mij geen bericht. Het politiekantoor sluit om 12.00h.

:? :o :(

Wat nu?
Is dit de normale gang van zaken?

PS men kan mss denken dat ik wat hard van stapel loop voor een bagatel, maar ik had reeds eerder kleine pesterijen ondervonden na mijn aankoop van het bos vlak na kaalkap: sabotteren van officiële afpaling door uittrekken en weggooien van proefpaaltjes, uittrekken en neerleggen van pas geplaatste omheiningspalen, lukraak met zwaar landbouwmateriaal op het stuk rijden (terwijl ik erbij stond!), snoeiafval in het bos deponeren, etc...
N.a.v. het uittrekken van de palen stuurde ik eerder 2 emails naar de politie ter registratie van die feiten zonder klacht. Vandaar dat ik ook deze keer snel was om simpel te melden...

Gulliver
Topic Starter
Berichten: 26

#8 , 12 okt 2013 15:32

Politie is langs geweest.

Ze geven toe dat het niet correct was mij zomaar wandelen te sturen.
Daarna zou er een misverstand geweest zijn in de communicatie binnen de dienst.

We zullen het maar geloven zeker?

PV lastens onbekende is opgemaakt.

Franciscus
Berichten: 38599

#9 , 12 okt 2013 22:23

U hebt een attest klachtneerlegging ontvangen.
U kan zich nu als slachtoffer laten registeren bij de griffie van het parket.

Uw verzekering in kennis stellen .

Verwijderen van afsluiting is op zich een strafbaar feit ... vernieling of beschadiging van stedelijke/landelijke afsluiting.

Gulliver
Topic Starter
Berichten: 26

#10 , 13 okt 2013 12:17

U hebt een attest klachtneerlegging ontvangen.
Toch niet, PV moet nog uitgetypt worden :wink:

Tegenpartij laat nu weten de palen te laten vergoeden door de verzekering.
We zullen zien...
Ingebrekestelling gaat in ieder geval toch nog weg.
U kan zich nu als slachtoffer laten registeren bij de griffie van het parket.
Waarom?
Verwijderen van afsluiting is op zich een strafbaar feit ... vernieling of beschadiging van stedelijke/landelijke afsluiting.
Als de verzekering betaalt, gaat het daar niet meer over.
Wel nog:
- platrijden begroeiing (toegegeven a.d. telefoon)
- afzagen struiken en jonge bomen (moeilijk te bewijzen)
- sluikstorten (snoeiafval van van bomenrij naast z'n eigen akker) (moeilijk te bewijzen)

dus: als verzekering betaalt, laten we het daarbij...

Franciscus
Berichten: 38599

#11 , 13 okt 2013 23:02

Verzekering is de burgerrechtelijke procedure.
Het PV bij politie is een strafrechtelijke procedure inbreuken op strafwet en op veld en boswetboek. Met daaraan verbonden een burgerlijke schadevergoeding die wordt opgelegd door de rechtbank.
Het feit dat er een verzekering is die zou betalen doet niets ter zake.

De feiten zijn trouwens correctioneel vervolgbaar.

Als 'slachtoffer' kan u aan parket vragen verdere opsporingsdaden te doen die u nuttig acht.
Iemand die op deze wijze met zijn 'buren' omgaat ......en zijn verzekering dan laat opdraaien ....

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”