beheer residentie

Franciscus
Topic Starter
Berichten: 38602

beheer residentie

#1 , 09 okt 2013 13:34

De statuten zijn nog steeds niet aangepast (bij mijn weten bij GEEN van de drie residenties)

Het is één gebouwencomplex verdeeld in drie residenties.
Private delen zijn per residentie: appartementen - lift- dak -tuin- kelder en x autostaanplaatsen.
Bijzondere gemene delen per residentie

Algemene gemene delen voor gans het complex ( inrij autostaanplaatsen, inrit en afrit)

Ik lees in een basisakte
Beheer:
Een algemene vergadering wordt geïnstalleerd per residentie.
Deze AV is meester van de gemeenschappelijke belangen van de ME van eenzelfde residentie.

Daarnaast wordt een overkoepelend orgaan in et leven geroepen belast met het beheer van die delen die gemeen zijn aan het ganse complex.
Dit overkoepelend orgaan word gevormd door de drie zaakvoerders? van de respectievelijke residenties.

Kan zoiets nog? basisakte dateert van 1979 en blijkbaar nooit aangepast.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#2 , 10 okt 2013 08:56

Normaal dient door de AV van de hoofdVME gekozen voor:
1. ofwel één hoofdVME met rechtspersoonlijkheid en drie deelVME met rechtspersoonlijkheid (te bevestigen door alle drie de AV van de deelVME, zo niet geval 2 toepassen)
2. ofwel één hoofdVME met rechtspersoonlijkheid en drie deelVME zonder rechtspersoonlijkheid (dus ook zonder eigen boekhouding)
3. ofwel één VME met rechtspersoonlijkheid

Elke hoofdVME en deelVME met eigen AV en syndicus. Wegens het risico van belangenvermenging is het niet aangewezen om dezelfde persoon/firma te nemen als syndicus voor bepaalde deelVME en/of hoofdVME.

In geval 1 dient vermoedelijk drie bijkomende authentieke basisaktes opgesteld (één per deel VME). Dit hefet ene fiscale kost. 1 (Brussel) à 2% (Vlaanderen) van de geschatte waarde van het geheel;
In geval 2 is een authentieke akte vereist;
In geval 3 is mogelijks een onderhandse akte voldoende, maar ik vermoed van niet. De aanpassing van de statuten wegens de wet van 1994 vereisen steeds een authentieke akte: naam (In 1994 werd een eenvormige methode van naamgeving opgelegd) en adres VME indien meerdere huisnummers).

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 11 okt 2013 08:12

“Art.577-3...Bij ontstentenis van of tegenstrijdigheid tussen titels, worden de gedeelten van gebouwen of gronden die tot het gebruik van alle medeëigenaars of van enkelen onder hen bestemd zijn, geacht gemeenschappelijk te zijn. De basisakte kan, ingeval de hoofdvereniging bestaat uit twintig kavels of meer, voorzien in de vorming van deelverenigingen per gebouw bij een groep van gebouwen of, ingeval in een gebouw een fysieke verdeling in duidelijk te onderscheiden onderdelen aanwezig is, per onderdeel van het gebouw. Deze deelverenigingen zijn enkel bevoegd voor de in de basisakte aangeduide particulier gemeenschappelijke delen met dien verstande dat de hoofdvereniging exclusief bevoegd blijft voor de algemeen gemeenschappelijke delen en de zaken die tot het gemeenschappelijk beheer van de mede-eigendom behoren. De artikelen 577-3 en volgende zijn van toepassing op deze deelverenigingen.”(Burgerlijk Wetboek).

‘Daarnaast wordt een overkoepelend orgaan in et leven geroepen belast met het beheer van die delen die gemeen zijn aan het ganse complex. Dit overkoepelend orgaan word gevormd door de drie zaakvoerders? van de respectievelijke residenties.’

Dit is in strijd met ‘dat de hoofdvereniging exclusief bevoegd blijft voor de algemeen gemeenschappelijke delen’
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Franciscus
Topic Starter
Berichten: 38602

#4 , 11 okt 2013 09:16

Statuten dateren van 1979 en zijn sedertdien niet meer aangepast.
Van een van de deelverenigingen is nu de syndicus ontslagen. BIV lid
De tijdelijke syndicus heeft maar een gedeeltelijke boekhouding gekregen en papierenbestaande uit enkele kaften met papieren. Alles moet dus uitgezocht worden.
Zo werden maar van enkele jaren de rekeninguittreksels afgegeven ... in een schoendoos.

Daarbij zijn er quasi geen verslagen van de specifieke deelvereniging.

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#5 , 11 okt 2013 10:26

Zo werden maar van enkele jaren de rekeninguittreksels afgegeven ... in een schoendoos.
Elke bank kan sinds enkele maanden de rekeninguittreksels leveren van jaren terug tegen enkele euro's per jaar, aan de huidige wettelijke titularis van de betrokken bankrekening.

Franciscus
Topic Starter
Berichten: 38602

#6 , 14 okt 2013 22:38

In de basisakte hfst 4 staat
"Voor wat betreft het beheer wordt er in afwijking van de bepalingen van het kohier van onroerend statuut een algemene vergadering geïnstalleerd per residentie.
Deze algemene vergadering is meester van de gemeenschappelijke belangen van mede-eigenaars van eenzelfde residentie en zij duidt een zaakvoerder, al of niet eigenaar, aan.
Voor het overige wordt elke residentie beheerd overeenkomstig de bepalingen van het kohier van het onroerend statuut.

Daarnaast wordt een overkoepelend orgaan in het leven geroepen, dat belast is met het beheer van die delen die gemeen zijn aan het ganse complex. Het overkoepelend orgaan wordt gevormd door de drie zaakvoerders van de respectievelijke residenties...

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#7 , 16 okt 2013 15:33

In de basisakte hfst 4 staat
"Voor wat betreft het beheer wordt er in afwijking van de bepalingen van het kohier van onroerend statuut een algemene vergadering geïnstalleerd per residentie.
Deze algemene vergadering is meester van de gemeenschappelijke belangen van mede-eigenaars van eenzelfde residentie en zij duidt een zaakvoerder, al of niet eigenaar, aan.
Voor het overige wordt elke residentie beheerd overeenkomstig de bepalingen van het kohier van het onroerend statuut.

Daarnaast wordt een overkoepelend orgaan in het leven geroepen, dat belast is met het beheer van die delen die gemeen zijn aan het ganse complex. Het overkoepelend orgaan wordt gevormd door de drie zaakvoerders van de respectievelijke residenties...
Deze organisatiewijze was klassiek, maar had geen wettelijke basis sinds 01.08.1995. De wetgever van 2010 heeft beslist dat elke eigenaar in dat geval lid is van twee VME (een “hoofd VME” en een “deel VME”), dus naar twee AV moet gaan, ... .

Vermoedelijk kunnen de drie “deel VME” geen rechtspersoonlijkheid verkrijgen op basis van die versie van de statuten. Er is ook in ieder geval een authentieke akte noodzakelijk, omdat de basisakte EN het reglement van mede-eigendom dient aangepast voor de vaststelling van de afschaffing van de huidige organisatie en al dan niet creatie van de “deel VME”, plus de te nemen overgangsmaatregelen.

Franciscus
Topic Starter
Berichten: 38602

#8 , 16 okt 2013 23:20

Drie ondernemingsnummers ... sedert 1.8.1995

Maar buiten de akte verkoop aankoop gronden, de basisakte, het onroerend statuut en het reglement inwendige orde allemaal van oktober 1979 is er tot nu toe blijkbaar niets gevonden.
Geen bijzonder register van verslagen AV, geen boek beheer

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”