Info wanbetalers en tuinfirma

elfjes
Topic Starter
Berichten: 45

Info wanbetalers en tuinfirma

#1 , 28 sep 2013 13:36

Wij hebben hier een Residentie van 65 woningen en appartementen met gemeenschappelijke tuinen en hagen.De beneden verdiepen betalen meer omdat die hagen worden mee gesnoeid en onderhouden in de verdeelsleutels.Nu komen ze te weinig onderhoud doen en word de tuin man te laat betaalt voor uitgevoerde werken.2 3 manden te laat betaalt.Er zijn ook wanbetalers en heeft blijkbaar syndicus geen geld voor werken laten uit te voeren.Hoe kunnen ze dat aanpakken en kunnen wij de verdeel sleutels herzien als er toch niks gebeurt aan de tuinen .De syndicus antwoord niet op mijn mails hoe kan ik klacht indien voor wanbeheer en hoeveel stemmen moet je hebben voor iets te veranderen .

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 28 sep 2013 17:43

De syndicus moet de wanbetalers ingebreke stellen en indien nodig naar vredrechter trekken om de verschuldigde bedragen te innen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

elfjes
Topic Starter
Berichten: 45

#3 , 29 sep 2013 10:29

Ja maar op de AV willen ze niet dat hij dat doet wegens kosten advocaten.En kan de RVMEbeslissen hoe vaak er gesnoeid en tuinonderhoud moet gebeuren .Terwijl wij op de gelijkvloers het meeste betalen volgens verdeel sleutels omdat onze hagen door gemeenschap betaald word.

Reclame

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#4 , 29 sep 2013 11:47

Ja maar op de AV willen ze niet dat hij dat doet wegens kosten advocaten.En kan de RVMEbeslissen hoe vaak er gesnoeid en tuinonderhoud moet gebeuren .Terwijl wij op de gelijkvloers het meeste betalen volgens verdeel sleutels omdat onze hagen door gemeenschap betaald word.
Als de AV niets wil ondernemen tegen de wanbetalers dan is de kans klein dat ze ooit zullen betalen.
Om de verdeelsleutels aan te passen moet er een statuutwijziging worden goedgekeurd door de AV en dienen vervolgens de statuten door een notaris te worden aangepast.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

elfjes
Topic Starter
Berichten: 45

#5 , 29 sep 2013 12:12

Maar als er slecht onderhoud is kunnen we niet naar vrede rechter gaan ivb verdeelsleutel .Als de AV dat niet goedkeurt moeten wij blijven betalen voor geen onderhoud.

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#6 , 29 sep 2013 13:01

Wij hebben hier een Residentie van 65 woningen en appartementen met gemeenschappelijke tuinen en hagen.De beneden verdiepen betalen meer omdat die hagen worden mee gesnoeid en onderhouden in de verdeelsleutels.Nu komen ze te weinig onderhoud doen en word de tuin man te laat betaalt voor uitgevoerde werken.2 3 manden te laat betaalt.Er zijn ook wanbetalers en heeft blijkbaar syndicus geen geld voor werken laten uit te voeren.Hoe kunnen ze dat aanpakken en kunnen wij de verdeel sleutels herzien als er toch niks gebeurt aan de tuinen .De syndicus antwoord niet op mijn mails hoe kan ik klacht indien voor wanbeheer en hoeveel stemmen moet je hebben voor iets te veranderen .
Het kernprobleem is in feite dat sommige mede-eigenaars hun lasten niet betalen.
Dat probleem moet volgens mij aangepakt worden, en niet zijn gevolgen (slecht onderhoud van de tuin).

elfjes
Topic Starter
Berichten: 45

#7 , 29 sep 2013 13:05

Ja maar blijkbaar heeft de syndicus gezegd budget al half op is door vorige tuinman en nu de andere niet meer kan geven dus half werk nu.Deze tuin man krijgt 4 uur per week vorige 8 u lijkt me heel groot verschil.Dit moet toch echt op av beslist worden.

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#8 , 29 sep 2013 15:42

Ja maar blijkbaar heeft de syndicus gezegd budget al half op is door vorige tuinman en nu de andere niet meer kan geven dus half werk nu.Deze tuin man krijgt 4 uur per week vorige 8 u lijkt me heel groot verschil.Dit moet toch echt op av beslist worden.
Het is aan de syndicus om
- ofwel de goedgekeurde begroting uit te voeren (Art. 577-8 §4 3°)
- ofwel een dringende aanpassing van de begroting uit te voeren, ten einde het hoofd te bieden aan niet-periodieke onvoorziene uitgaven zoals kosten advocaat (Art. 577-8 §4 4°)

Zo hij dit niet doet, komt zijn persoonlijke aansprakelijkheid in het gedrang. Het zou goed efficiënt zijn om hem per AS eraan te herinneren.

De wettelijke plicht om de begroting voor te bereiden, sluit inherent in dat de professionele syndicus de AV vooraf dient op de hoogte te brengen van de problemen die bepaalde keuzes kunnen veroorzaken op half-lange of lange termijn.

Hierna een uittreksel van relevante delen van bepalingen van het Burgerlijk Wetboek, ingevoerd met de wet van 2010, met de woorden in het vet en/of onderlijnd, die volgens mij in uw geval van belang zijn (eigenaar van een kavel is de groep van mede-eigenaars van een kavel - Art. 577-6 §1 en Art. 577-8 §4 16°):
Art. 577-6
§ 1. Iedere eigenaar van een kavel is lid van de algemene vergadering en neemt deel aan de beraadslagingen.
In geval van verdeling van het eigendomsrecht op een privatieve kavel of ingeval de eigendom van een privatieve kavel is bezwaard met een recht van erfpacht, opstal, vruchtgebruik, gebruik of bewoning, wordt het recht om aan de beraadslagingen van de algemene vergadering deel te nemen geschorst totdat de belanghebbenden de persoon aanwijzen die hun lasthebber zal zijn. Wanneer één van de belanghebbenden en zijn wettelijke of conventionele vertegenwoordiger niet kunnen deelnemen aan de aanwijzing van een lasthebber wijzen de andere belanghebbenden rechtsgeldig een lasthebber aan.
Deze laatste wordt opgeroepen voor de algemene vergaderingen, oefent het recht van deelname aan de beraadslagingen ervan uit en ontvangt alle documenten die afkomstig zijn van de vereniging van mede-eigenaars. De belanghebbenden delen de syndicus schriftelijk de identiteit van hun lasthebber mee.
§ 2. De syndicus houdt een algemene vergadering tijdens de in het reglement van medeeigendom vastgelegde periode of telkens als er dringend in het belang van de medeeigendom een beslissing moet worden genomen.
(…)
§ 3.
De bijeenroeping vermeldt de plaats waar, alsook de dag en het uur waarop de vergadering plaatsvindt, alsmede de agenda met opgave van de punten die ter bespreking zullen worden voorgelegd.
(…)
Art. 577-8.
§ 4. Ongeacht de bevoegdheid die hem door het reglement van medeëigendom wordt toegekend, heeft de syndicus tot opdracht :
(…)
16° de lijst en de persoonsgegevens bij te werken van wie gerechtigd is deel te nemen aan de beraadslagingen van de algemene vergadering (…)
17° de boekhouding van de vereniging van mede-eigenaars te voeren op een duidelijke, nauwkeurige en gedetailleerde wijze (…) van de schuldvorderingen en de schulden van de mede-eigenaars;
18° de begrotingsraming voor te bereiden voor de lopende uitgaven voor het onderhoud, de werking en het beheer van de gemeenschappelijke delen en de gemeenschappelijke uitrusting van het gebouw, alsook een begrotingsraming voor te bereiden voor de buitengewone te verwachten kosten; die begrotingsramingen worden jaarlijks ter stemming voorgelegd aan de vereniging van mede-eigenaars; zij worden toegevoegd aan de agenda van de algemene vergadering die over die begrotingen moet stemmen.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”