moeilijk samenwonen

linda louisa
Topic Starter
Berichten: 5

moeilijk samenwonen

#1 , 12 jun 2007 14:46

hallo, ik ben eigenaar van een appartement in een appartementsgebouw van 6. De kelder staat rechtstreeks in verbinding met de garage (5 autostaanplaatsen). De deur van de kelder naar de garage komt uit op mijn autostaanplaats (ook de kleinste plaats van de vijf). In het verleden heb ik toegestaan om doorgang te verlenen. Tot een aantal maanden geleden zonder problemen. Ook al omdat ik geen auto meer heb en dus plaats genoeg om die doorgang te verlenen. Mijn inwonende zoon koopt een auto en zet die op mijn plaats. De doorgang wordt dus smaller maar nog steeds heel goed doorgangbaar. In het artikel echter staat echter dat ik de plaats links van de auto (daar waar de doorgang is) niks mag stallen. Ik zet daar toch zaken zoals vuilzakken, oud papier maar nog steeds zo dat er voldoende doorgang blijft. Ik krijg een brief van de 'zaakvoerder' waarin hij mij vraagt de plaats volledig vrij te maken. Ik informeer bij de andere eigenaars die geen probleem hebben met de situatie. Er volgt een schrijven aan drager van de syndicus waarin hij d reigt met algemene vergadering. Andere eigenaars vinden het absurd maar soit die vergadering komt er. Hier wordt beslist dat de situatie zoals ze nu is, de doorgang zoals hij nu is volstaat en mijn vuilzakken enz mogen blijven staan. De zaakvoerder wil echter dat ik afzie van enige claim inzake eventuele schade toegebracht aan zaken op mijn autostaanplaats tov van de gemeenschap. Ik weiger dit (vertrouwen is volledig weg 8) ) en doe een ander voorstel : de syndicus en zijn volgelingen zeggen en ondertekenen dat zij nooit meer gebruik zullen maken van mijn doorgang en dan kan ik hen ook niet aansprakelijk stellen. Zij (buiten 1 medebewoner die dit allemaal te stom voor woorden vindt) zullen dus vanaf datum van de vergadering rondgaan via de garage, niet meer via de kelder.

vraagjes :

nog geen afschrift ontvangen? Wat doe ik? of is dat niet nodig? Is hetgeen wij getekend hebben op de vergadering geldig?

ik merk dat bewoners toch nog gebruik maken van mijn doorgang. Vervelend voor die ene natuurlijk want die draagt nu de volledige aansprakelijkheid als er schade wordt toegebracht . Kan ik hen op hun afspraak wijzen? Hoe?

ondertussen heeft de syndicus ontslag genomen met een gewoon schrijven rondgedragen in het gebouw. Is dit rechtsgeldig?
ook dreigt hij als wij geen voorstellen doen voor "beroepszaakvoerders" tegen eind september een bepaald art in werking treedt en dat betekent dat de oudste bewoner (een dame van 93) syndicus wordt. Dit heeft hij al eens gelapt met als gevolg grote paniek bij de oude dame, hij is de volgende oudste en hij worddt opnieuw syndicus onder voorwaarden (iedereen dankbaar dat hij het wil doen want zo'n beroepszaakvoerder kost :? ). Kan ik iets doen?


Want ik ben hem beu!

LL

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
linda louisa
Topic Starter
Berichten: 5

#2 , 19 jun 2007 17:04

euh zijn dit zo'n moeilijke vragen?

:oops: :oops:



linda

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 21 jun 2007 10:37

?Art.577-7.? 1. Behoudens strengere bepalingen in het reglement van medeeigendom, beslist de algemene vergadering :...2? bij meerderheid van vier vijfden van de stemmen :a) over iedere andere wijziging van de STATUTEN...?(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

?In het artikel echter staat echter dat ik de plaats links van de auto (daar waar de doorgang is) niks mag stallen?. Ik ga ervan uit dat ?het artikel? behoort tot de basisakte of het reglement,die de statuten van het gebouw vormen.

De vereniging van medeeigenaars kan u dan slechts met een meerderheid van vier vijfden toelaten links van de auto wel iets te stallen.

Wat de individuele medeeigenaars met u overeenkomen bindt enkel die medeeigenaars en uzelf maar niet de VERENIGING van medeeigenaars,ook al kwam u zulks overeen TIJDENS de algemene vergadering.

Geen wetsbepaling belet de syndicus ontslag te nemen.

?Art.577-8.? 1. Wanneer de syndicus niet in het reglement van mede?igendom aangesteld werd, wordt hij benoemd door de eerste algemene vergadering of, bij ontstentenis daarvan, bij beslissing van de rechter, op verzoek van iedere mede?igenaar.Indien hij is aangesteld in het reglement van mede?igendom, neemt zijn mandaat van rechtswege een einde bij de eerste algemene vergadering.?(B.W.).

INDIEN het reglement van mede?igendom de oudste bewoner (een dame van 93) als syndicus benoemt,dan neemt dit mandaat van rechtswege een einde bij de eerste algemene vergadering,

?Art.577-6.? 2. Onverminderd...kan de algemene vergadering bijeengeroepen worden op verzoek van ??n of meer mede?igenaars die ten minste ??n vijfde van de aandelen in de gemeenschappelijke gedeelten bezitten...Art.577-9...? 3. Iedere mede?igenaar kan eveneens aan de rechter vragen, binnen een termijn die deze laatste vaststelt, de bijeenroeping van een algemene vergadering te gelasten ten einde over een door voornoemd mede?igenaar bepaald voorstel te beraadslagen, wanneer de syndicus verzuimt of onrechtmatig weigert zulks te doen.?(B.W.).

De algemene vergadering kan dus v??r eind september een nieuwe syndicus benoemen,die geenszins een "beroepszaakvoerder" MOET zijn.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”