afwerking dak

Julies
Topic Starter
Berichten: 2

afwerking dak

#1 , 20 sep 2013 08:44

Beste,

Wij bouwen momenteel een halfopen bebouwing in een nieuwe verkaveling. Onze buren hebben een iets andere dakvorm dan wij. Wij bouwen met een dakoversteek, zij bouwen met ingewerkte dakgoten.
Gevolg: wij hebben een stukje onafgewerkt dak aan de zijkant (hun zichtzijde), zij hebben een driehoekje onafgewerkte gevel (onze zichtzijde) Wij hebben ons stukje dak afgewerkt aan de zijkant en we verwachten dat zij dit nu ook doen voor hun stukje gevel. Maar ze weigeren en zeggen dat dit onze taak is omdat wij laatst aangebouwd hebben (noot: hun dak lag er een week eerder op dan dat van ons).

Wij hebben ook verschillende dakpannen (vlakke vs golvende) en de overgang tussen deze pannen moet dichtgemaakt worden met lood. Ik ging er vanuit dat deze kost gedeeld zou worden maar zij zeggen dat wij dit helemaal op ons moeten nemen, alweer omdat wij als laatste aanbouwen.

Ik vind het wel zeer gemakkelijk van hen om telkens te zorgen dat ze ons een stapje voor zijn zodat wij zogezegd de volledige afwerking moeten betalen. Ze zijn een maand vroeger begonnen aan hun huis, maar hebben nooit hun gevel moeten afdekken tegen de regen omdat wij zo snel gevolgd zijn. Ze waren een weekje eerder met het dicht leggen van hun dak.

Is het echt zo zwart/wit dat de eerste gewoon geluk heeft en de "laatste" pech? Ik vind eerder dat wij gelijktijdig aan het opbouwen zijn, en dat elk zijn stukje gevel/dak af moet werken en de kosten van het lood gedeeld moeten worden.

Bestaat hier een wetgeving over?
Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#2 , 23 sep 2013 12:30

Heeft u zich voor de bouwvoorschriften reeds geïnformeerd bij de gemeente?
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Julies
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 23 sep 2013 12:59

Ja hoor. We moesten dezelfde graad van dak hebben maar mochten wel een andere dakvorm gebruiken (wij met oversteken, zij met ingewerkte goten). Ik heb ook al gebeld naar dienst stedenbouw maar daar durven ze zich niet uitspreken over wie wat moet betalen. Ze denken dat er geen wet over bestaat, dat het eerder onderling besproken moet worden.

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”