Herstelling zonder voorafgaand akkoord

Casis
Topic Starter
Berichten: 56

Herstelling zonder voorafgaand akkoord

#1 , 14 sep 2013 10:49

LS,

Volgende situatie stelt zich. Gebouw 3 kavels. Kavel 1 is verhuurd door de eigenaar.

Enkele weken terug bleek er in kavel 1 waterschade te zijn aan het plafond (kringen), bij onderzoek, door lekdetectie firma, lag de oorzaak aan voeg tss terrastegels en blauwesteen in combinatie met zware regenval waardoor het terras enkele minuten 10 onder water stond. Geen dicussie over oorzaak water komt van Kavel 2 .

1. na onvangst van rapport door Verzekerings Maatschappij (blokpolis en prive polis) besluit de maatschappij dat dit niet gedekt is (insijpeling via terras en schoorsteen)

2. Ondertussen heeft eigenaar 1 op eigen houtje (zonder overleg met eigenaar 2 of verzekering) toestemming gegeven aan huurder om te herstellen zonder voorwaarden. Nu komt huurder af met een faktuur van 5200 euro en verwacht eigenaar 1 dat eigenaar 2 dit zomaar betaald. Toen we allemaal samen naar de schade keken met lekdectie firma werd de schade, een plaatser van de plafonds geschat op +/- 750 euro. Dit was een bedrag uit de losse pols!

Dient er niet eerst een bestek opgemaakt te worden en dienen niet alle partijen het eens te zijn over de kosten. Heeft eigenaar 2 niet het recht om op zijn minst een tegenexpertise uit te voeren. Zelfs eigenaar 1 vond de kosten erg hoog maar omdat hij zichzelf niet als partij ziet wil hij er geen dicussie over.

Eigenaar 2 heeft nu ook zijn familiale verzekering gecontacteerd, maar is deze manier van werken te aanvaarden?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 14 sep 2013 16:17

Indien het een probleem is te wijten aan de waterdichtheid van een terras dan komen de schadekosten ten laste van de Vereniging van Mede-Eigenaars (tenzij de statuten van uw gebouw hiervan afwijken).
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Casis
Topic Starter
Berichten: 56

#3 , 14 sep 2013 17:48

Bedankt voor je antwoord. Geld dit ook als het terras voor volledig privé gebruik is? Bestaan teksten over?

De makelaar hinte hier ook op.

Ik zal de akte hier is op na lezen!

Reclame

Casis
Topic Starter
Berichten: 56

#4 , 17 sep 2013 21:12

Ik heb de akte erop nageslagen, en hier staat geen uitzondering in vermeld. Kan ik ervan uit gaan dat het de regel is dat dit voor de VME is tenzijn anders uitdrukkelijk vermeld. Dit terras is trouwens ook het 'dak' van de onderliggende kavel.

Wat kunnen wij best doen met de faktuur die de huurder aan de eigenaar van kavel 1 heeft gemaakt (dus niet aan mij geadresseerd), maar deze laatste heeft hem via mail geforward. Dien ik deze al formeel te protesteren of moet ik wachten tot er een formele claim komt bij mij of de VME. Kunnen wij nu nog een tegenexpertise afdwingen?

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”