Mede-eigenaar als syndicus

den Dave
Topic Starter
Berichten: 1

Mede-eigenaar als syndicus

#1 , 11 jun 2007 20:31

Dag allemaal,

Recentelijk zijn wij ingetrokken in een nieuwbouw appartement.
Aangezien onze blok bestaat uit 6 appartementen is er tijdens de AV de voorkeur uitgegaan om een mede-eigenaar als syndicus aan te duiden.

Aangezien ik de mede-eigenaar-syndicus ben, vroeg ik me af of iemand een lijstje heeft met wat een mede-eigenaar moet doen.
Ik denk bv. aan een verzekering afsluiten voor zichzelf qua aansprakelijkheid --> hoe noemt deze polis?

Hebben jullie nog tips?
Heeft er iemand bv. een handig lijstje met de punten die je in't oog moet houden?

Alvast bedankt voor jullie reactie,
Dave

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
consulent
Berichten: 102

#2 , 12 jun 2007 00:34

Dag allemaal,

Recentelijk zijn wij ingetrokken in een nieuwbouw appartement.
Aangezien onze blok bestaat uit 6 appartementen is er tijdens de AV de voorkeur uitgegaan om een mede-eigenaar als syndicus aan te duiden.

Aangezien ik de mede-eigenaar-syndicus ben, vroeg ik me af of iemand een lijstje heeft met wat een mede-eigenaar moet doen.
Ik denk bv. aan een verzekering afsluiten voor zichzelf qua aansprakelijkheid --> hoe noemt deze polis?

Hebben jullie nog tips?
Heeft er iemand bv. een handig lijstje met de punten die je in't oog moet houden?

Alvast bedankt voor jullie reactie,
Dave
Uw wettelijke taken worden geregeld door de wet op de mede-eigendom. Zij kunnen worden uitgebreid in de statuten alsook dmv beslissingen door de AV genomen. U dient het administratief, financieel, juridisch en technisch beheer te behartigen. Houd er rekening mee dat u persoonlijk aansprakelijk bent. Wanneer u een honorarium ontvangt, dan zal u bij een eventueel geschil door de rechtbank als een professioneel syndicus worden berecht. Succes.

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 13 jun 2007 10:44

Lees vooraf grondig art.577-2 tot en met art.577-14 van het Burgerlijk Wetboek.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

Quina
Berichten: 5

#4 , 19 jun 2007 22:47

Informatie over de taken van de syndicus kan je ook vinden op
http://www.immotrap.be/Syndicus_Taken.htm

Verder had ik een bijkomend vraagje: Kan iemand die mede-eigenaar syndicus is hiervoor een vergoeding vragen of wordt hij dan gelijk aanzien als professioneel syndicus waardoor hij persoonlijk aansprakelijk wordt.

Laat ons eerlijk zijn, er kruipt nogal wat werk in deze taak met een zekere verantwoordelijkheid waardoor een eerlijke vergoeding zeker niet overbodig is.

consulent
Berichten: 102

#5 , 20 jun 2007 00:08

Informatie over de taken van de syndicus kan je ook vinden op
http://www.immotrap.be/Syndicus_Taken.htm

Verder had ik een bijkomend vraagje: Kan iemand die mede-eigenaar syndicus is hiervoor een vergoeding vragen of wordt hij dan gelijk aanzien als professioneel syndicus waardoor hij persoonlijk aansprakelijk wordt.

Laat ons eerlijk zijn, er kruipt nogal wat werk in deze taak met een zekere verantwoordelijkheid waardoor een eerlijke vergoeding zeker niet overbodig is.
Vanaf het moment dat een eigenaar/syndicus een honorarium voor zijn/haar diensten ontvangt (ik heb het dan niet over onkostenvergoeding voor telefoon,...), dan zal bij geschillen de rechtbank in vele gevallen de eigenaar gelijk stellen met een professioneel syndicus. Houd er ook rekening mee dat elke inkomst in de personenbelasting dient te worden aangegeven of u kan daar ook problemen mee krijgen. OPGELET! Of u nu een vergoeding ontvangt of niet, als u de functie van syndicus uitoefent, dan bent u op dat ogenblik de rechtsvertegenwoordiger van de VME en BENT U ALTIJD PERSOONLIJK AANSPRAKELIJK als gemandateerde voor de VME. Zorg er dus voor dat u een beroepsaansprakelijkheidsverzekering afsluit.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”