Wat moet ik hiermee?????

inina
Topic Starter
Berichten: 311

Wat moet ik hiermee?????

#1 , 09 sep 2013 20:24

Beste forumleden,

Morgen 10/9/2013 is normaal de zitdag gepland op het vredegerecht om de beslissingen van de syndicus genomen op de laatste algemene vergadering te laten vernietigen. Maar niettegenstaande ik dadelijk op zijn eerste vraag, mijn stukken aan de advcoaat van de tegenpartij heb bezorgd, kreeg ik heden, op het allerlaatste ogenblik onderstaande brief. Kan iemand mij zeggen hoe ik hierop kan/mag/moet reageren?

Ter informatie ik heb verleden week ook reeds op de griffie van het vredegerecht mijn stukken + de uitgeschreven feiten gerelateerd aan deze stukken afgegeven.

Waarom kan deze zaak dan niet dadelijk behandeld worden?

Het lijkt erop dat de tegenpartij enkel tijd wil winnen door de procedure nodeloos te rekken.

Kan ik de vrederechter vragen om minstens reeds een boekhouder aan te stellen welke de controle dient te doen om fouten welke in de boekhouding van de syndicus voorkomen aan te tonen, zoals ook gevraagd werd in de vordering?

En vooral wat betekent "Zo wederpartij met deze proceskalender akkoord kan gaan zult u wel een bereidwillig confrater voor mij laten verschijnen? " Mag ik mezelf dan niet verder verdedigen?? Graag indien mogelijk een zeer spoedig antwoord vermits erg DRINGEND.

Deze brief werd ontvangen.
"Ik ontving van wederpartij op 5 september een uitvoering bundel met inventaris genummerd van 1 tot 28 met in bijlage niet genummerde documenten.
Ik wens in deze zaak te concluderen en stel volgende proceskalender voor :
- Voor verweerders 1 maand
- Voor aanlegster 1 maand
- Repliektermijn voor verweerders 15 dagen
Ik raam de gezamenlijke duurtijd der pleidooien op 15 minuten.
Zo wederpartij met deze proceskalender akkoord kan gaan zult u wel een bereidwillig confrater voor mij laten verschijnen. Bij niet akkoord zult u de verdere proceskalender wel ambtshalve bepalen.
Afschrift dezer zend ik aan wederpartij."

Vriendelijke groeten

Inina

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 09 sep 2013 20:32

Als je een vme dagvaardt is de syndicus verplicht een advocaat in de arm te nemen. Uit eigen ervaring kan ik slechts aanraden zelf een advocaat in de arm te nemen.

inina
Topic Starter
Berichten: 311

#3 , 09 sep 2013 22:11

De dagvaarding werd in elk geval opgemaakt door een advocaat. Omdat ik in totaal (zelf aangestelde boekhouder ter controle syndicus, kosten dagvaarding en kosten advocaat) reeds 800€ heb betaald die ik waarschijnlijk nooit terug zal krijgen, en daar de documenten naar mijn mening voldoende bewijs kunnen leveren dat de syndicus in de fout is gegaan, hoopte ik dat ik mezelf zou mogen/kunnen verdedigen.

Kan het zijn dat tegenpartij mij nu ook wil dwingen om een advocaat te nemen gezien er in de brief staat:"Zo wederpartij met deze proceskalender akkoord kan gaan zult u wel een bereidwillig confrater voor mij laten verschijnen. Bij niet akkoord zult u de verdere proceskalender wel ambtshalve bepalen"....... Wat betekent die zin eigenlijk???

Mag men bij de vrederechter dan niet eenvoudig vertellen wat de feiten zijn met documenten als bewijs? En kan de vrederechter op deze basis dan geen vonnis vellen? De vrederechter zou toch het dichtst bij de bevolking staan?? Is dat dan niet zo???

Reclame

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#4 , 09 sep 2013 22:15

Vraag morgen aan de Vrederechter uitstel voor het houden van een inleidende zitting, met als reden dat u een advocaat zal zoeken om jou (of de groep van eisers) te vertegenwoordigen.

Het gebruik van het woord "niet-genummerd" in zijn brief laat vermoeden dat de advocaat van de tegenpartij procedureel zal werken en zo trachten bepaalde stukken te verwerpen.

Op basis van mijn ervaring kan ik enkel aanraden dat je een advocaat neemt, als de tegenpartij ook een advocaat neemt.

De vrederechter staat dicht bij de bevolking, maar hij moet luisteren naar de twee partijen. Als je te maken krijgt met een procedurele advocaat, verlies je vlug een "zekere" zaak. Zo heb ik mijn 1ste zaak in 2001 verloren.

Pedro
Berichten: 735

#5 , 09 sep 2013 22:45

Beste forumleden,

Morgen 10/9/2013 is normaal de zitdag gepland op het vredegerecht om de beslissingen van de syndicus genomen op de laatste algemene vergadering te laten vernietigen. Maar niettegenstaande ik dadelijk op zijn eerste vraag, mijn stukken aan de advcoaat van de tegenpartij heb bezorgd, kreeg ik heden, op het allerlaatste ogenblik onderstaande brief. Kan iemand mij zeggen hoe ik hierop kan/mag/moet reageren?

Ter informatie ik heb verleden week ook reeds op de griffie van het vredegerecht mijn stukken + de uitgeschreven feiten gerelateerd aan deze stukken afgegeven.

Waarom kan deze zaak dan niet dadelijk behandeld worden?

Het lijkt erop dat de tegenpartij enkel tijd wil winnen door de procedure nodeloos te rekken.

Kan ik de vrederechter vragen om minstens reeds een boekhouder aan te stellen welke de controle dient te doen om fouten welke in de boekhouding van de syndicus voorkomen aan te tonen, zoals ook gevraagd werd in de vordering?

En vooral wat betekent "Zo wederpartij met deze proceskalender akkoord kan gaan zult u wel een bereidwillig confrater voor mij laten verschijnen? " Mag ik mezelf dan niet verder verdedigen?? Graag indien mogelijk een zeer spoedig antwoord vermits erg DRINGEND.

Deze brief werd ontvangen.
"Ik ontving van wederpartij op 5 september een uitvoering bundel met inventaris genummerd van 1 tot 28 met in bijlage niet genummerde documenten.
Ik wens in deze zaak te concluderen en stel volgende proceskalender voor :
- Voor verweerders 1 maand
- Voor aanlegster 1 maand
- Repliektermijn voor verweerders 15 dagen
Ik raam de gezamenlijke duurtijd der pleidooien op 15 minuten.
Zo wederpartij met deze proceskalender akkoord kan gaan zult u wel een bereidwillig confrater voor mij laten verschijnen. Bij niet akkoord zult u de verdere proceskalender wel ambtshalve bepalen.
Afschrift dezer zend ik aan wederpartij."

Vriendelijke groeten

Inina
Tegenpartij maakt toepassing van art. 747 par. 2 Ger.Wb. Vooraleer een zaak kan worden gepleit dient ze in staat te zijn om te worden gepleit. Voor eenvoudige zaken en voor zover tegenpartij hiermee akkoord gaat kan een zaak op de inleidingszitting worden behandeld. In deze wenst de tegenpartij evenwel schriftelijke argumentatie te ontwikkelen en dit via het opstellen van conclusies. In de brief die u ontving heeft de tegenpartij een voorstel van procedureagenda voorgelegd. Ofwel gaat u hiermee akkoord en dan zal de rechtbank de procedurekalender as such bepalen. Gaat u hier niet mee akkoord, dan zal de rechtbank van ambtswege de procedureagenda en rechtsdag waarop moet worden gepleit, vastleggen. In het eerste, dus wanneer u akkoord gaat met de door tegenpartij voorgestelde agenda, zal voor tegenpartij een advocaat moeten verschijnen. Het feit dat hij alsdan aan de rechter vraagt om vanuit de zaal een aanwezige advocaat vrijwillig voor hem te laten optreden, wijst erop dat de advocaat van de tegenpartij zelf niet aanwezig zal zijn op de inleidingszitting. Uw zaak zal morgen dus niet worden behandeld maar zal naar de rol worden verwezen. Om eerlijk te zijn raad ik u aan om een advocaat onder de arm te nemen want ik vrees dat u zich in de procedurele mallemolen gaat vastrijden.

inina
Topic Starter
Berichten: 311

#6 , 10 sep 2013 00:58

Vermits ik nu praktisch verplicht wordt om een advocaat aan te stellen, terwijl de vordering vooral om het vernietigen van beslissingen welke de onregelmatig en niet transparant gevoerde boekhouding van de professionele syndicus betreft; omdat de aandelen van de basisakte en de statuten van de mede-eigendom niet werden gerespecteerd, en er provisies werden gevraagd voor iedere eigenaar gelijk; wat trouwens met stukken duidelijk kan worden aangetoond, vraag ik me nu af of ik die nieuwe financiële schade welke me staat te wachten (kosten en ereloon advocaat) dan niet kan terugvorderen op basis van Art 1382 BW en art 780 Bis Ger W." de partij die de rechtspleging aanwendt voor kennelijk vertragende of onrechtmatige doeleinden kan worden veroordeeld tot een geldboete van 15 tot 2500€ onverminderd de schadevergoeding die gevorderd zou worden."
Zou ik via dit artikel mijn (bijkomende) advocaatkosten kunnen terugvorderen?
Vermits de tegenpartij de rechtspleging enkel lijkt aan te wenden voor vooral vertragende doeleinden . (naar mijn mening probeert de syndicus de termijn van zijn mandaat verder uit te kunnen doen om aan de VME zijn kosten aan te kunnen blijven rekenen. Terwijl tevens de rekening van de advocaat tegenpartij zal worden aangedikt. .....

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#7 , 10 sep 2013 08:28

Als u uw zaak wint, krijgt u in principe (hangt af van wat u vraagt in uw dagvaarding) een forfaitaire vergoeding van circa 1200 EUR voor de advocaatkosten plus de kosten van de deurwaarder terug betaald.

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#8 , 10 sep 2013 08:33

Vermits de tegenpartij de rechtspleging enkel lijkt aan te wenden voor vooral vertragende doeleinden . (naar mijn mening probeert de syndicus de termijn van zijn mandaat verder uit te kunnen doen om aan de VME zijn kosten aan te kunnen blijven rekenen. Terwijl tevens de rekening van de advocaat tegenpartij zal worden aangedikt. .....
Uw advocaat kan nazien of het nuttig is de afzetting van de syndicus te vorderen. Dan is de syndicus verplicht een eigen advocaat te nemen via zijn verzekering BA en dient de advocaat van de VME blijkt te geven van neutraliteit. Dat laatste is niet evident, maar noodzakelijk om belangenvermenging te vermijden (Zie Art. 577-8 §4 BW).

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”