Gemene muur of niet?

DJSirMatthew
Topic Starter
Berichten: 111

Gemene muur of niet?

#1 , 06 sep 2013 11:58

We hebben begin dit jaar een huis gekocht, halfopen bebouwing. Nu vroegen we ons af hoe we te weten kunnen komen of de muur aan de halfopen kant een gemene muur is of niet? Op een deel van de muur zijn asbestplaten bevestigd geweest ter isolatie, ik veronderstel dat daar vroeger een woonst stond die afgebroken geweest is door de buren opdat men een oprit naar achteren zou kunnen aanleggen.

Hoe kunnen we te weten komen of het een gemene muur is of niet? Er groeit momenteel op een stuk klimop die ondertussen tussen de muur heen gaat (en deels in onze veranda uitkomt) en ook tussen de asbestplaten en de houten latten erachter gekropen zijn (en dus misschien zich daar ook al aan de muur bevestigd). Ik wil het liefst in overleg met de buren tot een oplossing komen, maar wil anderzijds wel eerst weten wat onze rechten zijn.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 06 sep 2013 12:25

Als ik het dus goed heb, was het VROEGER een halfopen bebouwing, waarvan de 2de woning werd afgebroken. dan mag je bijna 100 % zeker zijn dat deze muur gemeenschappelijk is. Alleen al het feit dat er latten tegenaan zijn gevezen, waarop leien zijn bevestigd zou dat al kunnen doen vermoeden.

DJSirMatthew
Topic Starter
Berichten: 111

#3 , 06 sep 2013 14:20

Nee, vroeger was het een gesloten bebouwing, of toch een gedeelte. De buren hebben die woonst afgebroken en op dat gedeelte de latten erop gezet en asbest platen ter compensatie voor het isolatieverlies. Zo is het mij verteld geweest.

Reclame

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 06 sep 2013 15:21

Die leien zijn er niet voor de isolatie, wel om het vocht buiten te houden. Voor een degelijke isolatie is er wat anders nodig.
Als de toestand zo is, dan is die gevel 200 % zeker gemeenschappelijk.

j.demoor
Berichten: 10360

#5 , 08 sep 2013 08:33

Ik ga ervan uit dat de aanpalende eigenaar die eerst bouwde dit deed op eigen grond.

“Art.661.Iedere eigenaar van een erf dat paalt aan een muur, heeft ook het recht om die muur geheel of gedeeltelijk gemeen te maken, mits hij aan de eigenaar van de muur de helft vergoedt van zijn waarde ofwel de helft van de waarde van het gedeelte dat hij gemeen wil maken, en de helft van de waarde van de grond waarop de muur gebouwd is”(Burgerlijk Wetboek).

Die gemeenmaking van onroerende eigendom vereist een authentieke akte waarvoor geldt : “Art.1.Alle akten onder de levenden, om niet of onder bezwarende titel, tot overdracht of aanwijzing van onroerende zakelijke rechten...worden , de dag van ontvangst geheel overgeschreven in een daartoe bestemd register, op het kantoor van bewaring der hypotheken van het arrondissement waar de goederen zijn gelegen. Tot dan toe kan men zich op die akten niet beroepen tegen derden die zonder bedrog gecontracteerd hebben. Deze bepaling is ook van toepassing op de in kracht van gewijsde gegane vonnissen die gelden als overeenkomst of als titel voor de overdracht van die rechten, alsook op de akten van afstand van die rechten...”(16 DECEMBER 1851. - HYPOTHEEKWET).

U kan aan dat kantoor kopie vragen van de inschrijvingen betreffende uw perceel.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”