Boete voor niet-aansluiting op riolering

Maesjhn
Topic Starter
Berichten: 1

Boete voor niet-aansluiting op riolering

#1 , 29 aug 2013 23:07

Mijn buurman loost met een darm zijn septische put op een stuk braakliggend terrein. Toen ik hem vroeg dit voortaan niet meer te doen, antwoordde hij mij dat dit toch geen probleem kan vormen omdat het terrein toch niet gebruikt wordt. Zelf is hij niet aangesloten op het rioleringsnet.

Nu heb ik wel bij mijn netbeheerder gelezen dat je wettelijk verplicht bent om je aan te sluiten op het rioleringsnet als dit in je straat ligt. Dit laatste is het geval.

Mijn vragen zijn:
1) Welke boete is voorzien voor het niet aangesloten zijn op het rioleringsnet? In welk wetsartikel is dit vervat?
2) Hoe kan ik juridisch afdwingen dat:
a) de buur zich aansluit op het rioleringsnet;
b) beboet wordt voor het jarenlang niet aangesloten zijn op het rioleringsnet;
c) het schenden van het eigendomsrecht (lozingen op mijn terrein) beboet wordt. Eénmaal aangesloten op het rioleringsnet, zullen de lozingen vanzelf stoppen.
Ik vrees wel dat hij zal zeggen dat hij nooit geloosd heeft. Er zijn ongetwijfeld wel sporen in de bodem.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38583

#2 , 30 aug 2013 15:40

Van wie is die grond?
Maar ik vermoed zo wie zo inbreuken op het afvalstoffendecreet.
Ga eens langs de gemeente die kunnen dit nakijken en controleren.
Zijn inbreuken die kunnen vastgesteld worden door elke ambtenaar met de bevoegdheid van gerechtelijk officier.
Kunnen onmiddellijk laten stilleggen - beslagname op gebruikt materiaal - verzegeling van de plaats enz enz
Bevoegd zo wie zo politie - milieudienst gemeente - Vlaamse milieu maatschappij enz

Zo is al strafbaar rioolwater gebruiken als bodemverbeteraar ZONDER gebruikscertificaat VLAREA art 4.2.1.2
Inhoud septische put op het land aanbrengen Vlarem II art 4.2.7.3.1

Oude Belg
Berichten: 3192

#3 , 31 aug 2013 09:18

Van wie is die grond?
c) het schenden van het eigendomsrecht (lozingen op mijn terrein)
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Reclame

Franciscus
Berichten: 38583

#4 , 31 aug 2013 11:51

Over gelezen :oops:
Blijft hetzelfde dan komt er nog sluikstorten bij.
Plus alle mogelijke schadevergoedingen .....

ASAP naar politie/gemeente.

Indien hij dat regelmatig doet ... misschien eventjes wachten tot hij bezig is want anders 'iets' moeilijker om te bewijzen.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”