laattijdige betalers

Duikers
Topic Starter
Berichten: 4

laattijdige betalers

#1 , 28 aug 2013 09:20

Beste,

Ik had ergens vernomen dat kosten voor het aanmanen van achterstallen in de provisies ten laste vallen van alle mede-eigenaars en dus niet ten laste van de individuele laattijdige betalers.

Ik had ook vernomen dat het niet zomaar mogelijk is om intresten te vragen op de achterstallen. (Dat dit specifiek in de basisakte moet staan?)

1) Is er een mogelijkheid om de kosten toch op de individuele eigenaars te leggen? Of heb ik dit verkeer begrepen en is dit eigenlijk vanzelfsprekend?

2) Wat is de correcte procedure om intresten te kunnen opvragen? (moet dit bijvoorbeeld in de notule, huishoudelijk reglement, basisakte,...)

3) Er bestaan verzekeringen die de achterstallen in provisies dekken.
Heeft er daar toevallig iemand ervaring mee en zoja, is het een aanrader?

Alvast dank voor jullie antwoord.

Mvg,

Duikers

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#2 , 29 aug 2013 05:10

vraag 1: enkel via een vonnis

vraag 2: enkel zo deze vergoeding opgelegd wordt (tegenstelbaar) via een aanpassing van het reglement van mede-eigendom (= authentiek akte). Opgelet: de boekhouding moet aantonen dat deze vergoeding werd aangerekend aan iedereen die zijn lasten niet betaalde (na te zien door de commissaris van de rekeningen). Eventuele "kwijtscheldingen" kunnen enkel via een expliciete beslissing van de AV.

vraag 3: geen ervaring ermee, maar ik meen dat dit type van verzekeringen een zeer strikte opvolging van de schulden vereist door de syndicus.

fendtje
Berichten: 232
Locatie: burcht

#3 , 31 aug 2013 11:13

onze basis akte is nu aangepast aan de wet van 2010.
onze syndicus heeft dit allemaal laten aanpassen.

wie niet betaalt wordt nu beschouwd als wanbetaler.
en de procedure kan gestart worden.
was een unanieme beslissing van de mede eigenaars.

gegarandeerd dat er bij zijn die het aan de lijve gaan mogen ervaren deze nieuwe basisakte.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38601

#4 , 31 aug 2013 12:05

Bij niet betalen kan men zelfs de huur van een verhuurd appartement opeisen (via rechtbank) van de eigenaar.
Bestaat zelfs de mogelijkheid van het appartement te laten verkopen.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”