software syndicus

cindy1980
Topic Starter
Berichten: 7

software syndicus

#1 , 27 aug 2013 21:47

Ik zou als mede-eigenaar de taak van syndicus op mij nemen (24 appartementen).
Doordat er een dubbele boekhouding moet gebeuren lijkt het mij niet handig om de werken met excel. Bestaat er syndicus boekhoudsoftware die je als mede-eigenaar kan gebruiken.
Ik overweeg ook om een vergoeding te vragen om de taak van syndicus op mij te nemen. Ik had gedacht aan € 10 à € 12/app/maand. Is dit een aanvaardbaar bedrag?

Mvg
Cindy

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38602

#2 , 27 aug 2013 21:49

En wie betaald uw verzekering?

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 28 aug 2013 10:07

Moet je, om betaling van een vergoeding te vragen, niet officieel erkend zijn als syndicus? Een onkostenvergoeding voor werkelijk gemaakte uitgaven kan natuurlijk altijd.

Reclame

cindy1980
Topic Starter
Berichten: 7

#4 , 28 aug 2013 18:35

Ik ben nog alle gegevens aan het verzamelen maar volgens mij kan de verzekering betaald worden door de VME als dit vermeld staat in het contract. Indien geen akkoord zal ik de verzekering zelf moeten betalen.
Bij welke verzekeringsmaatschappij kan ik het best de verzekering afsluiten?

Je kan een ereloon vragen maar je moet dit natuurlijk aangeven in je personenbelasting.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 28 aug 2013 19:46

Informeer eens bij de maatschappij die de blokpolis heeft. Zo'n syndicusverzekering kost ongeveer 50 € per jaar, en is normaal te betalen door de VME en te verdelen onder alle mede-eigenaars.

Vandebos
Berichten: 16087

#6 , 28 aug 2013 20:45

Ba syndicus is ter rekening van de vme indien dit in het contract zo opgenomen wordt.

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#7 , 29 aug 2013 05:14

Ba syndicus is ter rekening van de vme indien dit in het contract zo opgenomen wordt.
EN zo er geen vergoeding betaald wordt aan de syndicus.
Zo niet, worden de kosten van de verzekering beschouwd als een ereloon door de fiscus, RSZ, ... .
Een forfaitaire vergoeding wordt vanaf de eerste EUR steeds als ereloon beschouwd .

latem
Berichten: 8

#8 , 02 sep 2013 19:46

Als profesioneel syndicus kan ik u laten weten dat de zogenaamde syndicus verzekering tegen aansprakelijkheid
betaald dient te worden door de VME wanneer de bewoner geeen vergoeding vraagt
en dient door de bewoner die als syndicus optreedt worden betaald wanneer deze wel een vergoeding vraagt.

Uw tarief is normaal per kavel, wij vragen 12,1 is inclusief onze btw.
Er bestaat uiteraard software die dan echter wel een mooi prijskaartje ken, excel of zelfs access worden nog regelmatig gebruikt door syndici wat opvalt aan de soms zeer sumiere opmaak of duidelijkheid

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#9 , 03 sep 2013 00:59

Als professioneel syndicus kan ik u laten weten (…).
(…) wij vragen 12,1 is inclusief onze btw.
Het ereloon van de syndicus wordt voor de BTW en RSZ aangegeven onder de NACEBEL code 6832101 (zie http://kbopub.economie.fgov.be/kbopub/n ... code=68321 ). De verrichtingen onder die code zijn vrijgesteld van BTW.

In uw geval zou slechts 10 EUR ereloon mogen gevraagd worden ipv 12,10 EUR/Maand/Appt. Dat lijkt me veel te weinig. Ofwel werkt u naar mijn mening met verlies ofwel voert u sommige diensten niet uit ofwel heeft u inkomsten buiten boekhouding.

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#10 , 03 sep 2013 01:08

Er bestaat uiteraard software die dan echter wel een mooi prijskaartje ken, excel of zelfs access worden nog regelmatig gebruikt door syndici wat opvalt aan de soms zeer sumiere opmaak of duidelijkheid
Software voor gebruik in de context van dubbel boekhouden
- dient geen functie “erase” te omvatten, maar enkel “delete” (vaktaal)
- of mag niet mogelijk te maken om wat ingeschreven werd op één of ander wijze voor 100% te verwijderen (lekentaal).

Zie Art. III.84 en 87. WER (Wetboek van Economisch Recht - Wet van 17.07.2013 - BS 14.08.2013).
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet
Art. III.84. Elke boekhouding wordt door middel van een stelsel van boeken en rekeningen gevoerd met inachtneming van de gebruikelijke regels van het dubbel boekhouden.
Alle verrichtingen worden zonder uitstel, getrouw, volledig en naar tijdsorde ingeschreven in een ongesplitst dagboek of in een hulpdagboek, al dan niet gesplitst in bijzondere hulpdagboeken. Ze worden methodisch ingeschreven in of overgebracht naar de rekeningen waarop ze betrekking hebben.
(...)
De rekeningen worden ondergebracht in een voor het bedrijf van de onderneming passend rekeningenstelsel ingericht naar de eisen van de bedrijfsuitoefening van de onderneming. Dit rekeningenstelsel wordt zowel in de zetel als in de belangrijke boekhoudingafdelingen voortdurend ter beschikking gehouden van belanghebbenden.
De Koning bepaalt de minimumindeling van een algemeen rekeningenstelsel. Hij stelt vast wat de rekeningen van dat stelsel moeten bevatten en hoe ze moeten worden gebruikt.
Art. III.87. § 1. De boeken worden per blad genummerd; ze vormen elk in hun soort een doorlopende reeks; ze dragen de vermelding van hun soort, hun plaats in de reeks en de naam, de firmanaam of de bijzondere naam van de onderneming.
§ 2. De boeken worden op zodanige wijze gehouden dat de materiële continuïteit ervan, evenals de regelmatigheid en de onveranderlijkheid van de boekingen zijn verzekerd.
De Koning stelt nadere regels voor het houden en bewaren van de boeken. Hij kan de werkwijze voorgeschreven in artikel III.84, derde en vierde lid, vervangen of toestaan dat ze, onder de voorwaarden die Hij bepaalt, wordt vervangen door een andere die de materiële continuïteit van de boeken evenals de regelmatigheid en de onveranderlijkheid van de boekingen waarborgt.
Het gebruik van software als Excel, Word, Access lijkt me dan ook in tegenstrijd met de wettelijke voorschriften (“onveranderlijkheid van de boekingen”).

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”