deelname collectieve verwarming

verlinden
Topic Starter
Berichten: 2

deelname collectieve verwarming

#1 , 18 aug 2013 18:13

Hallo,

Ik ben eigenaar van een appartement in een blok van 8 appartementen.
We hebben een collectieve centrale verwarming. Hier wordt niet gebruik gemaakt van individuele meters maar een verdeelsleutel gebruikt adh oppervlakte.

Ik wil graag een warmtepomp zetten en dus mezelf voorzien van verwarming en niet meer gebruik maken van de collectieve CV.

Zou het mogelijk zijn om niet meer te moeten meebetalen aan het verbruik en onderhoud van de verwarming?
Moet ik toestemming vragen van alle eigenaren? of kan ik in het slechte geval dit jurisch regelen indien er geen toestemming is?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 18 aug 2013 19:54

In een mede-eigendom kan je niets zelf zomaar zelf en eigenmachtig beslissen. Indien je u van het centrale systeem wil afkoppelen zal iedere andere mede-eigenaar hiermede akkoord moeten zijn. Uw appartement heeft gedurende jaren gebruik gemaakt van de centrale installatie, die hierdoor sleet heeft ondervonden. Wie gaat de sleet betalen die het verbruik in uw appartement heeft veroorzaakt gedurende al die jaren? De andere eigenaars zullen meer moeten betalen voor onderhoud en herstellingen (vroeger ieder 1/8, na de afkoppeling ieder 1/7)
Je zal in ieder geval de goedkeuring moeten hebben van de AV, en mogelijks ook nog een deel van een toekomstige nieuwe ketel moeten betalen als compensatie voor de sleet.
Indien geen akkoord zal je naar de vrederechter moeten trekken, maar of die u uw zin gaat geven betwijfel ik.

verlinden
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 18 aug 2013 20:01

Het lijkt me logisch dat ik mee moet betalen aan een eventuele nieuwe ketel. Mijn appartement staat een jaar leeg,dan lijkt het me ook niet logisch om mee het verbruik van iedereen te betalen voor dat jaar. Ik heb iets opgevangen dat binnenkort het hebben van individuele meters verplicht gaat worden. Indien dat zo is, is dit wel een oplossing.

Helaas verzuimd de syndicus van algemene vergaderingen te houden en hij heeft het reglement bij mijn aankoop ook niet overhandigd.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38596

#4 , 18 aug 2013 20:14

Dan zeker al eens lezen:
http://www.juridischforum.be/forum/view ... 39&t=21331" onclick="window.open(this.href);return false;

marc mortier
Berichten: 670
Locatie: koksijde

#5 , 18 aug 2013 23:03

In onze VME werd door de AV beslist dat een mede-eigenaar die wenste uit te treden uit het collectieve systeem de toelating kreeg om een eigen CV te plaatsen. Hij wordt dus vrijgesteld van zowel deelname in de kosten van verbruik als van onderhoud van de installatie.
Bij vernieuwing van het collectieve systeem van CV zal hij verder zijn aandeel moeten betalen, zelfs als hij er geen gebruik van maakt.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”