Misbruik gemeenschappelijk water

verhoeven_isa
Topic Starter
Berichten: 1

Misbruik gemeenschappelijk water

#1 , 15 aug 2013 20:06

Ik woon in een gebouw van 60 appartementen. Waterverbruik is gemeenschappelijk en wordt verdeeld volgens de aandelen.

Ik woon alleen en betaalde in de 2012 jaarafrekening 658 euro aan water. Dit is niet de eerste keer dat het bedrag voor water zo hoog is.

Sinds een vijftal jaar is het aantal huurders in het gebouw sterk toegenomen en hierbij ook het waterverbruik en misbruik.
Verschillende grote gezinnen wonen ‘opgepropt’ in kleine appartementen. Mijn buren bijvoorbeeld wonen met 8 personen (6 volwassenen en 2 kinderen) op een appartement met 2 slaapkamers/ 80m2. Onze aandelen zijn identiek…onze waterkost dus ook.

De manier waarop deze 20tal gezinnen samenwonen, soort me natuurlijk niet. Wat wel, is het hoge waterverbruik dat zo’n bezetting met zich meebrengt.

Tijdens de algemene vergadering is al verschillende keren gestemd om de verdeling van het waterverbruik aan te passen. Tevergeefs…

Zelf initiatief nemen voor individuele meters heeft ook geen zin, aangezien hiervoor ook een wijziging van de verdeelsleutel nodig is.

Zijn er andere acties die ondernomen kunnen worden? Is het plaatsen van individuele meters ‘afdwingbaar’ bij ….?

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 15 aug 2013 20:38

Er al eens aan gedacht dat waarschijnlijk hiervoor het hele leidingennet dient te worden aangepast? Tenzij je natuurlijk per groep aftakpunten een watermeter zet (waarschijnlijk dan nog zowel warm als koudwatermeter)

Vandebos
Berichten: 16087

#3 , 15 aug 2013 21:41

U zal, als de av niet wenst te luisteren, naar de vrederechter dienen te stappen om bij vonnis een aanpassen van de installatie te eisen zodat er bij de inleiding in iedere flat tussenmeters worden geplaatst. De kostprijs van deze interventie per flat is normaliter beduidend minder dan wat u per jaar zal besparen.

Gelet op de hoogte van uw faktuur, de kostprijs van drinkwater en het feit dat dit in de toekomst enkel zal stijgen is dit een verzoek dat bijna automatisch zal worden toegekend.

Reclame

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#4 , 16 aug 2013 08:30

U zal, als de av niet wenst te luisteren, naar de vrederechter dienen te stappen om bij vonnis een aanpassen van de installatie te eisen zodat er bij de inleiding in iedere flat tussenmeters worden geplaatst. De kostprijs van deze interventie per flat is normaliter beduidend minder dan wat u per jaar zal besparen.

Gelet op de hoogte van uw faktuur, de kostprijs van drinkwater en het feit dat dit in de toekomst enkel zal stijgen is dit een verzoek dat bijna automatisch zal worden toegekend.
In mijn VME is dat bij vonnis opgelegd ergens rond 1998, zowel voor warm water als koud water. Op basis daarvan heb ik, gezien de complexiteit van de circuits, vier watermeters (twee koud en twee warm). Ik ben niet in bezit van de tekst van het vonnis.
Wat ik wel weet is de vrederechter niet apprecieerde dat men voor zoiets logisch bij hem kwam. Hij vond dat de AV zijn verantwoordelijkheid ontweek en zelf had moeten beslissen om meters te installeren ten einde over te gaan tot een meer logische verdeling van de kosten.

Sirkii
Berichten: 5396

#5 , 16 aug 2013 19:25

Als er veel huurders zijn zou je kunnen voorstellen om de individuele tellers via een jaarlijks huurgeld door te rekenen aan de huurders. Er zijn firma s die dat doen : vast recht voor water per appartement (dat de vaste kosten incluis de afschrijving van de tellers dekt) en voorts afrekening op basis van tellerstanden. De eigenaar draait dan niet op voor de kosten en de zuinige huurder heeft een veel lagere factuur.

fendtje
Berichten: 232
Locatie: burcht

#6 , 17 aug 2013 13:26

bij elk appartement waar het water toekomt een water meter plaatsen ( meter kost rond de 50 €) zonder plaatsing.
elk jaar bij opname watermeter , de meters van het appartement opnemen.
kosten kunnen dan verdeeld worden naar verbruik per appartement.
een rekenblad nodig is ter beschikking.

Tope
Berichten: 916

#7 , 17 aug 2013 14:14

Zo'n rekenblad zou mij wel interesseren.
Hoe kan ik daar aangeraken?
Het immokantoor dat als syndicus fungeert in ons gebouw wil bij de opmaak van de waterfacturen geen rekening houden met tussenmeters.
Zo kan ik alvast berekenen hoeveel ik in werkelijkheid zou moeten betalen voor het karig waterverbruik in mijn tweede verblijf.

Oude Belg
Berichten: 3192

#8 , 17 aug 2013 14:55

Hoe kan ik daar aangeraken?
Zef maken met OpenOfficeCalc of met excel. Twee minuutjes werk, hooguit.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Sirkii
Berichten: 5396

#9 , 17 aug 2013 22:28

Zo'n rekenblad zou mij wel interesseren.
Hoe kan ik daar aangeraken?
Het immokantoor dat als syndicus fungeert in ons gebouw wil bij de opmaak van de waterfacturen geen rekening houden met tussenmeters.
Zo kan ik alvast berekenen hoeveel ik in werkelijkheid zou moeten betalen voor het karig waterverbruik in mijn tweede verblijf.
Wat staat er in de basisakte voor de verrekening van t waterverbruik? Als de meters manueel op te nemen zijn zijn er natuurlijk opneemkosten.

Je zal een fix betalen voor de huur van de tellerv(per appartement), een vergoeding voor opnemen van tellerstanden, een bijdrage voor t gemeenschappelijk verbruik (water voor poetsen) en dan uw eigen verbruik.

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#10 , 29 aug 2013 11:53

Als er veel huurders zijn zou je kunnen voorstellen om de individuele tellers via een jaarlijks huurgeld door te rekenen aan de huurders. Er zijn firma s die dat doen : vast recht voor water per appartement (dat de vaste kosten incluis de afschrijving van de tellers dekt) en voorts afrekening op basis van tellerstanden. De eigenaar draait dan niet op voor de kosten en de zuinige huurder heeft een veel lagere factuur.
Is van toepassing in mijn VME voor alle huurders, ...

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#11 , 29 aug 2013 12:24

De huur van de tussenmeters wordt bij ons al jaren verrekend via de jaarlijkse afrekening, en dit rechtstreeks door de firma Caloribel zelf.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”