hernieuwing / isolatie dak

Kdn
Topic Starter
Berichten: 1

hernieuwing / isolatie dak

#1 , 14 aug 2013 17:10

Hey,
Enkele maanden geleden heb ik een appartement gekocht op t gelijkvloers. In het gebouw bevinden zich nog 2 andere appartementen. We zijn dus in het totaal met drie.
Nu zijn we een maand geleden tot de constatatie gekomen dat het gemeenschappelijk dak (waarop zich een dakterras bevindt) ernstig lekt. We zijn er allemaal met akkoord dat er een nieuw dak op moet.

Maar, aangezien ik nog jong ben en het appartement alleen heb gekocht, heb ik op dit momenteel niet veel 'extra' geld meer. Ik wil en zal uiteraard meebetalen voor het nieuw dak, maar mijn budget is dus beperkt.
Nu zijn er al verschillende dakwerkers langs geweest van verschillende prijscategorieën en hebben offertes opgesteld.
Aangezien het ook een dak is met een dakterras (dat dus eigendom is van de eigenaar van de tweede verdieping) is dit een extra kost (dakterras eraf halen, opnieuw erop,...). Is isolatie een extra kost of al wettelijk verplicht?

Mijn vraag is dus in hoeverre ik verplicht ben om mee te betalen - aan die extra kosten van het dakterras dat het eigendom is van de eigenaar van de tweede verdieping
- isolatie van het dak (heeft alleen de eigenaar van tweede verdieping baat bij?). Nu heb ik wel echter gehoord dat vanaf 2020 het wettelijk verplicht is om dakisolatie te hebben.

Bij sommige offertes kost de hernieuwing van het dak (met isolatie,..) 11500 euro, maar bij andere loopt dit al op tot 18 000 euro of veel meer.
- Als de andere 2 appartementen (dus 2/3) kiest voor de duurdere offerte, in welke mate ben ik dan verplicht hierin mee te gaan? als dit voor mij financieel moeilijk is. Moet er 75% akkoord zijn (dus 3/4)?

Onze onderverdeling is als volgt: ik heb 35%, de eerste verdieping 30% en eigenaar van het bovenste appartement 35%.

Hartelijk dank !!!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 14 aug 2013 18:10

Het antwoord op de meeste van uw vragen zal te vinden zijn in de statuten van het gebouw. Gelieve die eerst te raadplegen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 14 aug 2013 19:55

Wat zegt de basisakte over dit dakterras dat blijkbaar privatieve eigendom is van de eigenaar van de bovenste verdieping. Gewoonlijk zal er dan in de basisakte staan dat de eigenaar van het terras de kosten van het wegnemen en terugplaatsen van dit terras moet dragen.
Dakisolatie is vandaag nog niet verplicht, wel vanaf 2020 in geval van verhuring.
Indien er in het gebouw nog appartement willen verhuurd worden, is isolatie dus aangewezen.
Niettegenstaande alleen maar de bewoner van de bovenste verdieping onmiddellijk nut heeft bij dakisolatie, moet iedereen volgens zijnaandeel aan de kosten.

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”