Niet reglementair geplaatste ramen: erfdienstbaarheid?

pamina
Topic Starter
Berichten: 4

Niet reglementair geplaatste ramen: erfdienstbaarheid?

#1 , 12 aug 2013 20:38

Situatieschets: Wij hebben een halfopen bebouwing gekocht waarvan de tuin een L vorm heeft. Naast onze tuin ligt een ander pand. In de muur van dit ander pand die grenst aan onze tuin, zijn ramen geplaatst die niet voldoen aan de vereisten om reglementair te zijn (de muur grenst direct aan ons perceel en de ramen zijn niet voldoende hoog geplaatst (lager dan 2m60)). De muur is GEEN gemene muur. Dit was de situatie toen we het huis kochten.

Wij zijn in het bezit van een document ondertekend door de beide eerste eigenaars van de panden, waarin door de eigenaar van ons huis toestemming werd gegeven aan de buur om die ramen te plaatsen, MAAR met de expliciete vermelding dat de ramen op eerste verzoek dichtgemaakt dienen te worden.

We hebben navraag gedaan bij de notaris voor het ondertekenen van de akte en hij heeft gezegd dat het hier niet gaat om een erfdienstbaarheid, mede owv voornoemd document. In onze akte wordt van dit document melding gemaakt, maar er staan geen erfdienstbaarheden in vermeld.

Beide huizen zijn sinds de bouw ervan al verkocht. Wij zijn op de hoogte van voornoemd document uiteraard, maar we weten niet of dit bij de buur ook zo is en of dit ook in zijn akte vermeld staat.

Nu willen we graag dat deze ramen dichtgemaakt worden. Het gaat overigens over ramen met mat glas: er wordt dus licht genomen maar er is geen uitzicht. Op de gemeente hebben ze ons nu gezegd dat we eerst uitsluitsel moeten hebben dat er geen erfdienstbaarheid in het spel is. Dit zou dan een erfdienstbaarheid door verjaring moeten zijn, waarvan de notaris ons gezegd heeft dat het document in ons bezit dit tegenspreekt.

We hebben onze buur nog niet gecontacteerd omdat we willen weten hoe we die persoon het best zouden benaderen met die vraag (wij vrezen ervoor dat hij uit de lucht gevallen zal komen over die overeenkomst omdat dit misschien niet bij de verkoop meegedeeld is).

Wie heeft hier meer informatie over?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oude Belg
Berichten: 3192

#2 , 12 aug 2013 23:33

“Art.678.Men mag op het besloten of niet besloten erf van zijn nabuur geen rechtstreekse uitzichten of uitzicht gevende vensters, noch balkons of andere soortgelijke vooruitspringende werken hebben, tenzij er een afstand van negentien decimeter is tussen de muur waar men die maakt, en het erf.”(Burgerlijk Wetboek).
Ik neem aan dat ramen met matglas die niet geopend kunnen worden, toegelaten zijn.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#3 , 12 aug 2013 23:41

U kunt eventueel ook een hoge haag aanplanten langs die muur.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

pamina
Topic Starter
Berichten: 4

#4 , 12 aug 2013 23:57

“Art.678.Men mag op het besloten of niet besloten erf van zijn nabuur geen rechtstreekse uitzichten of uitzicht gevende vensters, noch balkons of andere soortgelijke vooruitspringende werken hebben, tenzij er een afstand van negentien decimeter is tussen de muur waar men die maakt, en het erf.”(Burgerlijk Wetboek).
Ik neem aan dat ramen met matglas die niet geopend kunnen worden, toegelaten zijn.
Dat is zo als ze op minstens 2m60 boven de grond staan (ik heb de bron even niet bij me) en dat is hier niet zo.

Oude Belg
Berichten: 3192

#5 , 13 aug 2013 15:20


Dat is zo als ze op minstens 2m60 boven de grond staan (ik heb de bron even niet bij me) en dat is hier niet zo.
Artikel 675

Geen van de naburen mag, zonder toestemming van de andere, in een gemene muur een venster of opening maken, hoe dan ook, zelfs niet met vaststaand glasraam.

Artikel 676

De eigenaar van een niet gemene muur die onmiddellijk paalt aan het erf van een ander, mag in die muur lichtopeningen of vensters maken met ijzeren traliewerk en vaststaand glasraam.

Deze vensters moeten voorzien zijn van een ijzeren traliewerk waarvan de maliën ten hoogste een decimeter groot zijn, en van een vaststaand glasraam.

Artikel 677

Deze vensters of lichtopeningen mogen niet lager gemaakt worden dan zesentwintig decimeter boven de vloer of grond van de kamer die men wil verlichten, indien deze met de straat gelijkvloers is, en niet lager dan negentien decimeter boven de vloer, voor de hogere verdiepingen.

Artikel 678

Men mag op het besloten of niet besloten erf van zijn nabuur geen rechtstreekse uitzichten of uitzicht gevende vensters, noch balkons of andere soortgelijke vooruitspringende werken hebben, tenzij er een afstand van negentien decimeter is tussen de muur waar men die maakt, en het erf.

Artikel 679

Men mag op datzelfde erf geen zijdelingse of schuine uitzichten hebben, tenzij er een afstand is van zes decimeter.

Artikel 680

De afstand waarvan sprake in de twee vorige artikelen, wordt gerekend van het buitenvlak van de muur waarin de opening gemaakt wordt, en, indien er balkons of andere soortgelijke vooruitspringende werken zijn, van hun buitenrand tot aan de scheidslijn van beide eigendommen.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

pamina
Topic Starter
Berichten: 4

#6 , 13 aug 2013 15:23

Juist, dat is de bron, dank je!

pamina
Topic Starter
Berichten: 4

#7 , 10 sep 2013 16:46

Heeft iemand hier nog meer informatie over?

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”