De buren bereiden een feestje voor...

De Swa
Topic Starter
Berichten: 118

De buren bereiden een feestje voor...

#1 , 09 aug 2013 08:56

Gisteren bouwden onze buren weer een reusachtige tent in hun (aan ons perceel palende) tuin, ten teken dat komend weekend het gebruikelijke feestje eraan komt. Dit gebeurt een paar keer per jaar. Steevast is er dan een live band of een discobar, die heel de buurt tot een gat in de nacht wakker houdt.
Maar de buurvrouw staat op de lijst van de burgemeester, die iedere keer ook mee uitgenodigd wordt. Het hoofd van de politie dus. Vandaar dat onze oproepen (en die van de andere buren) naar die politie nooit iets uithalen: ofwel komen ze helemaal niet, ofwel komt de burgemeester naar buiten en slaat die er een praatje mee (waarna ze gewoon terug weggaan), ofwel komen ze ons sussen en vooral proberen te overtuigen om verder maar alles te ondergaan en niets te doen.

Wat kunnen we nu nog doen? Is er een instantie die de lokale politie kan "overrulen", of waar we naartoe kunnen escaleren als die politie niets wil/kan/durft te ondernemen? En is die instantie ook bereikbaar - bijvoorbeeld - om 3 uur in de nacht van een zaterdag op een zondag?

Voorlopig zit er voor ons niets anders op dan ergens een hotel te zoeken (en te betalen) voor ons gezin, en er "van moetens" een weekend op uit te trekken... Op onze eigen kosten, uiteraard...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 09 aug 2013 09:29

Telefoontje naar de politie opnemen, en gesprek met de agenten ook. Eisen dat PV wordt opgemaakt (en weigering opnemen natuurlijk). Komen ze niet, terugbellen met de vraag waar ze blijven (en opnemen). Meldingsnr ook telkens vragen als u belt.

Alles doorgeven aan procureur, comité P, lokale oppositie, en pers.

De Swa
Topic Starter
Berichten: 118

#3 , 09 aug 2013 09:56

Alles doorgeven aan procureur, comité P, lokale oppositie, en pers.
Ja, maar dat is allemaal maar goed als vijgen na Pasen. Wat hebben we eraan om de maandagmorgen een procureur of een Comité P iets door te geven, als we twee nachten ervoor geen oog hebben kunnen dichtdoen?
Bestaat er niet zo iets als een nationale of provinciale of... 24/7 permanentie van een hoger echelon als de lokale politie?

Reclame

De Swa
Topic Starter
Berichten: 118

#4 , 09 aug 2013 09:57

Kunnen jullie niet meegaan feesten?
Daarvoor moeten we eerst uitgenodigd worden, hee... Maar nu we het een beetje opnemen voor de hele buurt, zijn we de boeman geworden, en is de kans op een uitnodiging dus nul komma nul.

Turaki
Berichten: 6870

#5 , 09 aug 2013 10:00

Bestaat, maar dit is enkel voor ernstige situaties (coördinatie van verschillende zones in geval van zwaar ongeval, bijvoorbeeld). Deze gaan niet reageren op een klacht over politie die op het moment hun werk niet (goed) doet.

Wat u hiermee kan bereiken, is wel dat in de toekomst uw klachten serieuzer genomen zullen worden.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#6 , 09 aug 2013 10:22

U kan ook een burgerlijke procedure voeren waarbij aan de buren verbod opgelegd wordt nog lawaai boven een bepaalde geluidsdrempel te maken vanaf een bepaald uur, op straffe van een dwangsom.
Voor volgend weekend is het wel kort dag. U zou een eenzijdig verzoekschrift kunnen neerleggen bij de voorzitter van de rechtbank van eerste aanleg. Als dat vandaag gebeurt kan u vandaag nog een uitspraak hebben.

De Swa
Topic Starter
Berichten: 118

#7 , 09 aug 2013 10:26

U zou een eenzijdig verzoekschrift kunnen neerleggen bij de voorzitter van de rechtbank van eerste aanleg. Als dat vandaag gebeurt kan u vandaag nog een uitspraak hebben.
Daar hebben we dan een advocaat voor nodig? Of is dat "neerleggen" iets dat we zelf ook kunnen doen? In dat laatste geval: waar kunnen we ergens de praktische procedure daartoe vinden?

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#8 , 09 aug 2013 11:58

Daar neemt u best een advocaat voor.
Als het voor dit jaar te laat is, kan u na dit weekend een gewone procedure beginnen voor de vrederechter. Zorg dat u de nodige getuigenverklaringen verzamelt, en vergeet daarbij de bepalingen van de wet van 16 juli 2012 (http://www.ejustice.just.fgov.be/wet/wet.htm" onclick="window.open(this.href);return false;) niet.

basejumper
Berichten: 4631
Locatie: Diest

#9 , 10 aug 2013 20:56

Iedereen heeft een verschillende tolerantiedrempel waarvoor begrip. Ik lees in de post niets over een gesprek met die gebuur. Zijn we zelf zo weinig sociaal dat we onmiddellijk de politie bellen in plaats van zelf in gesprek te gaan? En als dat beperkt blijft tot enkele keren per jaar, is dat dan onleefbaar? Mijn buren houden ook wel eens een bbq met luide muziek en dan kan ik ook niet altijd slapen op het gewenste uur. Maar in het weekend slaap ik dan de volgende morgen wat later...
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Franciscus
Berichten: 38607

#10 , 12 aug 2013 00:02

Lokale politiezones zijn (meestal) bevoegd over meerdere gemeenten.
Er zijn niet zoveel ééngemeente zones.
Edoch
U belt naar 101 en dat is meestal federaal ... deze verdeelt de taken.
ELK gesprek met 101 wordt zo wie zo opgenomen .... neem het om het zeker te hebben ook op.
Vraag aan de operator een officier te spreken. Op 101 zal zo wie zo een gerechtelijk officier ( hoofdinspecteur en of commissaris) aanwezig zijn mogelijk ook een bestuurlijke (commissaris).
Leg hen de situatie uit --- dat u zeker een vaststelling wil -- neem het gesprek met de inspecteurs als ze ter plaatse komen ook op met de muziek op de achtergrond.

De burgemeester 'kan' mogelijk ook voorzitter zijn van het politiecollege .... maar dat wil nog niet zeggen dat hij in een gerechtelijke procedure mag en kan tussenkomen integendeel.

Ik ken verschillende cases waar de burgemeester ofwel door het parket ofwel door de rechter ter verantwoording werd geroepen.
Als er inderdaad belangenvermenging kan zijn vraag aan 101 desnoods een patrouille met officier te sturen.
(Of ze dit doen is een andere zaak maar het kan).
In elk geval waar een bepaalde politiedienst of personeelslid (afhangende van zijn graad) in betrokken zal er een andere dienst het PV opstellen.
Soms aangeduid door dienst 101 -- soms in opdracht van het parket.
In dat geval zal officier 101 contact opnemen met magistraat pdK met wachtdienst en zijn bevelen opvolgen.

Zorg dat u al een goed dossier hebt - dat u eventueel kan faxen of mailen naar dienst 101.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#11 , 12 aug 2013 08:40

Kunnen de buren dit soms niet aangevraagd hebben en een toelating hebben voor deze feest ?

Waar ik woon is er elke week wel één of twee dagen nacht lawaai(tot 5.00uur) van een jongeren café, daar zijn al petities voor geweest maar niks is er aan te doen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

De Swa
Topic Starter
Berichten: 118

#12 , 13 aug 2013 09:37

Iedereen heeft een verschillende tolerantiedrempel waarvoor begrip. Ik lees in de post niets over een gesprek met die gebuur. Zijn we zelf zo weinig sociaal dat we onmiddellijk de politie bellen in plaats van zelf in gesprek te gaan?
Oh, dat gesprek is er wel degelijk geweest, hoor, na het eerste dergelijk feestje enkele jaren geleden. Maar dan kregen we direct het deksel op de neus: "Puh! De burgemeester - want die kennen wij goed - is hier telkens mee uitgenodigd en blij dat hij erbij kan zijn. Probeer er maar eens iets aan te doen. Ge hebt geen schijn van kans!". Tja, tot zover het gesprek, dus...
En als dat beperkt blijft tot enkele keren per jaar, is dat dan onleefbaar? Mijn buren houden ook wel eens een bbq met luide muziek en dan kan ik ook niet altijd slapen op het gewenste uur. Maar in het weekend slaap ik dan de volgende morgen wat later...
Onleefbaar is zoiets zeker niet. Betekent dit dan dat buren daar maar moeten leren mee leven? Want dit schijnt u te insinueren, leid ik af uit uw opmerkingen en stijl. Bovendien is dit strikt eenzijdig en unilateraal: het is telkens in dezelfde tuin van dezelfde buren dat er feestjes met nachtlawaai plaatsvinden. Alle andere buren respecteren netjes de reglementering rond nachtlawaai (zijnde: stilte vanaf 22u.).
En blijkbaar heeft u het geluk dat u in het weekend langer kunt uitslapen. Mijn echtgenote moet vele zondagen om 4 uur opstaan, zodat ze op tijd op haar werk (in de zorgsector) kan raken om aan haar ochtendshift te beginnen. Als je dan tot 3:30 u. wakker gelegen hebt met van die boenke-boenke-geluiden vlakbij, dan beleef je geen aangename zondag. Dat kunnen we je verzekeren!

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”