Vruchtgebruiker en 2 naakte eigenaars

Chris83
Topic Starter
Berichten: 2

Vruchtgebruiker en 2 naakte eigenaars

#1 , 08 aug 2013 11:02

Hallo iedereen op dit forum.

Het is een complex verhaal en zal proberen dit zo goed mogelijk te formuleren.

8 jaartjes geleden hebben mijn vader en ik (<-zoon - kleinzoon->) het huisje ingekocht van mijn grootvader.
Het huisje werd zodanig omschreven bij de notaris dat zowel ik als mijn vader zorg zouden dragen voor mijn grootvader en mijn grootvader de vruchtgebruiker is en blijft van het huis.(tot het overlijden natuurlijk)

Voor de aankoop van de woning hebben mijn vader en ik een lening afgesloten (op 20jaar), net zoals een gewone verkoop-aankoop plaatsvind.
Nu 8 jaartjes later zijn er enorme geschillen ontstaan tussen mijn vader en grootvader, waarvan mijn vader 'dreigt' om niets meer af te betalen. (vader heeft +2 jaar in psychiatrisch kliniek verbleven 15jaar terug, en lijkt stilaan te hervallen)

De lening van ons beiden zijn echter gelinkt op 1 rekening (toen der tijd kostenbesparend?) van de bank, op naam van mijn vader. Elke maand storten wij beiden de som op die rekening en haalt de bank hiervan het bedrag af.

Ik heb hierover toch een paar vraagjes:
1) Kan mijn vader mij verplichten om zijn deel in te kopen / of de helft verkopen aan iemand anders ? (hiermee dreigt hij)
2) Zou het een verschil maken mocht ik bank vragen om die éne rekening te laten opsplitsen zodanig ik WEL blijf afbetalen en niet in problemen kom ?
3) Welke stappen kunnen er ondernomen worden (tegen mij) indien mijn vader zijn persoonlijke rekening op NUL laat staan, zelf tot in het rood? (hiermee heeft hij paar dagen terug mee gedreigd)
4) Wanneer ik alsnog blijf betalen, lijkt het mij dat ik in orde ben (volgens rekeninguittreksels,belastingen), maar kan er aanslag gedaan worden op dit gezamelijk aangekochte huis? (mijn vader heeft nog 2 andere eigendommen die volledig zijn afbetaald)

Ik hoor graag eerst iets van jullie via dit forum, alvorens ik zelf de eerste stappen ga ondernemen bij bank en notaris. Het is en blijft tenslotte een familiekwestie :-s

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KimSe
Berichten: 697

#2 , 09 aug 2013 15:42

Uit wat je hiervoor gezegd hebt, vermoed ik het volgende:
Grootvader heeft vruchtgebruik.
Zoon en kleinzoon (jij) samen de naakte eigendom.

De lening die je vader en jijzelf afgesloten hebben is een gezamenlijke lening op naam van jou en je vader?
In dit geval zul je te rade moeten gaan bij de bank want dan is het in principe zo dat elk van de 2 ontleners hoofdelijk gehouden is tot terugbetaling van het volledige bedrag.
Je zou dan eventueel wel de helft kunnen terugvorderen bij je vader, maar makkelijk zal het, gezien hetgeen je vermeld hebt, niet zijn.

Wanneer je elk een afzonderlijke lening hebt afgesloten ben je uiteraard maar gehouden tot betaling van "jouw" lening.

Wanneer je vader niet meer terugbetaald kan de bank inderdaad de verkoop van de gehypothekeerde goederen vorderen.



Of hij je kan verplichten zijn deel in te kopen. Neen, in principe niet, maar hij kan ook niet gedwongen in onverdeeldheid blijven.

Turaki
Berichten: 6870

#3 , 09 aug 2013 15:47

Of hij je kan verplichten zijn deel in te kopen. Neen, in principe niet, maar hij kan ook niet gedwongen in onverdeeldheid blijven.
Zolang er sprake is van vruchtgebruik, is er geen sprake van onverdeeldheid. Enkel indien alle eigenaars dezelfde rechten hebben (en dus allemaal volle eigenaar zijn), is er een onverdeeldheid, en kan men een openbare verkoop vorderen.

Reclame

Chris83
Topic Starter
Berichten: 2

#4 , 13 aug 2013 22:55

Bedankt KimSe en Turaki voor jullie reacties.
Het is inderdaad zoals Turaki zegt. Dat is al één zorgje minder momenteel. :roll:

Nu op naar alle mogelijke alternatieven bij bank en notaris...
Ik zou zijn deel in 1 klap kunnen afbetalen en mijn deel blijven afbetalen zoals het was en huis volledig op mijn naam zetten.
Hier weet ik momenteel nog niet met zekerheid of ik opnieuw die 5-10% notariskosten zal moeten betalen en op welk bedrag ? (volledig bedrag lening van toen, of op resterend af te betalen bedrag)
:cry:

KimSe
Berichten: 697

#5 , 14 aug 2013 08:56

Wanneer je het aandeel van je vader in de woning inkoopt zal je inderdaad registratierechten en notariskosten moeten betalen.
Wat de lening betreft vraag je best na bij de bank, misschien kunnen ze bij onderhandeling wel iets doen voor je...

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”