Losweg / recht van doorgang.

FreS
Topic Starter
Berichten: 3

Losweg / recht van doorgang.

#1 , 07 aug 2013 15:29

Ingewikkeld, frustrerend en Boosheid.
Daarom graag wat bevindingen/tips/advies van jullie ...


Buurvrouw F. was niet akkoord met Buurman J. zijn verbouwingen en liet alles stilleggen. Meneer besloot een landmeter aan te stellen alles te komen opmeten.

Wij kochten in december een open bebouwing, links een bouwgrond, rechts een doorgang (met poortje), daar rechts van buurvrouw F. en daarnaast buurman J. Wij kochten samen met dit huis een grote tuin (wat als één wordt beschouwd) maar om via die tuin te geraken, is er een los van een meter over de tuin van F. De tuin van F. ligt vlak aan onze achterdeur achter het koertje van de doorgang. Samen gebruiken ik en F. dus het gemeenschappelijke poortje en het koertje. Ik om laangs achter in mijn tuin te gaan, of achterdeur, zij om in haar tuin te geraken.
Achter onze tuin ligt nog een perceel van buurman J. naast onze tuin is ook nog van buurman J.
Nu beweert meneer dat hij via ons poortje, langs de zijkant, achter ons huis, via de los (over de tuin van F), over onze tuin (over een stuk van een meter), naar zijn achterste perceel mag. Probleem is nu wel dat dit in zijn akte vermeld staat dat dit mag, terwijl in mijn akte hier niets over staat vermeld. Wel staat vermeld dat F. over een meter via onze tuin naar dat achterste perceel mag. Maar mevrouw is al jaren geen eigenaar meer van dat perceel maar J. wel.

toen ik dit huis samen met mijn man kocht, waren wij op de hoogte van het delen met F., niet met het delen met J... Als J. beslist zijn achterste deel in 10 te verdelen en aan 10 mensen te verkopen, mogen zij dan alle 10 over onze doorgang, door mijn los enz.?
Ik heb een hond, binnenkort kinderen maar meneer wilt per sé die doorgang om met MACHINES door te gaan om zijn tuint te bewerken (de los moet 1m zijn maar is voorlopig nog 80cm). Ik zie dit absoluut niet zitten en ben dus ten einde raad.
In onderling overleg met F. mochten we het gangpadje heraanleggen (omheining zetten, kunstgras leggen) en al onze plannen lijken in het water te vallen. Ik overweeg zelf opnieuw te verkopen indien hij in zijn recht is.

Graag jullie ervaringen / meningen / tips ... (als jullie er iets van begrijpen :-))

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 07 aug 2013 15:46

Vraag dat uw notaris de oude aktes nakijkt om te zien of er een dergelijke clausule instaat.
Mogelijks werd ze bij een vorige verkoop gewoon vergeten door de notaris.
Doe zelf ook eens onderzoekingen bij het registratiekantoor in die oude aktes.
Verkopers willen nogal eens dingen laten verdwijnen (met behulp van de notaris) als die de verkoop kan bemoeilijken.

FreS
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 07 aug 2013 15:51

zijn we sowieso van plan. We gaan zeker langs bij onze notaris. Buurvrouw F. haar akte werd daar ook opgesteld (met die clausule in).
Kunnen wij dan iets maken aangezien wij van niks wisten als we dit pand gekocht hebben.
en zoals ik al zei, ik wil liever mijn privacy niet delen met de hele straat (als hij dan ook nog eens al zijn vrienden via deze weg meebrengt)

Reclame

Turaki
Berichten: 6870

#4 , 07 aug 2013 15:52

Een erfdienstbaarheid hangt aan de grond, niet aan de eigenaar. Doordat F het perceel verkocht aan J, mag J nu gebruik maken over de meter die in uw akte beschreven staat.

De Swa
Berichten: 118

#5 , 07 aug 2013 15:52

Wat is een "los"?

Turaki
Berichten: 6870

#6 , 07 aug 2013 16:05

Kort voor "losweg", oftewel een weg van los zand. Dus een zandweg.

Franciscus
Berichten: 38592

#7 , 07 aug 2013 16:07

Losweg:
Denk dit
http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=& ... 0824,d.ZWU" onclick="window.open(this.href);return false;.

Dus J heeft gezien eigenaar van de grond effectief recht van overpad/doorgang gezien hij bij aankoop in de plaats is getreden van mevrouw F.

http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=& ... 0824,d.ZWU" onclick="window.open(this.href);return false;

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#8 , 07 aug 2013 17:10

losweg kan een erfdienstbaarheid zijn, die dan beperkter is dan een recht van overgang, dient enkel om erf "te lossen en te laden", dus om het erf te bereiken nodig voor de exploitatie.

losweg kan ook een vorm van mede-eigendom zijn. Eén weg die voor de helft op de twee aan elkaar grenzende percelen ligt en dus door de beide mede-eigenaars mag gebruikt worden.

Franciscus
Berichten: 38592

#9 , 07 aug 2013 18:44

is zijn stuk niet bereikbaar via zijn achterkant of zijn tuin?

FreS
Topic Starter
Berichten: 3

#10 , 08 aug 2013 08:13

ja toch wel!
hij heeft een perceel naast ons, dat eigenlijk de achterkant van zijn huis is, maar ook een perceel dat schuin daarnaast loopt en dus eigenlijk achter onze tuin hangt. maar hij kan in één beweging vanop zijn terras naar de koer. Nu wil hij zijn tuin bewerken en met MACHINES langs de losweg, gangpad, doorgang komen. Heb hem duidelijk gemaakt dat er daar geen enkel machine doorgeraakt en dan laat hij mij weten dat hij enkel wil nagaan wat nu wettelijk juist is. aangezien dit in zijn akte staat maar niet in de onze.
Hij vind het niet kunnen dat hij enkel met een grasmachine (!! kan die geen tuinhuis plaatsen) door zijn living moet... maar dat weet je toch wel als je een gesloten bebouwing koopt... Net zoals wij wisten dat we doorgang moesten delen met de buurvrouw, niet de man ernaast!

Ik vind het wel vreemd dat ons nooit is gezegd geweest dat er nog iemand langs die doorgang kan komen. Als ik morgen iemand aan mijn achterdeur zie die daar niet moet zijn, dan bel ik de politie. Blijkt nadien dan dat dat gewoon de buurman is? Dat kan toch zomaar niet?
De vorige eigenares heeft er 30jaar gewoond zonder die man doorgang te verlenen of er ook maar sprake was dat hij doorgang had ... en nu ineens moet het anders :/

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”