Overloop septische put buren komt in onze tuin uit

Wellies
Topic Starter
Berichten: 3

Overloop septische put buren komt in onze tuin uit

#1 , 02 aug 2013 11:23

Wij kochten een perceel grond in de stad en zetten er een rijwoning op. De woning is nu wind- en waterdicht, dus nog in aanbouw. Vroeger stond er een krot op dat perceel, de huizen van onze naaste buren zijn heel oud (100j) en zijn beiden zeer recent grondig gerenoveerd (vergunningsplichtig) .Een van de huizen is een paar maanden geleden van eigenaar gewisseld. Wij zijn momenteel bezig met de technieken in ons huis, het is de eerste keer dat we er zo'n lange tijd zijn en het is dus nu pas dat de sterkte beerputlucht ons opvalt, en het plasje brij waarin stukjes toiletpapier drijven. De gemene muren zijn bij de sloop van het vorige huis afgedekt met zwarte folie, en nu hebben wij dus ontdekt dat er een pijp uit een van die gemene muren komt! Waar dus kak uit komt borrelen en schoon in onze tuin blijft liggen. Nochtans bouwen wij in een grote stad en ligt er natuurlijk riolering.

De nieuwe eigenaar weet van niks. De vorige eigenaar heeft verschillende versies blijkbaar, eerst zou er een gemeenschappelijke septische put zijn (staat niets van in onze akte, wij hebben een nieuwe gestoken voor onszelf). Daarna zou dat een overloop zijn van een reeds jaren geleden gedempte put (hoe komt er dan toiletpapier bovendrijven?!) en de laatste versie is dat het de overloop is van de buur 2 huizen verderop.

Mijn vraag is, wat nu?
Die overloop komt van onder de vloerplaat van de buren, echt onder hun huis uit dus...En in hun tuintje ligt overal een dikke blok beton van een halve meter dik.

Kan dat zomaar? Dat er niks in onze akte staat hierover maar dat wij wel er wel mee zitten?

Ik mailde al met TMVW en van hen kreeg ik volgend antwoord:
Geachte,

Voor zover wij kunnen afleiden uit onderstaande gaat dit over een bestaande erfdienstbaarheid.
Deze zijn in principe in ere te houden bij wijzigingen aan het lijdend erf ( huisnr. 27 ), ook al staat dit niet vermeld in de akte.

Indien mogelijk doet u er dan ook best aan de bestaande buis opnieuw te verbinden met het nieuwe private DWA - stelsel. Dit in afwachting van eventuele wijzigingen aan het afvoerstelsel van de buren en hun rechtstreekse verbinding met de hoofdriolering. Aanpassingen aan hun stelsel kunnnen immers enkel worden opgelegd indien zij vergunningsplichtige werken zouden uitvoeren.

Met vriendelijke groeten,

TMVW Klantendiensten.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Wellies
Topic Starter
Berichten: 3

#2 , 02 aug 2013 11:25

Misschien is ook nog van belang dat wij dat perceel gekocht hebben van het stadsontwikkelingsbedrijf, zij hebben ook de sloop gedaan van het vorige huis dat erop stond. Ik heb hen gemaild maar ze zijn nog in verlof.

Oude Belg
Berichten: 3192

#3 , 02 aug 2013 12:40

Voor zover wij kunnen afleiden uit onderstaande gaat dit over een bestaande erfdienstbaarheid.
Deze zijn in principe in ere te houden bij wijzigingen aan het lijdend erf ( huisnr. 27 ), ook al staat dit niet vermeld in de akte.
Klopt niet, aangezien het een onzichtbare erfdienstbaarheid is. Die moet vermeld staan in de akte. Zie ook deze thread : http://www.juridischforum.be/forum/view ... hp?t=18011
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Reclame

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#4 , 02 aug 2013 14:57

Leg ter hoogte van de plaats waar het probleem zich voordoet een terras aan op een zeer dikke betonplaat.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Wellies
Topic Starter
Berichten: 3

#5 , 02 aug 2013 15:46

Maar daarmee is het probleem niet opgelost natuurlijk. En wat als de buren (de nieuwe eigenaars dus) zo problemen krijgen met hun sanitair? Logischerwijs denk ik dat zij zullen moeten instaan voor een oplossing maar dat het voor hen niet evident zal zijn daar deze buis zich onder hun vloerplaat bevindt en omleiden naar de tuin niet evident zal zijn omdat daar zo'n dikke lap beton ligt... Anderzijds wil ik toch echt geen uitwerpselen van de buren in mijn tuin, en kan ik niet geloven dat wij hier nu maar voor een oplossing moeten zorgen. Ons is niks gezegd dus konden wij er tijdens het bouwen ook geen rekening mee houden. Er is wel een erfdienstbaarheid wat betreft opvang regenwater aan de voorgevel en daar is in onze nieuwe constructie wel rekening mee gehouden.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#6 , 02 aug 2013 22:34

Als dat een overloop is van de septische put en er komen uitwerpselen uit die overloop, dan betekent dat toch dat die beerput vol is?
Dan moet de eigenaar ervan die laten leegmaken en zijn uitwerpselen niet storten bij de buren.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 03 aug 2013 10:43

Stop die overloop gewoon hermetische dicht (bvb met PU schuim)
Heb jij er geen last meer van, en zal de persoon van wie de put is snel reageren.

Mariette
Berichten: 2507

#8 , 03 aug 2013 14:08

In buurten met kleine oude arbeidershuisjes is het blijkbaar niet zo ongewoon dat die allemaal één gezamenlijke beerput hadden.
Mijn dochter huurde zo eens een huisje in Gent toen bleek dat de vloer van haar badkamer het bijna begaf en dat daaronder de gemeenschappelijke beerput lag.

Misschien werd een gelijkaardige gemeenschappelijk beerput gedempt toen men het oude krothuisje afgebroken heeft?

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 03 aug 2013 15:53

Heb ooit meegemaakt in DEURNE dat een rij van 20 huisjes aangesloten waren op één beerput. Deze was gelegen op de koer van het eerste huis, een Horecapand en eigendom van mijn werkgever. Omdat we het beu waren dat steeds meer gebruikers van die put hun aandeel in de ruimings-, onderhoudskosten niet betaalden, besloten we dee zaak te saneren. Van de 20 huizen waren er trouwens nog maar amper de helft aangesloten. De andere eigenaars hadden gerenoveerd en een eigen aansluiting laten aanleggen.
We hebben toen aan al diegenen waarvan we een vermoeden hadden dat ze nog waren aangesloten een aangetekende brief gezonden met de melding dat de aalput binnen de 12 maanden zou worden afgesloten en volgestort. Ze dienden zich dus van een privatieve rioolaansluiting te voorzien. Dit was geen groot werk, gezien de riolering achter het huis, gemakkelijk door de kelder door kon worden verbonden met de straat. Tevens waren er op dat ogenblik wegeniswerken gepland, en na onderhandeling waren we erin geslaagd te bekomen dat de bewoners gratis konen aansluiten op de stadsriolering.
De hele operatie is goed verlopen, al heeft het me bloed en tranen gekost om alles administratief rond te krijgen.

Sirkii
Berichten: 5396

#10 , 03 aug 2013 22:46

Zelf 25 jaar geleden ook de problematiek gehad na aankoop van een rijpwording. Buur gebruikte onze afvoer en door werken die uitgevoerd waren had hij geen afvoer meer. Uit info toen ingewonnen had ik niets moeten doen (onzichtbare erfdienstbaarheid) doch de buur was van goede wil en op t mijne (ondertussen al lang verkocht) kon ik vlot een nieuwe aansluiting maken tussen mijn en zijn put en dat hebben we toen gedaan. Er is toen wel een overeenkomst getekend geweest dat hij nav verbouwingen zou regulariseren en dat is ook gebeurd.

k Denk dat je als je buur doof is de buizen gewoon kan afstoppen zodat ie zelf maar z n plan moet trekken (vloer uitbreken en eigen afvoer steken)

j.demoor
Berichten: 10360

#11 , 04 aug 2013 08:38

“Art.690.Voortdurende zichtbare erfdienstbaarheden worden verkregen door een titel of door dertigjarig bezit.”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).
“Art.688.Voortdurende erfdienstbaarheden zijn die waarvan het gebruik voortdurend is of zijn kan zonder dat daartoe telkens een daad van de mens vereist is : zodanige zijn :waterlopen, goten,uitzichten en andere van dien aard.Art.689...Zichtbare erfdienstbaarheden zijn die waarvan blijkt door uitwendige werken, zoals een deur, een venster, een waterleiding.“(B.W.).

‘en nu hebben wij dus ontdekt dat er een pijp uit een van die gemene muren komt’

Het gebruik van die pijp kan voortdurend zijn zonder dat daartoe telkens een daad van de mens vereist is en die pijp is een ‘uitwendig werk‘.De erfdienstbaarheid verbonden aan die pijp is aldus voortdurend en zichtbaar zodat zij door dertigjarig bezit kan verkregen worden. Onderzoek of er dertigjarig bezit is van die erfdienstbaarheid.

“Art.1626. Zelfs wanneer bij de koop geen beding omtrent de vrijwaring is gemaakt, is de verkoper van rechtswege verplicht de koper te vrijwaren...voor de lasten die iemand beweert op die zaak te hebben, en die bij de koop niet zijn opgegeven.“(B.W.)
Vergelijk:MERCHIERS,Y,Vrijwaringsplicht van de verkopers t.a.v. wettelijke erfdienstbaarheden(noot onder Antwerpen 6 februari 1991),T.B.B.R. 1992,520-522.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”