Waterschade opstijgend vocht aan inboedel + mede-eigendom

renee444
Topic Starter
Berichten: 43

Waterschade opstijgend vocht aan inboedel + mede-eigendom

#1 , 30 jul 2013 11:11

Ik ben eigenaar/verhuurder, een van mij huurders heeft schade aan inboedel, meer dan waarschijnlijk ten gevolge van opstijgend vocht. Een probleem dat al meer dan een jaar gemeld is aan de syndicus en binnekort gerepareerd gaat worden.
De syndicus zegt dat de mede-eigendom niet verzekerd is voor opstijgend vocht.
De huurder zegt dat zijn verzekering niet tussenkomt.

Volgens mij moet alles als volgt verlopen:

- de huurder dient een dossier in bij zijn verzekering
- deze stelt vast dat ze niet verantwoordelijk is maar komt tussen en keert zich tegen de verantwoordelijke

De verantwoordelijke is de vereniging der mede-eigenaars, of dit nu verzekerd is of niet speelt geen rol.

Klopt bovenstaande? Is de verzekering van de huurder verplicht iets te doen of kunnen ze gewoon zeggen: ons probleem niet!

Wat kan ik doen om mij in te dekken?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 30 jul 2013 11:49

Dat de VME niet verzekerd is voor dergelijke feiten is niet uw probleem, noch dat van de huurder. Als de schade veroorzaakt is door dat opstijgend vocht zal de VME dat vanuit zijn rekening dienen te vergoeden.
Daarom dat huurder best via zijn eigen verzekering, of rechtsbijstandsverzekering gaat.

renee444
Topic Starter
Berichten: 43

#3 , 30 jul 2013 16:48

Dat dacht ik al.

Is de verzekering van de huurder verplicht het nodige te doen (m.a.w. VME aansprakelijk stellen)?

Ik als eigenaar vind dat ik hier weinig mee te maken heb, de huurder zegt dat zijn verzekering hierin niet tussenkomt, en richt zich bijgevolg naar mij. En syndicus neemt mimimum aan initiatief, vandaar ook dat de huurder zich tot mij richt. Ik wil de huurder wel helpen, maar zie niet goed hoe.

Reclame

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 30 jul 2013 19:37

Huurder kan/mag zich alleen maar aan u wenden als eigenaar-verhuurder.
Jij moet dan uw eigen verzekering hiervan op de hoogte brengen, die dan wel op haar beurt de schuldige zal weten aan te duiden middels haar experten.

renee444
Topic Starter
Berichten: 43

#5 , 30 jul 2013 22:21

...
Jij moet dan uw eigen verzekering hiervan op de hoogte brengen, die dan wel op haar beurt de schuldige zal weten aan te duiden middels haar experten.
Welk type verzekering bedoel je? Ik heb geen specifieke verzekering, er is enkel de blokpolis, die dekt geen opstijgend vocht en maakt er dus geen zaak van.

De syndicus tracht duidelijk zo weinig mogelijk werk hiermee te hebben. Eens de huurder mij een raming van de schade bezorgd heeft, hoe ga ik best te werk? Bestaan er experts die schade aan meubilair schatten? Hoe speel ik dit best door naar de Syndicus om voldoende druk te zetten?

renee444
Topic Starter
Berichten: 43

#6 , 02 aug 2013 11:56

De schade bedraagt hooguit 300 EUR.
De huurder heeft geen contractuele relatie met de syndicus/VME, hij kan zich dus enkel tot mij richten om hem te vergoeden.

Dit is niet de moeite om hierop een advocaat te zetten, maar hoe ga ik best tewerk om deze schade terug te vorderen van de VME?

Gezien dit niet verzekerd is, moet de raad van eigendom bevoegd zijn om hierover te beslissen en is er geen bijzondere algemene vergadering nodig, toch?

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#7 , 02 aug 2013 12:24

Gezien dit niet verzekerd is, moet de raad van eigendom bevoegd zijn om hierover te beslissen en is er geen bijzondere algemene vergadering nodig, toch?
De raad van mede-eigendom is een toezichtsorgaan en is dus NIET bevoegd om te beslissen.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”