overlast door hoge berk

de jean
Topic Starter
Berichten: 4

overlast door hoge berk

#1 , 28 jul 2013 09:17

Beste,

bij deze mijn probleem.
In de tuin van mijn buur staat een berk, 10 - 12 m hoog.
Deze geeft 2 problemen, ten eerste wordt de zon volledig afgeschermd op onze zijgevel, wat niet echt rampzalig is, eerder vervelend.
Wat wel erg is ( vind ik ) is dat de boom boven mijn dakgoot uitkomt en dat daardoor constant mijn goten vol bladeren liggen.
Gevolg, constant verstopte aflopen, zowel boven in de dakgoot als onderaan in de put waar de afloop uitgeeft, het gevolg hiervan is dat bij hevige regen onze kelder onderloopt ...
De buur is reeds meermaals vriendelijk verzocht er iets aan te doen maar reageert helemaal niet.
Wat zijn hier mogelijke oplossingen ?
Bij voorbaat dank voor jullie deskundige uitleg.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Ignace
Berichten: 82
Locatie: Tielt

#2 , 28 jul 2013 10:06

7 OKTOBER 1886. - Veldwetboek. <nota : de nederlandse tekst van deze wet werd vastgesteld door de wet van 8 april 1969>

Art. 35. Hoogstammige bomen mogen slechts op een door vast en erkend gebruik bepaalde afstand geplant worden; bij ontstentenis van zodanig gebruik mogen hoogstammige bomen slechts op twee meter, andere bomen en levende hagen slechts op een halve meter van de scheidingslijn tussen twee erven worden geplant.
Fruitbomen van welke soort ook mogen als leibomen, aan elke kant van de muur tussen twee erven, geplant worden zonder dat een afstand in acht wordt genomen.
Is die muur niet gemeen, dan heeft alleen de eigenaar het recht hem als steun voor zijn leibomen te gebruiken.

Art. 36. De nabuur kan de rooiing eisen van bomen, hagen, heesters en struiken die op een kortere afstand geplant zijn dan de wet bepaalt.


Art. 37. Degene over wiens eigendom takken van bomen van een nabuur hangen, kan de nabuur noodzaken die takken af te snijden.
Vruchten die vanzelf op het eigendom van de nabuur vallen, behoren de nabuur toe.
Degene op wiens erf wortels doorschieten, mag ze aldaar zelf weghakken.
Het recht om de wortels weg te hakken of de takken te doen afsnijden verjaart niet.

Voor wat betreft overhangende takken mag u de buur op basis hiervan dwingen, bij gebreke waaraan u aan de vrederechter machtiging kan vragen om de werken te laten uitvoeren, op kosten van uw buurman.
Laatst gewijzigd door Ignace op 28 jul 2013 10:09, 2 keer totaal gewijzigd.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 jul 2013 11:46

Uw buur in verzoening laten oproepen voor de vrederechter. Kost niets. Als de tegenpartij niet komt opdagen of geen verzoening mogelijk is moet je daarna wel dagvaarden om een procedure te starten.

Reclame

de jean
Topic Starter
Berichten: 4

#4 , 28 jul 2013 11:49

dank voor uw antwoord, wat met de dakgootproblemen ?
De boom is nu reeds hoger dan de nok van het dak.

Afbeelding

Afbeelding

pgovaere
Berichten: 43

#5 , 28 jul 2013 11:52

Tja, bomen hebben nu eenmaal bladeren, hé. Hier ligt de tuin in de herfst ook vol met bladeren van andermans bomen. Als je daar niet tegen kan, moet je in een appartement op het 46ste verdiep gaan wonen.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 28 jul 2013 12:42

Ik vrees dat de boom, volgens de foto's, op voldoende afstand staat van iedere bebouwing.
Je kan in uw goot een bladvangrooster voorzien, te koop in iedere degelijke doehetzelfwinkel.

Quercus
Berichten: 32

#7 , 13 okt 2013 09:52

Kan het dat dit in diest is? Boom staat ver genoeg van de woning dus hoogte en soort is van geen belang.
Laatst gewijzigd door Vandebos op 13 okt 2013 11:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Niet ter zake doende commentaar verwijderd.

Jef 007
Berichten: 737

#8 , 13 okt 2013 10:22

update??

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”