Ik word met de regelmaat van de klok als gerechtelijk syndicus aangesteld.
Volgens mij bestaat het mandaat van "gerechtelijk syndicus" niet, maar wel het mandaat van
voorlopig syndicus, aangesteld door een rechtbank met een specifieke opdracht en/of duur.
Dat mandaat is
niet wijzigbaar noch verlengbaar. Dit werd recent nog bevestigd in een (nog) niet-gepubliceerd vonnis van 28.11.2012.
Wat zijn de beste opties/kanalen die we nu hebben om dit aan te pakken, aub?
Consulteer een advocaat die echt gespecialiseerd is in appartementsrecht. Zo dit niet mogelijk is, sluit u aan bij een specifiek belangenvereniging, zoals Test-aankoop, AES en NICM
(in stijgende orde van specialisatie vanuit het standpunt van een mede-eigenaar-bewoner) en stel daar uw vragen, na voorlegging van de relevante documenten.
Het is namelijk onmogelijk om een 100% werkbaar advies te geven exclusief op basis van communicatie via een forum.
Dat is de opdracht van een advocaat. Hij dient te streven naar informatie, bemiddeling en verzoening. Pas dan op te treden in rechte. De lectuur van
NICM eNews 205 van deze week is in dat kader zeker nuttig.
Op basis van mijn nogal ruime praktijk ervaring als niet-jurist, mede-eigenaar, ... sinds jaren, kan ik in uw geval echter wel de volgende richtingen aangeven:
• het is perfect mogelijk dat de
leden van uw AV niet goed werden geïnformeerd over de inhoud van de wetswijzigingen sinds 2010 in verband met de mede-eigendom, vastgoedmakelaars, … .
• maar het is ook perfect mogelijk dat uw
syndicus, op basis van informatie hem verstrekt door zijn beroepsorganisaties, meent onvolledig en/of laattijdig te mogen informeren en/of bepaalde beslissingen zelf te mogen nemen.
Gezien uit de inhoud van je vraag blijkt dat er een manifeste noodzaak is om u meer detail te informeren over uw rechten en plichten als mede-eigenaar, meen ik dat alleen een advocaat u een werkbaar, onderbouwd en afdoende voorstel kan doen, eventueel na het inwinnen van gespecialiseerd advies (architect, boekhouder, …) ten einde ervoor te zorgen dat rekening gehouden wordt met uw belangen als mede-eigenaar.
Op basis van het adagio “
schoenmaker blijf bij uw leest” meen ik persoonlijk ook dat het niet aangeraden is een professioneel syndicus te nemen die ook andere functies uitoefent, zoals architect, boekhouder, landmeter, advocaat, … .
Tenslotte meen ik persoonlijk dat de voorkeur dient uit te gaan naar syndicuskantoren met een vestiging in de omgeving van het gebouw en die geen functie uitoefenen, zij het direct of indirect, van vastgoedmakelaar en/of rentmeester, ten einde belangenvermenging te vermijden. Dat zeker voor VME onderworpen aan het KB van 12.03.2012 voor wat betreft de boekhouding.