Woning/lening: regeling samenwoonst(woning is van 1 partner)

Annelies
Topic Starter
Berichten: 7

Woning/lening: regeling samenwoonst(woning is van 1 partner)

#1 , 31 mei 2007 16:25

Volgende situatie doet zich voor:

Mijn vriend kocht met zijn vorige vriendin een woning.
Deze meid is een klein jaar na aankoop van de woning overleden.
Er werd een lening genomen om de woning aan te kopen en een andere lening om de woning te renoveren.

De lening om de woning aan te kopen werd aangezuiverd via een schuldsaldoverzekering wegens overlijden van een van beide partners.
De lening om de woning te renoveren was niet voorzien van een schuldsaldoverzekering en staat momenteel volledig op naam van mijn vriend.

Ik woon intussen bij mijn vriend in, hij is volle eigenaar van de woning. Het gaat om een feitelijke samenwoonst, er is geen overeenkomst van wettelijke samenwoonst opgemaakt of geen huurcontract.

Om meer zekerheid te hebben, willen wij nu de woning op naam van ons beiden laten zetten, zodat ik, ingeval er iets moest gebeuren met mijn vriend, de woning kan blijven betreden.

Daarnaast willen we bijkomende werken uitvoeren aan de woning, waarvoor er een aanzienlijk saldo zal bijgeleend dienen te worden.

Wij hebben hierbij volgende vragen;
-welke mogelijkheden bestaan er in deze situatie? Hoe het recht van bewoning waarborgen in noodsituaties?
- is het mogelijk om het aandeel van iedereen in de woning te bepalen, maar dat de andere bij een eventueel overlijden, eigenaar wordt van de woning?
-Logisch lijkt dat mijn vriend, van wie de woning is, een groter aandeel zou krijgen. Echter er moet een lening afgesloten worden voor renovatiewerken. Indien ik deze mee afsluit en we moesten later uit elkaar gaan , heb ik gerenoveerd in een huis dat ik niet meer zal kunnen bewonen (gezien mijn vriend meer eigendomrechten heeft). Hoe dit op te lossen?
-Is het aangewezen dat wij de woning gewoon samen als eigendom nemen, waarbij bij overlijden of scheiding ieder zijn gedeelte krijgt? En is het daarnaast aangewezen dat wij de vroegere lening voor werken samen met de nog af te sluiten lening samenvoegen op naam van ons beiden en deze samen afbetalen?
-Kunnen wij bij te ondernemen stappen voor of nadeel ondervinden op fiscaal vlak?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 02 jun 2007 12:30

?willen wij nu de woning op naam van ons beiden laten zetten? houdt in dat uw partner u de helft van de woning schenkt.Daartoe is een authentieke(=notari?le) akte vereist.Redelijkerwijze dient dan ook de bestaande ?lening om de woning te renoveren? alsmede de nieuwe lening mede door u aangegaan,wat het akkoord vereist van de uitlener.

Bij overlijden van ??n partner behoudt de andere partner zijn helft van de woning,terwijl de erfgenamen van de overleden partner in diens rechten en verplichtingen treden.De ene partner kan de andere zijn helft schenken bij overlijden.

Uit uw stilzwijgen hierover leid ik af dat u beiden geen kinderen hebt.Indien dit bij overlijden nog zo is dan geldt:
?Art.915.De giften bij akten onder de levenden of bij testament mogen de helft van de goederen niet overschrijden, indien de overledene, bij gebreke van kinderen, in de vaderlijke en in de moederlijke lijn een of meer bloedverwanten van de opgaande lijn achterlaat; en drie vierden, indien hij slechts in ??n lijn bloedverwanten van de opgaande lijn achterlaat.?(Burgerlijk Wetboek).

Deze bevoorrechte erfgenamen kunnen de schenking van hun erflater tot dit deel doen inkorten.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”