Gemeenschappelijke omheining

Jan1234
Topic Starter
Berichten: 1

Gemeenschappelijke omheining

#1 , 30 mei 2007 22:36

Hallo,

Wij hebben bouwgrond gekocht in een nieuwe verkaveling, links van ons hebben we al een gebuur die zonder onze toestemming/menig een houten afsluiting (Houten palen met 3 dwarsliggers en metalen draad) geplaatst heeft op de scheidingslijn.
Nu zijn omheining klaar was belde hij ons om over een te komen om de kosten van deze gemeenschappelijke omheinig te delen.
Nu is deze omheining zonder inspraak gebeurd aangezien wij al eigenaar waren van de bouwgrond.
Hij beweerd dat hij dit niet wist en ging er van uit dat deze grond nog eigendom was van de verkoopsfirma was.

In hoeverre dienen wij de kosten (hoog, 70m dure omheining) hiervan te betalen? Kan je de kosten wel terugeisen zonder inspraak?

Pikant detail: In de bouwvoorschriften staat dat het plaatsen van een houten omheining niet mag.
Navraag op de gemeente bevestigd dit!

Groetjes Jan
Laatst gewijzigd door Jan1234 op 05 jun 2007 20:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Kristien
Berichten: 36
Locatie: Antwerpen

#2 , 31 mei 2007 14:48

Dag Jan,

Ik zit momenteel midden in een soortgelijjk geval, en dit is wat ik tot nu toe (na gigantisch veel opzoekingen, bezoeken kadaster ?) geleerd heb:

Om te beginnen is het vooral belangrijk dat jullie grond werd afgepaald. Zo heb je een absoluut rechtmatig bewijs van de scheidingsgrens. ('n landmeter kost veel, maar 't geeft wel 'n veilig gevoel voor alle jaren dat je op je perceel woont).

1. als je buur de afsluiting TEGEN de scheidingsgrens geplaatst heeft, mag hij dat alleen doen. Hij kan dan echter NOOIT een tussenkomst in de kosten eisen van jullie. Het is dan ook helemaal geen GEMEENSCHAPPELIJKE omheining, gezien ze eenzijdig geplaatst werd. Het maakt ook niet uit wiens eigendom de grond is en op welk moment, het is vooral de plaats waar de omheining staat en of ze al dan niet alleen of door beide partijen gezamelijk geplaatst werd.

2. ik dacht dat je tegenwoordig zonder bouwvergunning tot 10m houten afsluiting mocht plaatsen, tot 1,8m hoog (of is het 2m?). Voor meer dan 10m moet je alleszins een vergunning op de Dienst Ruimtelijke Ordening aanvragen. Veel hangt ook af van de regels R.O. die gelden in je gemeente.

Een zeer goede site voor info over deze zaken is www.elfri.be. Het is een advocatensite waar je ook gedetailleerde info vindt rond gemene muren, scheidingsgrenzen, erfdienstbaarheden ? En zo goed als het hele Burgerlijke Wetboek staat erop.

Kristien

Heye
Berichten: 468

#3 , 01 jun 2007 01:46

Beste,

Art. 646. Ieder eigenaar kan zijn nabuur verplichten tot het afpalen van hun aan elkaar grenzende eigendommen. De afpaling geschiedt op gemene kosten.

Hij kan U dus verplichten om de kost te delen vermits de afpaling op de perceelsgrens is geplaatst.

Met vriendelijk groeten
Heye Andy

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 01 jun 2007 11:07

Art. 646. Ieder eigenaar kan zijn nabuur verplichten tot het afpalen van hun aan elkaar grenzende eigendommen. De afpaling geschiedt op gemene kosten.

Hij kan U dus verplichten om de kost te delen vermits de afpaling op de perceelsgrens is geplaatst.
Onder afpaling wordt verstaan het plaatsen van de grenspalen. Dit heeft dus niets te maken met de plaatsing van een omheining.

scorpioen

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#5 , 01 jun 2007 11:14

Burgerlijk Wetboek
Art. 663. Eenieder kan, in de steden en voorsteden, zijn nabuur verplichten om bij te dragen tot het bouwen en herstellen van de afsluiting die dient tot scheiding van hun in die steden en voorsteden gelegen huizen, binnenplaatsen en tuinen; de hoogte van de afsluiting wordt vastgesteld volgens de bijzondere verordeningen of de vaste en erkende gebruiken; en, bij gebreke van gebruik of verordening, moet elke tussen naburen tot scheiding dienende muur die voortaan gebouwd of wederopgebouwd zal worden, een hoogte hebben van ten minste twee?ndertig decimeter (...), de kap daarin begrepen, in de steden van vijftigduizend en meer zielen, en van zesentwintig decimeter (...) in de andere steden

De vraag om gezamenlijk een muur op te richten (of te herstellen) en daartoe bij tedragen moet wel geformuleerd worden v??r tot de oprichting wordt overgegaan. Doet men dit niet dan kan de buur achteraf niet tot bijdrage verplicht worden zolang hij geengebruik maakt van de muur. (J. KOKELENBERG, De gemene muur: een (bak)steen op de maag?, T.B.B.R., 2003, 549.)

scorpioen

j.demoor
Berichten: 10360

#6 , 01 jun 2007 14:15

?Art.653.In de steden en op het platteland wordt iedere muur vermoed gemeen te zijn, wanneer hij tot scheiding dient tussen...binnenplaatsen en tuinen...een en ander indien er titel noch teken is van het tegendeel.Art.663.Eenieder kan...zijn nabuur verplichten om bij te dragen tot het bouwen en herstellen van de afsluiting die dient tot scheiding van hun...tuinen...?(Burgerlijk Wetboek).

Over de aard en de omvang van de muur dienen de medeeigenaars SAMEN te beslissen en met inachtneming van de stedenbouwkundige bepalingen.
Zie hiertoe art.3,al.1,9? 14 APRIL 2000. - Besluit van de Vlaamse regering tot bepaling van de vergunningsplichtige functiewijzigingen en van de werken, handelingen en wijzigingen waarvoor geen stedenbouwkundige vergunning nodig is.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

dieke
Berichten: 1299

#7 , 02 jun 2007 00:16

M.i. wil bovenstaande dus wel zeggen dat indien je niet wil betalen aan de in jouw ogen lelijke omheining van je buur, niets je tegenhoudt zelf op je eigen perceel een omheining te plaatsen (op reglementaire afstand zoals RO vooropstelt). In dat geval dient omheining 1 immers niet meer om beide tuinen te scheiden.

Maar ik durf zelfs met mijn lekenverstand te opperen dat er ALTIJD een akkoord moet zijn indien het gaat om een omheining OP de perceelsgrens. Ik ken de wetteksten niet, maar het lijkt me toch maar al te gek dat morgen hier mijn buur ineens een archilelijke omheining mag plaatsen op onze perceelsgrens en ik dan ook nog eens verplicht zou kunnen worden de helft daarvan te bekostigen.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#8 , 02 jun 2007 13:41

Maar ik durf zelfs met mijn lekenverstand te opperen dat er ALTIJD een akkoord moet zijn indien het gaat om een omheining OP de perceelsgrens. Ik ken de wetteksten niet, maar het lijkt me toch maar al te gek dat morgen hier mijn buur ineens een archilelijke omheining mag plaatsen op onze perceelsgrens en ik dan ook nog eens verplicht zou kunnen worden de helft daarvan te bekostigen.
Je lekenverstand heeft het bij het goede einde.

Zie Cass., 4 december 2003

Overwegende dat artikel 663 van het Burgerlijk Wetboek bepaalt dat, in de steden en voorsteden, eenieder zijn nabuur kan verplichten om bij te dragen tot het bouwen en herstellen van de afsluiting die dient tot scheiding van hun in die steden en voorsteden gelegen huizen, binnenplaatsen en tuinen;
Dat die bepaling niet oplegt dat een op de scheidingslijn vooraf bestaande muur door de nabuur moet worden overgenomen als hij daar geen gebruik van maakt;
Overwegende dat het bestreden vonnis eiseres verplicht tot overname van het scheidingsmuurtje van 40 cm hoog en 5 meter lang in de achteruitbouwzone op de enkele grond dat het werd gebouwd schrijlings op de aslijn en volledig op kosten van verweerster;
Dat het bestreden vonnis aldus artikel 663 van het Burgerlijk Wetboek schendt;
Dat het middel gegrond is;

scorpioen

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”