Vragen ivm opzeggen syndicus

Ventress
Topic Starter
Berichten: 2

Vragen ivm opzeggen syndicus

#1 , 15 jul 2013 15:05

Beste,

Sinds ruim een tiental jaar hebben wij voor ‘ons’ appartementsgebouw een samenwerking met een syndicus. Deze werd indertijd aangesteld door een tijdelijk partnerschap van enkele aannemers en een architect, en op de eerste algemene vergadering werd dit als ‘te nemen of te nemen’-situatie voorgesteld met heel wat dreigementen als we de aanstelling niet zouden bevestigen (met een belerend vingertje dat als we hem niet zouden aanstellen, we tegen de wet zouden handelen).

Ik wil hier niet mijn medebewoners/eigenaars afkraken maar zowat iedereen heeft zich laten intimideren door de dreigementen en uiteindelijk was de stemming quasi unaniem voor zijn aanstelling.

Als een van de weinige tegenstanders heb ik mij toen in de weinig benijdenswaardige positie weten wurmen als een van de leden van de RVB (waarvan ik intussen toch al een jaar of zes voorzitter van ben).

Zonder al te ver in details te gaan, de samenwerking heeft nooit vlot gelopen, maar sinds enkele jaren heb ik de indruk dat wij daar gewoon geld inpompen zonder er iets voor in de plaats te krijgen:
• Niet-betalen van rekeningen voor de gemeenschappelijke delen blijkt schering en inslag te zijn en heeft in recente maanden ervoor gezorgd dat onderhoud van lift niet meer gebeurde. Toen de lift in panne was (verlichting kapot, schurend geluid bij op en neer gaan van de lift, noodtelefoon die niet werkte) moesten wij van de syndicus zelf maar contact opnemen met de lift-firma. De lift-firma daarentegen vertelde ons dat zij niet moesten reageren op wat wij hun vertelden, maar dat deze contacten via de syndicus moesten lopen.
• Parlofoniebord is meer dan een half jaar buiten dienst geweest.
• De eindafrekeningen van de boekjaren zijn nooit in orde geweest, maar terwijl er vroeger nog met onze opmerkingen rekening gehouden werd, mogen wij nu wel nog opmerkingen geven maar zijn zij niet gehouden er naar te kijken of om er rekening mee te houden. Dit resulteerde oa in betalingen die ofwel meerdere malen doorgevoerd werden (tot zelfs drie keer dezelfde betaling per maand) ofwel herhaaldelijk niet gebeurden (met aangerekende nalatigheidsintresten tot gevolg) ofwel zelfs betalingen die voor een ander appartementsblok op onze rekening doorgevoerd werden.
• Verdeling van het verslag van afgelopen vergadering heeft ruim acht maand op zich laten wachten.
En dit is nog maar van het afgelopen boekjaar.

Kortom, als het aan mij ligt kunnen we niet rap genoeg het contract met die bende <$ç§'@à> opzeggen. :evil:
Ik besef dat dit via een algemene vergadering moet lopen, en dat zal al niet evident zijn (meestal komt er maar 4 man van de 14 opdagen), maar daar ligt het probleem niet.

Het probleem is dat wij nooit inzage hebben gekregen in het contract (afgesloten door dat tijdelijke partnerschap) en uit navraag blijkt dat we dit intussen ook niet meer kunnen bekomen (iedereen van het partnerschap beweert dat iemand anders hun kopie van het contract heeft, en de syndicus beweert dat hun kopie ervan bij vertrek van een ontevreden medewerker vernietigd werd). :shock:

Ui t een verslag van een vroegere algemene vergadering uit 2010 staat dat hun verlengde aanstelling geldig was vanaf 01/09/2010 tot een jaar en drie maanden later (ZONDER VERMELDING VAN stilzwijgende verlenging van hun aanstelling).
Bij vroegtijdige opzegging moeten wij wel zes maanden beheersvergoeding betalen.

Nu, voor de vragen:
• Wat geldt nu nog als vervroegde opzegging?
• Onze boekjaren lopen af eind juni, maar de algemene vergaderingen worden doorgaans pas in periode oktober-december ingepland. Is dit niet min of meer de mensen dwingen op de aanstelling te laten doorgaan onder het mom van “we zijn nu toch al zoveel maanden bezig?”. Wat kunnen wij hiertegen doen?
• Op de laatste vergadering is gesteld dat de verlenging van het mandaat van de syndicus (periode 2012-2013) afhangt van mijn advies. Er is een lijst opgesteld van actiepunten met een planning, maar intussen staan deze acties nog steeds open en is de planning al ruim verstreken (ik had trouwens ook niets ander verwacht :wink: ). In principe hebben zij dus geen officiële aanstelling voor het afgelopen boekjaar en is intussen ook boekjaar 2013-2014 van start gegaan. Zijn wij nu ook nog gebonden aan deze termijnen?
• Wat is de feitelijke procedure voor de opzeg van een syndicus?

Ventress

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 15 jul 2013 15:31

Vooreerst zou ik willen benadrukken dat deze zaak al veel te lang aansleept en getuigt van "te weinig haar op de tanden" vanwege de benadeelden.

Nu, voor de vragen:
• Wat geldt nu nog als vervroegde opzegging? U kunt de syndicus VERPLICHTEN mits aangetekende brief vanwege minstens 1/5 van de aandelen in de gemeenschap om een vergadering bijeen te roepen met als enig agendapunt zijn eigen afzetting.
• Onze boekjaren lopen af eind juni, maar de algemene vergaderingen worden doorgaans pas in periode oktober-december ingepland. Is dit niet min of meer de mensen dwingen op de aanstelling te laten doorgaan onder het mom van “we zijn nu toch al zoveel maanden bezig?”. Wat kunnen wij hiertegen doen? De syndicus afzetten.
• Op de laatste vergadering is gesteld dat de verlenging van het mandaat van de syndicus (periode 2012-2013) afhangt van mijn advies. Er is een lijst opgesteld van actiepunten met een planning, maar intussen staan deze acties nog steeds open en is de planning al ruim verstreken (ik had trouwens ook niets ander verwacht :wink: ). In principe hebben zij dus geen officiële aanstelling voor het afgelopen boekjaar en is intussen ook boekjaar 2013-2014 van start gegaan. Zijn wij nu ook nog gebonden aan deze termijnen? Waarom is deze syndicus nog steeds niet afgezet????
• Wat is de feitelijke procedure voor de opzeg van een syndicus? Zie boven.

Ik begrijp echt niet hoe dergelijke intimidatie 10 jaar kan duren....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Ventress
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 15 jul 2013 16:02

Ik begrijp echt niet hoe dergelijke intimidatie 10 jaar kan duren....
Pure apathie van de rest van de medebewoners/eigenaars...
In de afgelopen jaren ben ik er achtergekomen dat voorzitter zijn een hoogst ondankbare job is (men vindt het normaal dat je alle contacten in eigen vrije tijd en voor eigen rekening doet / dat men je voor alle pietluttigheden kan en mag lastigvallen / dat hun inbreng daar ook gewoon stopt en dat de voorzitter maar alles moet doen), maar als je jaar na jaar opnieuw moet vaststellen dat op elke vergadering er onvoldoende volk aanwezig is om geldig te stemmen, dan begin je zelf ook apathisch te worden.

In de afgelopen maanden heb ik nog pogingen ondernomen om iedereen in gang te krijgen, maar afgaande op de respons kom ik zelfs nog niet aan de nodige 20%.

Reclame

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#4 , 15 jul 2013 17:09

Vooreerst zou ik willen benadrukken dat deze zaak al veel te lang aansleept en getuigt van "te weinig haar op de tanden" vanwege de benadeelden.
Dat zou ik zo niet stellen. Persoonlijk heb ik, "met veel haar op mijn tanden" twaalf jaar nodig gehad. Nu pas is een beperkte groep van mede-eigenaars (minder dan 20% !!!) wakker geschoten nadat de mogelijkheid van een enorme dwangsom meer en meer reëel wordt.

Detailcommentaar:
- Boekjaar 30.06.2012 - 30.06.2013: afrekening voor te leggen tussen 01.10.2013 en 31.12.2013 (cfr vennootschapswetgeving).
- In uw geval is de boekhouding, zoals voorzien door het KB van 12.07.2013 VERPLICHT, omdat de AV niet beslist heeft de vereenvoudigde boekhouding toe te passen voor 01.09.2011.
- een AV benoemt een syndicus of niet (er is geen "grijze" tussenoplossing).
- een syndicus wordt aangesteld voor het vorig mandaat afloopt; een contract van voor 01.09.210 is sowieso ongeldig voor de periode erna, gezien de significanet wijzigingen van de wet.

De enige realistische oplossing is volgens mij naar de rechter te gaan (kan door één mede-eigenaar). Dat in toepassing van het adagio “zachte heelmeesters maken stinkende wonden").

Aan de rechter meedelen (en aantonen) dat de AV van einde 2012 geen syndicus heeft aangesteld en dat de aanstelling van een voorlopige syndicus met een mandaat van DRIE jaar wordt gevraagd met de bijkomende opdracht
- een “staat van het gebouw” op te stellen (nodig om het correctie bedrag van het reservefonds te berekenen)
- de statuten te laten aanpassen aan de wetten van 2010
- de boekhouding aan te passen zoals voorzien door de wet van 2010
- de nodige werken te laten uitvoeren, na voorlegging ter deliberatie van de bestekken, om het gebouw aan te passen aan de vigerende wetgeving (liften, …).

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”