overlast/bijverdienste

sunny1z
Topic Starter
Berichten: 17

overlast/bijverdienste

#1 , 15 jul 2013 09:20

Hallo,

Ozals eerder al eens beschreven, hebben we nogal vrij veel last van een buurman die nogal fanatiek aan auto's werkt. En niet altijd zijn eigen auto's. Zijn garage staat achter zijn woning en is zo'n 9 meter breed en minstens zo lang. De afstand tss zijn woning en die garage is volledig verhard.. dus het is eigenlijk zijn parking.
Er is altijd lawaaihinder en overlast. We wonen nogal dicht op elkaar in een verkaveling en het lijkt alsof we naast een semi-professionele garage wonen. Soms al van 's morgens tot 's avonds laat. Als onze buurman niet thuis is dan komt zijn broer wel.

Ik heb, gedurende al die jaren,hem al meermaals gevraagd om het stiller aan te doen.. de garagepoort dicht te houden.. zijn rally-auto's minder lang te laten draaien...maar helaas.. hij wil er niet echt van weten. "Uw rust, is uw luxe" zijn zijn woorden

We hadden bij de gemeente gaan informeren en daar kregen we volgende info.

- Op mijn vraag heeft de gemeente hem een milieuvergunning laten indienden omdat ik zo hoopte dat er normen zouden opgelegd worden.
Achteraf blijkt dat hij die niet nodig omdat zijn garage nog binnen de normen valt. - In die garage mag hij zowel aan eigen of andere auto's werken (de milieuvergunning geeft daar geen beperking aan mee)
- Volgens een gemeente ambtenaar, die bij ons is langsgeweest, mag hij aan andere auto's werken.

Nu ben ik een beetje ten einde raad. Ik heb geprobeerd om met hem te praten.. ik heb het via de gemeente geprobeerd...maar niemand lijkt echt te kunnen zeggen wat mag en niet mag. Niemand durft een standpunt in te nemen.

Mijn vraag is.. mag onze buurman eigenlijk aan andere auto's werken. Ik zie hem heel dikwijls samen met zijn broer aan wagens van andere mensen werken.. kleine reparaties.. groot onderhoud.. oldtimers oplappen.
Dus voor hen is dat een leuke bijverdienste.. en daarom zijn ze zo hardnekkig in alles.. ze willen dat geld niet opgeven.

Als zijn broer alleen aan het werken is dan is de poort meestal dicht. Maar als zijn broer thuiskomt dan zijn er geen beperkingen en staat alles wagenwijd open.. met alle geluiden.... compressor.. klop en timmerwerk. En hoe meer bier er vloeit hoe luidruchtiger en arroganter ze worden....

Het enige wat ik wil is een beetje rust, zoals iedereen die in een verkaveling woont.. met de normale geluiden die erbij horen.. spelende kinderen.. werken in de tuin... en niet met een semi prof. garage vlak naast ons terras.

Vermits een beleefde vraag niet helpt.. een milieuvergunning blijkbaar geen regels oplegt.. de gemeente geen standpunt innneemt, dan kan ik mss enkel proberen om de werken te laten verminderen door het zwartwerk tegen te gaan.

Weten jullie of:
a) er aan andere auto's mag gewerkt worden zonder handelsregister
b) er aan auto's van anderen mag gewerkt worden in een verkaveling als je een handelsregister hebt.. of zijn daar regels voor. Ik had begrepen dat het toekennen van een handelsregister persoonsgebonden is en dat er niet gekeken wordt waar die activiteit uitgeoefend wordt.

Hoe kan ik dat zwartwerk/bijverdienste stoppen.. welke stappen zou ik evt. kunnen ondernemen.. wie moet ik contacteren...

Heeft er iemand gelijkaardige ervaring?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38596

#2 , 15 jul 2013 10:42

Verkavelingsvoorwaarden kan dit soort activiteiten al verbieden.
Milieupolitie kan eens oplijsten waaraan hij allemaal moet voldoen.
Compressoren kunnen onderworpen zijn aan beperkingen ... belasting op machines
Verwerken van afvalstoffen zoals motorolie, verf (spuiten) en alle mogelijke chemische producten.
Lawaai na een bepaald uur open van tot...
Als het een firma is MOET de firma informatie aangeplakt zijn dus naam ondernemingsnummer

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#3 , 15 jul 2013 12:25

Andere mogelijke benadering:

Een onderneming onderneemt activiteiten in een werkplaats.
Die kunnen al dan niet commercieel zijn.
Deze onderneming kan die uitvoeren ten voordele van zichzelf of van derden.

Een natuurlijk persoon kan die uitvoeren in dienstverband van een werkgever of als zelfstandige.

Een onderneming is
ofwel een natuurlijk persoon (= hijzelf als zelfstandige met zijn broer als aangestelde van hem)
ofwel een rechtspersoon
ofwel een feitelijke vereniging (= hijzelf en zijn broer).

Als de onderneming activiteiten uitoefent ten voordele van derden, al dan niet commercieel, moet deze in principe geregistreerd zijn bij het KBO.
Zie na of op zijn adres ondernemingen zijn geregistreerd (zie http://kbopub.economie.fgov.be/kbopub/z ... ml?lang=nl" onclick="window.open(this.href);return false;), ….

Reclame

sunny1z
Topic Starter
Berichten: 17

#4 , 15 jul 2013 14:33

Bedankt voor jullie reactie.

Net gekeken en op zijn adres is geen onderneming geregistreerd. Wil dit dus zeggen dat hij geen handelsregister heeft?

Kan zijn broer een handelsregister hebben en dan de activiteit daar uitoefenen?

Als er echter niemand een handelregister heeft en hij toch aan auto's van anderen werkt.. is dat dan zwartwerk? Hij kan natuurlijk altijd zeggen dat dit uit hobby is of een vriendendienst. (omdat hij in een rallyclub zit en wat helpt aan onderhoud, zoals hij aan de gemeente eens gezegd heeft). De auto's die er binnenkomen zijn nochtans allemaal particuliere wagens.

Er is ooit een vrouw van de gemeente langs geweest op een kalme dag. Er stonden geen auto's behalve die van hemzelf. Hij vertelde haar dat hij enkel aan zijn auto's werkt af en daarmee was de kous af. Hij heeft haar rond zijn vinger gedraaid en zielig verteld dat hij schrik heeft om nog maar buiten te komen en lawaai te maken. Hij was zogezegd iets aan het isoleren en dus vond ze dat hij 'moeite' deed.
Ze raadde ons aan om te proberen het lawaai niet te horen en iets anders te gaan doen op dat moment...(?) Ze vroeg alleen om zijn compressor eens op te zetten en dat lawaai stoorde haar niet..; dus veel hulp moet ik niet verwachten van de milieudienst.

Hij zegt dat hij niet aan anderen hun auto's werkt en ze gelooft dat zonder verder/regelmatige controles
Zijn garage is door gemeente goedgekeurd op het bouwplan met die afmetingen en onder vermelding "werkplaats". Dus zal het wel ok zijn volgens verkavelingsvoorschriften voor hen.
De milieuvergunning is dus ook niet van toepassing van hem omdat zijn garage en inboedel te klein is (één hefbrug, compressor, etc... is niet belangrijk genoeg. Geen spuitinstallaties)

Hij kan dus makkelijk beweren dat hij niet werkt aan auto's van derden.. maar om dit te bewijzen moet er iemand regelmatig ter plaatse gaan kijken of dat waar is of niet. Maar wie dan hé?

Bovendien is hij ambetenaar/politie van beroep... dus hij heeft veel mensen mee..waaronder de wijkagent enz...

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 15 jul 2013 15:47

Leg eens klacht neer bij de fiscus. Naar eigen zeggen onderzoeken die iedere klacht, ook de anonieme.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 15 jul 2013 16:08

Als je op het KBO zoekt op vestiging en je tik het adres in en er komt geen adres te voorschijn hebben ze, zijn broer of hij geen ondernemingsnummer !

Ook een garagist is een gereglementeerd beroep, de mechaniek, carrosserie en de tweedehandswagens.

Het kan ook zijn dat hij in een club is van old timers en aan de leden van deze club in club verbant aan hun auto's werkt en dan is dit geen zwart werk !!!
Mijn jongste zoon is ook in zo een club en hij regelt ook af en toe old timers af, wij hebben hier thuis nog een zeer moderne Sun apparaat ,,+/- modern werkt nog onder dos 3.0 speciaal voor de oude wagens, en dit is ook in club verbant.

Maar waar eindigt burenruzies ?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#7 , 15 jul 2013 17:12

Het kan ook zijn dat hij in een club is van old timers en aan de leden van deze club in club verbant aan hun auto's werkt en dan is dit geen zwart werk !!!
Volgens mij enkel als die vzw (of feitelijke verenging) een vestiging heeft per mogelijke "werkplaats in clubverband".

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 15 jul 2013 18:58

Het kan ook zijn dat hij in een club is van old timers en aan de leden van deze club in club verbant aan hun auto's werkt en dan is dit geen zwart werk !!!
Volgens mij enkel als die vzw (of feitelijke verenging) een vestiging heeft per mogelijke "werkplaats in clubverband".

Mocht je de modelbouw clubs zien waar de leden voor elkaar iets doen, en die hebben ook geen werkplaats, is dit dan zwartwerk?

Er bestaat ook nog zoiets als een vriendendienst, maar ja de jongeren die kennen die misschien niet meer?

De grijze zone tussen zwart werk en hobby en vrienden diensten, en beroepsbezigheden is soms zeer breed, en zeker moeilijk te bewijzen, ik zou eens willen zien wat men zegt als iemand de wagen van zijn oom zou repareren, gratis en voor niks!, wat zou de sociale inspectie daar van zeggen !!
Dit valt toch allemaal onder de noemer van occasionele diensten.
 
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Franciscus
Berichten: 38596

#9 , 15 jul 2013 20:14

Als er olie wordt ververst ... dan zijn er volgens mij toch wel wat indiciën die wijzen op zwartwerk.
Daar heb ik wel enkele voorbeelden van in mijn omgeving met de nodige gevolgen.

eylis
Berichten: 8840

#10 , 15 jul 2013 20:50

een hobbyist die zijn eigen oldtimer opknapt en af en toe knutselt aan de wagens van hobbyvrienden, herken je metéén...het zijn doorgaans aangename voorkomende rustige mensen die zich niet zomaar opwinden, een héél objectieve stelregels is: hobbysten knutsellen alléén aan OLDTIMERS, aan andere wagens spenderen deze liefhebbers hun tijd echt niet. Ik vermoed dat dit géén liefhebberij is. En ook geen aardige buurman die eens een olie ververst of andere remblokjes voor een neef of collega van het werk. Hou eens een statistiek bij van hoeveel auto's (en autoplaten) de revue passeren.
Ik ben echt benieuwd wat hij met de afgedraaide motorolie doet....

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#11 , 15 jul 2013 20:52

Als er olie wordt ververst ... dan zijn er volgens mij toch wel wat indiciën die wijzen op zwartwerk.
Daar heb ik wel enkele voorbeelden van in mijn omgeving met de nodige gevolgen.


Dus u beweert dat bij een man die zijn familie hun auto ververst van olie een zwartwerker is !

Mogen ze in den bouw dan meer !

Men mag voor een bouw zich laten bijstaan door zijn echtgenote en
bloed- en aanverwanten (gratis, in het kader van onderlinge
hulp)

- tot de tweede graad op gelijk welke bouwwerf;
- tot de vierde graad voor zover de werkzaamheden
betrekking hebben op het bouwen of verbouwen of saneren
van sociale of daarmee gelijkgestelde woningen.

- Vallen onder de eerste graad: ouders en kinderen.
- Onder de tweede graad: grootouders, broers, zusters, schoonbroers en schoonzusters, kleinkinderen.
- Onder de derde graad: ooms en tantes, neven en nichten
- Onder de vierde graad: neven en nichten van de ouders en eigen achterneven en –nichten.

Het zou een grote discriminatie zijn mocht een auto mekanieker zijn tante haar auto's olie niet zou mogen verversen, en wel gratis !!

Er zal wel meer dan 20 liter olie moeten staan eer men indiciën heeft van zwart werk.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#12 , 15 jul 2013 21:02

Ik ben echt benieuwd wat hij met de afgedraaide motorolie doet....

Containerpark daar staan vaten voor u olie, en waar je u olie koopt per vat mag je meestal je oude olie meegeven.

Wij hebben al altijd onze wagens zelf onderhouden en 30 jaar lang meer dan 6 wagens gehad, en nooit geen probleem gehad met de vuile olie !!

Vroeger was dit gemakkelijker we brachten dit bij iemand die ermee zijn werkplaats verwarmde, helaas dit mag niet meer, maar tot nu toe nog geen probleem hoor.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

eylis
Berichten: 8840

#13 , 15 jul 2013 21:19

even off the record.......afgedraaide motorolie opstoken...fascinerende zwarte uitstoot uit de schoorsteen, heb een aantal jaren naast zo'n werkplaats gewoond. Moest je mijn witte was zien die buitenhing. Kindjes vonden het ook heel fijn buitenspelen.

Franciscus
Berichten: 38596

#14 , 15 jul 2013 21:28

Ik weet enkel dat het een meer dan gepeperde rekening was zowel van de rechtbank als van de belastingen.
Daarna geen activiteiten meer.
Controle gebeurde als er enkele 'klanten' binnen stonden.

sunny1z
Topic Starter
Berichten: 17

#15 , 19 jul 2013 15:53

[/quote]

Dus u beweert dat bij een man die zijn familie hun auto ververst van olie een zwartwerker is !

Mogen ze in den bouw dan meer !

Men mag voor een bouw zich laten bijstaan door zijn echtgenote en
bloed- en aanverwanten (gratis, in het kader van onderlinge
hulp)- tot de tweede graad op gelijk welke bouwwerf;
- tot de vierde graad voor zover de werkzaamheden
betrekking hebben op het bouwen of verbouwen of saneren
van sociale of daarmee gelijkgestelde woningen.[/quote]

in den bouw werken ze niet altijd op dezelfde plaats hé. Dat onze buurman zich maar laat bijstaan door eender welke graad maar dat hij aan auto's werkt bij de eigenaars thuis dan. In het zwart of niet. zolang het maar niet latijd naast mijn deur is.
Denk ook wel dat ze in de bouw iets moeten aangeven van wie helpt en wie niet.

Maar het is gewoon een volledig andere vergelijking. Bovendien heeft hij geen handelregister.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”