syndicus ??

printemps13
Topic Starter
Berichten: 1

syndicus ??

#1 , 13 jul 2013 12:41

Ik kocht in december e app.tje vr mijn gehandicapte dochter, 75 m2 ingang v 2 app
zonder lift, epc 124..dus beperkte kosten..tot ik de kosten vd syndicus kreeg..
bij aankoop was er vochtschade (wat men me niet verwittigd had voor de akte),mr
de verkoper had alles doorgest (foto's) nr de syndic, wat hij ook telefonisch bevestigde..we horen hierover niks meer..(vergoeding vr het herschilderen)
er is e poetsvrouw, die 4.5 u komt voor 7 ingangen ( waarvan wij de kleinste hebben,
mits we de enige zijn met 2 app), en sommigen hebben e lift..om de 14 dagen..
Ik betaal in januari 436.74 € , vr eerste kwartaal, mei 603.55, en nu e opvraging v over de 400 €uro..ik heb 2 aangetekende brieven gestuurd, met vraag vr info,
betreft de kosten / en de verdeelsleutel die hij toepast..ik hoor niks, geen mail,
geen brief noch telefoon..mijn bovenbuur, die ook geschrokken is vd kosten, was akkoord met de opzeg vd poetsvrouw..nu hoor ik van mijn bovenbuur, dat de opzeg
3 maand is...gaande vd aangetekende opzeg..mr de datum is een maand later dan mijn opzeg..ondertussen hoor ikzelf niets..als ik bel, of langsga, heb ik geen bewijs van wat er meegedeeld zal worden, dus doe ik het liever schriftelijk (de vochtschade was ook telefonisch..waar hij nu niet meer over piept).
Is dit normaal, of kan dit zomaar ? dochter betaald vr verwarming-gas/electr.en water ong 75 €uro per maand..de syndic kosten liggen e pak hoger..vr e app v 75 m2
in e ingang zonder lift.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5410

#2 , 16 jul 2013 21:34

Normaliter moet je een basisakte gekregen hebben met daarin de afspraken qua verdeelsleutel. Syndicus moet ook jaarlijks een gedetailleerde afrekening maken.

Typische tarieven :

syndicvergoeding : 18-25€/appartement/jaar + kosten om jaarvergadering te organizeren (zaaltje, consumpties)
De meeste andere kosten worden verdeeld ifv uw aandeel in de eigendom (de "tienduizendsten") tenzij de basisacte het anders overeenkomt.

Liften zijn altijd een heikel punt : Als je helemaal géén lift kan gebruiken (dus ook niet om naar je kelder of garage te gaan) dan zou de verdeling van de liftonderhoudskosten in de basisacte moeten toegewezen met uitsluiting van de appartementen die géén lift hebben noch de lift kunnen gebruiken. Zo betalen gelijkvloersappartementen wel degelijk voor de lift als ze'r mee naar kelder/garage kunnen gaan.

Vochtschade : over welke vochtschade gaat het ? een lekkende douche van de bovenbuur moet door zijn brandverzekering betaald worden (dus de blokpolis) Syndicus zou hier moeten bemiddelen naar de blokpolis toe.

Praat eens met de andere eigenaars over de afrekening. Bij algemene ontevredenheid kan je de syndic ontslaan en een nieuwe aanstellen.

Syndickosten (zonder verwarming noch electriciteit) zouden voor 75m² iets boven de 100€/maand moeten mogen cirkelen. Hierboven komen eventuele bijdrages tot een "reservefonds" voor toekomstige grote herstellingen. Dit budget bevat syndic beheerskost, poetsen gangen, onderhoud liften, blokpolis, water (weliswaar op individuele tellers), ... en overeengekomen herstellingen aan gemene delen)

Als er een reservefonds is dan moet de notaris dit ter sprake gebracht hebben want - behoudens anders overeengekomen - betaal je dit extra uit aan de verkoper.

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#3 , 19 jul 2013 00:20

Als er een reservefonds is dan moet de notaris van de verkoper dit ter sprake gebracht hebben want - behoudens anders overeengekomen - betaal je dit niet uit aan de verkoper.

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”