Beschadiging door mede-eigenaar aan gemeenschappelijke delen

masc
Topic Starter
Berichten: 4

Beschadiging door mede-eigenaar aan gemeenschappelijke delen

#1 , 03 jul 2013 21:27

Sinds kort ben ik eigenaar van een nieuwbouwappartement. In het gebouw zijn slechts 2 triplexappartementen waarvan ik het linkse triplexappartement bezit, mijn buurman het rechtse. Op het gelijkvloers hebben we beiden een carport.
De vloer van de carporten is bedekt met betonklinkers. Nu heeft mijn buurman sinds het begin dat we daar wonen (> 1 jaar) een olielek aan zijn wagen. Ik heb hem daarop gewezen en hij heeft eenmalig een karton onder zijn wagen gelegd. Hij staat nu niet meer dagelijks op zijn plek in de carport, maar als er geen andere plaats in de straat is, dan zet hij zijn wagen daar toch nog en gebruikt hij het eerste dat hij onder handen krijgt om onder zijn auto te leggen: een blad krantenpapier, inpakpapier, pizzadoos, ... Natuurlijk zit dit binnen de kortste keren onder de olie aangezien de lek niet zomaar een drupje olie is, maar per keer toch een half glas olie. Ondertussen zijn er ook verschillende plaatsen waar de olie al in de betonklinkers getrokken is.
Een erg fris zicht is het niet, maar mijn buurman zijn houding veranderd niet ofschoon ik hem al enkele keren vroeg om of zijn auto te herstellen of de plek beter te bedekken of zijn auto elders te parkeren. Ik maak me ook iets of wat zorgen voor wie de kost zou zijn als die klinkers ooit moeten vervangen worden (ik heb het gevoel dat deze buurman hier niet lang gaat blijven wonen en een nieuwe eigenaar wenst misschien die vieze boel niet voor zijn deur) of als ik die wens te vervangen om diezelfde reden (alhoewel ik dit volgens mij nooit klaarspeel omdat hij meer aandeel in het gebouw heeft dan ik).
Kan iemand mij raad geven over hoe ik dit het beste aanpak? Ik heb echt geen idee.
Ter info:
In de basisakte staat dat elke carportruimte privatieve eigendom is, maar de grond van de carport mede-eigendom.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 03 jul 2013 22:04

Als een gesprek niet helpt, eens vriendelijk met de wijkagent gaan babbelen. Als deze de eigenaar interpelleert kan bij hem vanuit het oogpunt verkeersveiligheid de keuze bieden ofwel de wagen binnen de x dagen te laten repareren of hem kwijt te spelen....

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#3 , 03 jul 2013 22:11

In de basisakte staat dat elke carportruimte privatieve eigendom is, maar de grond van de carport mede-eigendom.

In mede-eigendom is de grond steeds gemeenschappelijk. Dus ook de appartementen staan op gemeenschapelijke grond.
Schade aan de privatieve delen zijn voor rekening van de eigenaar van het privatief.
Wat betreft de klinkers zal u bijgevolg niet meedelen in eventuele kosten aangezien ze privatief zijn.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

masc
Topic Starter
Berichten: 4

#4 , 03 jul 2013 22:37

Aan de wijkagent heb ik ook al gedacht, maar ik dacht dat die enkel bevoegd was voor schade aan de openbare weg. Het resultaat zou dan zijn dat hij hem juist altijd in de carport zou zetten. Op de plek op de straat waar hij staat als er niemand anders staat is nu een vlek te zien van meer dan 50 cm doorsnede. En dan weet hij natuurlijk dat de klacht van mij komt ;-)

Ik dacht dat de klinkers gemeenschappelijk waren omdat de 2 carports volledig doorlopen en er overal dezelfde vloer ligt (niet afgescheiden). Ik zou vermoeden dat dan de volledige vloer moet vervangen worden.

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#5 , 04 jul 2013 18:54

Ik dacht dat de klinkers gemeenschappelijk waren omdat de 2 carports volledig doorlopen en er overal dezelfde vloer ligt (niet afgescheiden). Ik zou vermoeden dat dan de volledige vloer moet vervangen worden.
Dat is mogelijk, maar de vervanging dient te gebeuren ten laste van diegene die de schade heeft veroorzaakt. In dit geval vermoedelijk de eigenaar van de privatieve kavel. Deze laatste kan zich mogelijks keren, tegen de huurder/gebruiker.

Is er een syndicus, commissaris van de rekeningen, jaarlijkse AV ?
Zo neen, heeft u er alle belang bij om de werking van de organen van uw VME (die bestaat) te activeren.
Zelfs als de andere mede-eigenaar meer aandelen heeft, heeft u beide op de AV een gelijk aantal stemmen.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”