Uitstel coördinatie statuten

hajo
Berichten: 90

Re: Uitstel coördinatie statuten

#16 , 18 jul 2013 11:36

Er is niets dat de syndici in kwestie, in weerwil van dit "interpretatieprobleem", weerhield om reeds alle voorbereidende werken zoals het voorbereiden van een ontwerp uit te voeren.
Volledig juist.
Voorbeeld:
Wij hadden tot 13.03.2013 de Syndicus F. uit Antwerpen. Ofschoon ik tijdens elke AV (sinds 2010) het onderwerp “Aanpassing Statuten” aan de orde stelde, was geen enkel letter bewogen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Pedro
Berichten: 735

#17 , 18 jul 2013 15:56

Er is niets dat de syndici in kwestie, in weerwil van dit "interpretatieprobleem", weerhield om reeds alle voorbereidende werken zoals het voorbereiden van een ontwerp uit te voeren.
Volledig juist.
Voorbeeld:
Wij hadden tot 13.03.2013 de Syndicus F. uit Antwerpen. Ofschoon ik tijdens elke AV (sinds 2010) het onderwerp “Aanpassing Statuten” aan de orde stelde, was geen enkel letter bewogen.
Sommigen zullen dit waarschijnlijk wel als zijnde niet correct afwijzen, volgens hen zijn immers enkel beroepssyndici van slechte en kwade wil en leven enkel en alleen zij de wet niet na, in de praktijk dient evenwel te worden vastgesteld dat in zeer maar dan ook in zeer veel gevallen het de eigenaars zelf zijn die tijdens de vergadering de wettelijke verplichting naast zich neerleggen en stellen dat, aangezien de wetgever thans geen sanctie voorziet, de syndicus de coördinatie gewoonweg niet mag (laten) uitvoeren. Doet de syndicus dit wel, m.a.w. voert hij de wettelijke taak dienaangaande uit, dan weigert de VME de factuur hiervoor te betalen alsook komt hierdoor zijn mandaat in het gedrang. Als er een stelling wordt geponeerd, dan dient het wel een correcte stelling te zijn. Een eventuele sanctie is dus noodzakelijk en voor syndici die hun taak niet of niet naar behoren uitvoeren en voor eigenaars die lak hebben aan de toepasselijkheid van de dwingende wetgeving.

Vandebos
Berichten: 16087

#18 , 18 jul 2013 16:12

Volstrekt akkoord. Edoch de gehele polemiek in het halfrond concentreerde zich rond het interpretatie probleem en niet de onwil van sommige vme's. Vandaar een repliek in dezelfde zin.

Reclame

hajo
Berichten: 90

#19 , 18 jul 2013 16:36

Citaat uit mijn posting van 18jul2013 om 11.10h:
... dient er in de Senaat een initiatief te worden genomen om de wet opnieuw aan te passen en er een sanctie in op te nemen, te weten de nietigheid van de akte.
Einde Citaat

De nietigheid van de akte (= de statuten) heeft doch wel een directe impact op/voor de VME en raakt zelfs de syndicus niet direct. Dus de VME is de gedupeerde, of ... ?

Pedro
Berichten: 735

#20 , 18 jul 2013 20:03

Citaat uit mijn posting van 18jul2013 om 11.10h:
... dient er in de Senaat een initiatief te worden genomen om de wet opnieuw aan te passen en er een sanctie in op te nemen, te weten de nietigheid van de akte.
Einde Citaat

De nietigheid van de akte (= de statuten) heeft doch wel een directe impact op/voor de VME en raakt zelfs de syndicus niet direct. Dus de VME is de gedupeerde, of ... ?
Beste, de "nietigheid van de akte" treft uiteraard ook de syndici aangezien dit dan impliceert dat de VME geen rechtspersoonlijkheid meer heeft en dan ook niet meer aan het rechtsverkeer kan deelnemen. De gevolgen daarvan gaan natuurlijk niet meer te overzien zijn, dus dit is écht niet de aangewezen sanctie.

Basilia
Berichten: 45

#21 , 18 jul 2013 23:54

Beste, de "nietigheid van de akte" treft uiteraard ook de syndici aangezien dit dan impliceert dat de VME geen rechtspersoonlijkheid meer heeft en dan ook niet meer aan het rechtsverkeer kan deelnemen. De gevolgen daarvan gaan natuurlijk niet meer te overzien zijn, dus dit is écht niet de aangewezen sanctie.
Sorry, maar dit begrijp ik niet zeer goed. Op welke wijze treft dit de syndicus ? Kunt u dit even in een begrijpelijke taal verwoorden? Kunt u een voorbeeld van gevolg geven voor een VME, indien de aanpassing van de statuten niet gebeurd is of niet zou gebeurd zijn na de door de wet vooropgestelde datum?

Op voorhand bedankt voor uw antwoord.

B.

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#22 , 18 jul 2013 23:55

(…) Een eventuele sanctie is dus noodzakelijk en voor syndici die hun taak niet of niet naar behoren uitvoeren en voor eigenaars die lak hebben aan de toepasselijkheid van de dwingende wetgeving.
Die stelling treed ik volmondig bij.

Maar het is vermoedelijk wenselijk, vooraleer meer commentaar te geven, om het verslag van senator MAHOUX af te wachten, dat kortelings zal gepubliceerd worden.
Dossier: http://www.senate.be/www/?MIval=/dossie ... 89&LANG=nl

In de "marge":
De Senaat heeft het wetsontwerp ongewijzigd eenparig aangenomen. Het zal aan de Kamer van volksvertegenwoordigers worden overgezonden met het oog op de bekrachtiging door de Koning.
Bron: http://www.senate.be/crv/draft5-115.html
Nog niet goedgekeurd door de sprekers. Niet citeren zonder de bron te vermelden.

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#23 , 19 jul 2013 00:11

Sorry, maar dit begrijp ik niet zeer goed. Op welke wijze treft dit de syndicus ? Kunt u dit even in een begrijpelijke taal verwoorden? Kunt u een voorbeeld van gevolg geven voor een VME, indien de aanpassing van de statuten niet gebeurd is of niet zou gebeurd zijn na de door de wet vooropgestelde datum?
Eén van de voorbeelden:

In de statuten dient het bedrag van mededinging vermeld, in toepassing van Art. 577-7:
Art. 577-7. De algemene vergadering beslist :
1° bij meerderheid van drie vierden van de stemmen :
(...)
d) over het bedrag van de opdrachten en contracten vanaf hetwelk mededinging verplicht is, behalve voor de in artikel 577-8, § 4, 4°, bedoelde daden;
Art. 5477-8 §4. 13° ten behoeve van de in artikel 577-7, § 1, 1°, d), bedoelde mededinging meerdere kostenramingen over te leggen, op grond van een vooraf opgemaakt bestek;
Als het minimum bedrag voor een bestek niet is vermeld in de aangepaste statuten, dan moeten alle (en werkelijk alle) bestellingen gebeuren via een bestek, dat goedgekeurd werd op een vorige AV. Dit wil zeggen dat alle werken, die niet uitgevoerd zijn op basis van een bestek, kunnen vernietigd worden door om het even welke mede-eigenaar die tegen de werken heeft gestemd.

hajo
Berichten: 90

#24 , 19 jul 2013 10:38

De achtergrond van het naar voren halen van het citaat (van dhr. Anciaux) , was niet om „de vermelde sanctie“ als juist/goed te presenteren, MAAR het feit, dat er tenminste een besef voor noodzakelijke sancties bestaat, en niet alleen maar het verschuiven van een termijn!!!

Verder:
Het is logisch dat beide partijen, de VME en de Syndicus (zie mijn voorbeeld Syndicus F. uit Antwerpen) bij het niet nakomen van de wettelijke verplichtingen in de fout gaan en zodoende sancties zinvol/nodig zijn, waarvan de aard natuurlijk nog onderwerp van nadere beschouwingen moet zijn.

hajo
Berichten: 90

#25 , 19 jul 2013 16:20

Ik wil even nog een kleine verduidelijking geven, waarom „de verlenging van alleen de termijn“ een bijzonder zwakke vertoning is.

Als men (de professionals?) na 34 maanden een „verwarring“
Citaat
Er is verwarring of hieruit mag worden afgeleid dat er voor andere wijzigingen aan het reglement van
mede-eigendom dan deze die louter voortvloeien uit de wet ook geen authentieke akte vereist is.
Einde Citaat
constateert, en een wetswijziging voor de verlenging van de termijn met 12 maanden wenst, dan zou tenminste een analyse op zijn plaats geweest zijn, waarom dit nu twee maanden voor de termijn 1 september 2013 naar voren komt, en „hoe groot de achterstal in de afhandeling/aanpassing van de statuten is“.

Zijn dan additionele 12 maanden voldoende of zijn er „buiten de verwarring“ ook andere oorzaken/redenen aanwezig. Immers kan ik berichten dat de Syndicus F. uit Antwerpen wat vijf (5) VME's betreft geen enkele letter bewogen heeft.

Bovendien is (zoals Luc geschreven heeft) de Syndicus alleen verplicht, om voor deze termijn een correct voorstel aan de AV voor te leggen. Hoe lang dan de verdere „afhandeling = tot aanvaarding van de gewijzigde Statuten“ door de AV zal duren ... ? Geen idee of hier een limiet bestaat.

In conclusie:
De kans om de ervaring van de afgelopen 34 maanden in een gewijzigde wet te verwerken, en zo een verbetering te bereiken (of volgens de Minister “teneinde de werking van de mede-eigendom te moderniseren en transparanter te maken”) is volstrekt achterwege gelaten! In mijn ogen een grote omissie van de wetgever!

In elk geval is voor mij niets duidelijker geworden, resp. heb ik als ME geen beter handvat gekregen, en dit, ofschoon deze wet de positie van de ME's zou versterken.

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#26 , 19 jul 2013 17:42

De achtergrond van het naar voren halen van het citaat (van dhr. Anciaux) , was niet om „de vermelde sanctie“ als juist/goed te presenteren, MAAR het feit, dat er tenminste een besef voor noodzakelijke sancties bestaat, en niet alleen maar het verschuiven van een termijn!!!
Persoonlijk wou ik ook die interventie naar voor schuiven, die vermoedelijk een standpunt is van de socialisten. De evocatie is, gezien de context, een serieus schot voor de boeg van het BIV.

Meer in het bijzonder intrigeert mij de volgende passage:
We zullen dat dus volgen. Indien de volgende maanden niet echt werk wordt gemaakt van de akte van mede-eigendom, dient er in de Senaat een initiatief te worden genomen om de wet opnieuw aan te passen en er een sanctie in op te nemen, te weten de nietigheid van de akte.
Ik ben zeer nieuwsgierig naar wat in het verslag zelf staat. Maar gezien het volume van parlementair werk deze week, denk ik dat we nog enkele dagen zullen mogen wachten.

Je redenering stemt overeen met de mijne. Als het BIV er nu niet in slaagt om een coherent wettelijk standpunt in te nemen (en op te leggen), dan komt er een 5de reparatiewet, die vermoedelijk eerder gericht zal zijn op sancties tegenover de professionele syndicus (en niet de VME), zo de VME een professionele syndicus heeft.

Tenslotte wat mij voor 100% intrigeert is dat het BIV lessen heeft georganiseerd over de toepassing van de wet van 2010 aan vastgoedmakelaars, zonder dat de tekst ervan publiek toegankelijk was of is. Dat kan perfect, maar dan is het BIV voor 100% verantwoordelijk als hun interpretatie ernaast zit.

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#27 , 19 jul 2013 17:57

Ter ondersteuning van mijn bewering dat de opleidingen gegeven door het BIV niet toegankelijk voor derden, nog onderworpen aan een wettelijk toezicht van ???
Zie: http://www.e-biv.be/ -> beheer -> news
E-LEARNING OPLEIDINGEN
De vernieuwde e-learningsite van het BIV is dus een feit. Deze site wordt een stuk gebruiksvriendelijker en breidt ook haar aanbod uit. Vandaag staan er nog 14 cursussen online maar straks worden er dat alleszins nog een pak meer. Hou onze site alvast in de gaten!
IN SITU OPLEIDINGEN
12 thema's zijn nu beschikbaar
Vastgoed Verkoop
Bemiddelingsopdrachten onder de loep
De Woninghuurwet kritisch bekeken
Update Stedenbouw Vlaanderen
Aansprakelijkheid Vastgoedmakelaar
Handelshuur: Praktijkgerichte toelichting
Handhaving Stedenbouw van A tot Z
Aansprakelijkheid SyndicusHet
Ereloon van de Vastgoedmakelaar
Wet Bodemsanering
Actuele aspecten Verkoopscompromis (herhaling)
Lijfrente+2de verblijf
Vastgoedmakelaars zijn verplicht om gemiddeld minstens 10 uur per jaar permanente opleiding te volgen, berekend over een periode van 2 jaar.
Voorstel: toegang geven tot die module aan bijvoorbeeld de belangenverenigingen van mede-eigenaars, zoals NICM, AES, Test-Aankoop, ... .

hajo
Berichten: 90

#28 , 02 sep 2013 18:22

Volgens „Parlementair dossier , Document nr. 53K2911“ is de wijziging van de Wet Mede-eigendom per 1 september 2013 nog niet in het Staatsblad gepubliceerd.

Dus ... de jure is nog geen verlenging van de termijn 1 september 2013 met 12 maanden geldig. Hoe wordt dit feit nu “tussentijds” juridisch/de facto geïnterpreteerd?

Bart
Beheerder
Berichten: 404
Juridisch actief: Ja

#29 , 02 sep 2013 19:39

Op 22/08/2013 verscheen de wet die de coördinatietermijn verlengt in het Belgisch Staatsblad.
Kortom: de jure is er wel verlenging.
17 AUGUSTUS 2013. - Wet tot wijziging van de wet van 2 juni 2010 tot wijziging van het Burgerlijk Wetboek teneinde de werking van de mede-eigendom te moderniseren en <transparanter> te maken wat de termijn voor het in overeenstemming brengen van de akten betreft (1)


FILIP, Koning der Belgen,
Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.
De Kamers hebben aangenomen en Wij bekrachtigen hetgeen volgt :
Artikel 1. Deze wet regelt een aangelegenheid als bedoeld in artikel 78 van de Grondwet.
Art. 2. In artikel 19, § 2, van de wet van 2 juni 2010 tot wijziging van het Burgerlijk Wetboek teneinde de werking van de mede-eigendom te moderniseren en transparanter te maken, gewijzigd bij de wet van 13 augustus 2011, wordt het woord « zesendertig » vervangen door het woord « achtenveertig ».
Kondigen deze wet af, bevelen dat zij met 's Lands zegel zal worden bekleed en door het Belgisch Staatsblad zal worden bekendgemaakt.
Gegeven te Brussel, 17 augustus 2013.
FILIP
Van Koningswege :
De Minister van Justitie,
Mevr. A. TURTELBOOM
Met 's Lands zegel gezegeld :
De Minister van Justitie,
Mevr. A. TURTELBOOM

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”