Shopsu/Postorder Groep Tuin Dierenverjager/Tuinwachter

vragenvragen
Topic Starter
Berichten: 10

Shopsu/Postorder Groep Tuin Dierenverjager/Tuinwachter

#1 , 23 jun 2013 21:24

Onze buren hebben een kattenverjager geplaatst in de tuin om katten weg te jagen. Echter het verjaagd helaas niet alleen katten maar ook de mensen uit de tuin. Onze dochter van 2 heeft zelfs haar oren open gekrabd en ik krijg last van oorsuizen. Het apparaat zendt een nare pieptoon uit rond de 17KHz. Het bereik is circa 40 meter. Gemeentes zetten Mosquito's in die ook deze pieptoon uitzenden om hangjongeren weg te jagen.

Ik ben voor een verbod op kattenverjagers die hoorbaar zijn voor mensen. Je hebt namelijk ook kattenverjagers die wel onhoorbaar zijn voor de mens die werken op 25KHz. Uit mijn onderzoek doet blijken dat waar overlast is van een kattenverjager daar door de plaatselijke gemeente ook wordt gehandhaafd. Zie http://www.destentor.nl/regio/zwolle/mo ... -1.2896329" onclick="window.open(this.href);return false; Na uitspraak van de rechter is bepaald dat het gebruik van dit apparaat niet mag. Dus je mag het kopen en wanneer iemand er een advocaat er opzet mag het niet.

Kranten artikel:

Afbeelding

Meer informatie:

http://www.partijvoordedieren.nl/tweede ... agen/i/815" onclick="window.open(this.href);return false;


In the United States and Canada appliances with electromagnetic pulse are banned
We quote: "In 1980 the EPA (Environmental Publications, page 64) and U.S. Postal Service took action to remove all "electromagnetic" (not ultrasonic) pest control devices from the market. Health Canada has banned the sale of electromagnetic pest repellers in Canada. .

Bron: http://www.pest-control.cc/sounde.html" onclick="window.open(this.href);return false;



Webshop 1 heet het product:

Merk: Artelier Innovations

EAN-code: 3574591579001

Webshop 2 heet het product:

Merk Genius Ideas

EAN 3574591579001

Hoe zit het in België m.b.t. katten verjagers? Ik heb begrepen dat een Mosquito wel is verboden gesteld? Echter een kattenverjager van het merk Tuinwachter/Tuin Dierenverjager (Engelse naam Universal repeller Sonic & Flash) zit op dezelfde toonhoogte. De fabrikant is geheim.

Het apparaat ziet er zo uit:

Afbeelding

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 23 jun 2013 21:52

Beste middel ertegen ziet er zo uit.

Afbeelding

enkel tegen toestel te gebruiken...

T-jura
Berichten: 10
Locatie: Leuven

#3 , 24 jun 2013 00:42

Best is gewoon een aanvraag indienen bij je gemeente. Is eveneens ook een bevoegdheid van de gemeente. Ze zullen een vergelijkende studie moeten voeren en eventueel, mits voldoende argumenten, kunnen ze verbod opleggen voor die persoon. Maar er is hoorplicht om naar de persoon in kwestie te luisteren.
Het kan ook aangekaart worden als burenhinder.

Ik zou gewon naar de vrederechter gaan en zelf een minnelijke schikking proberen te zoeken. Het kan via een advocaat veel geld kosten.

Reclame

vragenvragen
Topic Starter
Berichten: 10

#4 , 24 jun 2013 13:33

Beste T-Jura,

Moet er bij vertellen dat ik in Nederland woon. Ik vroeg me juist af hoe het zit in België? Ik dacht dat Mosquito's wel verboden zijn in België? Een kattenverjager werkt op exact dezelfde toon (afhankelijk welke type/merk en stand je gebruikt)

Zie website:

http://www.hbvl.be/nieuws/binnenland/mo ... elgie.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Andere landen:

In the United States and Canada appliances with electromagnetic pulse are banned
We quote: "In 1980 the EPA (Environmental Publications, page 64) and U.S. Postal Service took action to remove all "electromagnetic" (not ultrasonic) pest control devices from the market. Health Canada has banned the sale of electromagnetic pest repellers in Canada. .

Bron: http://www.pest-control.cc/sounde.html" onclick="window.open(this.href);return false;

De rechter heeft bepaald in ons geval dat het niet mag. Maar het is toch raar dat het product wel verkocht mag worden maar het gebruik er van na tussenkomst van advocaat dit dus niet mag.

eylis
Berichten: 8840

#5 , 24 jun 2013 15:04

Per ongeluk met kat(apult) van de kinderen op het toestel mikken?

vragenvragen
Topic Starter
Berichten: 10

#6 , 24 jun 2013 22:40

Het apparaat zou 140 decibel aan geluid leveren, dit is ZEER schadelijk voor het gehoor.

Zie advertentie op: http://www.mijnbestand.nl/Bestand-WCRQOZ8N3SVL.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Vandebos
Berichten: 16087

#7 , 25 jun 2013 10:56

Excuses voor de nogal botte post, maar ik heb een bloedhekel aan deze toestellen.

Blijkbaar compenseert mijn gehoor voor aangeboren slechte ogen. Vastgesteld bij medische tests "hoor" ik tonen tussen 10Hz en 22Khz. Wat geluidsterkte betreft heb ik mijn wekkerradio op een meter van mijn bed dienen te plaatsen aangezien ik de leds hoor verspringen; mijn collega's 15m verder hoor ik hun volledig gefluisterde gesprekken (wat al meermaals voor animatie heeft gezorgd). Ik hoor vleermuizen in godsnaam en dan zijn er jokers met deze shit.

vverbeke
Berichten: 42

#8 , 25 jun 2013 15:06

Idem hier, ook zo'n gevoelig gehoor. Enkele maanden terug hing er zoiets in onze straat (mosquito of kattenjager, ik weet het niet, telkens ik aan een bepaald huizenblok passeerde begon dat ding te piepen). Aangezien het apparaat niet zichtbaar was en ik niet kon horen van welk huis het afkomstig was heb ik de politie hiervan verwittigd. Nooit meer iets over gehoord, maar een week later was er wel niks meer te horen.

vragenvragen
Topic Starter
Berichten: 10

#9 , 27 jun 2013 18:29

Radio uitzending op Radio 1:

http://www.radio1.nl/items/81308-ziek-v ... enverjager" onclick="window.open(this.href);return false;

Franciscus
Berichten: 38596

#10 , 27 jun 2013 18:36

In grote politiekorpsen beschikt men over de nodige apparatuur om dat uit te meten. (milieupolitie Antwerpen als voorbeeld)
Heb er ooit ook beroep op gedaan de huisdieren en de jonge kinderen hadden er last van.
Politie is op onze vraag gaan uitmeten betrof bedrijf en was een of andere klep die bleef hangen.
Was ook plots gedaan ( na de controle)

vragenvragen
Topic Starter
Berichten: 10

#11 , 27 nov 2013 09:08

De Mosquito's zijn toch in België verboden?

De Rhine Group of Rhine Consulting Group zegt van niet? Althans zij zeggen bewijs het maar, waar staat dit in de Belgische wet? Weet iemand dat er in België iets geregeld is over Mosquito's?

vragenvragen
Topic Starter
Berichten: 10

#12 , 26 jul 2014 19:07

In België gaan ze de "ultrasone" dieren verdrijver testen op mensen zie:
http://health.belgium.be/eportal/Enviro ... 85w0vl_shY" onclick="window.open(this.href);return false;

Er is een meldpunt geopend om klachten te melden door inzet van deze apparaten die hoge tonen produceren. Het meldpunt schadelijk geluid is te vinden op http://www.pieptonen.nl" onclick="window.open(this.href);return false; en telefonisch (Nederland) te bereiken op 06 49 13 77 77.

vragenvragen
Topic Starter
Berichten: 10

#13 , 04 sep 2015 19:13

Er zijn hierover in België kamervragen gesteld:

Onderzoek naar ultrasone geluiden in de publieke ruimten.
Japans onderzoek ("Investigation on high-frequency noise in public space") dat is voorgesteld op het "11th International Congress on Noise as a Public Health Problem" waarschuwt voor systemen van ultrasone geluiden die knaagdier afstotend zijn, het zogenaamde "Mosquito sound".
Meer en meer worden deze apparaten ingezet op publieke plaatsen, bijvoorbeeld bij restaurants en supermarkten. Deze ultrasone geluiden zouden niet onschadelijk zijn voor de burgers. Zeker kinderen en jonge werkkrachten zouden extra gevoelig zijn voor dit soort van geluiden. Uit metingen bleek dat het maximum van 120 dB in de onmiddellijke omgeving werd vastgesteld en nog 90 db op een afstand van 15 meter.
De daaropvolgende vragenlijst toonde aan dat iedereen die was blootgesteld aan de ultrasone geluiden deze konden horen en 50% hierbij een "onaangenaam" gevoel ervoer. Hierbij is dus waakzaamheid voor de volksgezondheid geboden.
1. Zijn er indicaties dat deze systemen ook in ons land worden verkocht?
2. Zo ja, bestaat er een inventaris van hoeveel van dergelijke systemen worden gebuikt?
3. Bestaat er in België onderzoek naar de gehoorschade die deze systemen bij mensen kan veroorzaken?










Antwoord op de parlementaire vraag nr. K179 van 24/03/2015 van de heer Geerts

Het Geachte Lid vindt hieronder het antwoord op zijn vragen.

1. Ja, er worden inderdaad ultrasone dierenverdrijvers verkocht in België. Ze zijn vrij verkrijgbaar op de consumentenmarkt, bijvoorbeeld in doe-het-zelfzaken of op het internet. Ze kunnen zowel door burgers, restauranthouders als landbouwers worden gebruikt.

2. Er bestaat geen inventaris van alle toestellen die zijn verkocht en in gebruik zijn, dit is ook niet mogelijk omdat het om vrij verkrijgbare consumentenproducten gaat.
Mijn administratie heeft vorig jaar wel verkoopscijfers opgevraagd bij een marktonderzoeksbureau. Daaruit blijkt dat er in België ongeveer 9000 ultrasone dierenverdrijvers werden verkocht in de periode januari 2013 tot en met juli 2014 (via doe-het-zelfzaken en supermarkten). Online verkoop is niet in dit cijfer inbegrepen, dus kunnen we veronderstellen dat het totale verkoopscijfer hoger is dan het cijfer van het marktonderzoeksbureau.

3. Het is niet de gehoorschade die zorgen baart bij dit soort toestellen, maar de hinder die ze kunnen veroorzaken. Blootstelling aan voldoende “luid” hoogfrequent of ultrasoon geluid kan immers klachten veroorzaken zoals hoofdpijn, oorsuizen, duizeligheid en misselijkheid, die kunnen optreden na enkele minuten. Mijn administratie heeft de geluidsdruk van enkele ultrasone dierenverdrijvers laten meten (door Vinçotte, 2011). Deze studie toont aan dat sommige van deze toestellen de aanbevolen grenswaarde hiervoor (nl. 70 dB) overschrijden op een afstand tot 4 meter. Hinder is dus mogelijk, maar uit de resultaten verwachten we geen risico op gehoorschade. Geen enkele van de gemeten toestellen bereikt echter zulke grote geluidsdrukken als gemeten in de Japanse studie die u vermeldt, zelfs niet op een afstand van één meter.

Om meer te weten te komen over de mogelijke hinder, heeft mijn administratie een studie met vrijwilligers laten uitvoeren (door KU Leuven, 2014). Daaruit kunnen we besluiten dat het signaal dat het gebruikte toestel uitzendt, hoorbaarder is dan verwacht, zelfs bij frequenties boven de gekende hoorbaarheidsgrens van 20 kHz, en niet enkel bij jongeren maar ook bij mensen van middelbare leeftijd.

Het is dus belangrijk dat klachten over de hinder veroorzaakt door ultrasone dierenverdrijvers met de nodige aandacht worden behandeld. Mijn administratie zal deze resultaten meedelen aan de gemeentebesturen. Zo kunnen zij hiermee rekening houden in geval van klachten bij burenhinder, en indien nodig de installatie en het gebruik ervan reglementeren.




































Réponse à la question parlementaire n° K179 du 24/03/2015 de monsieur Geerts

L’Honorable Membre trouvera ci-après la réponse à ses questions.

1. Oui, des répulsifs à ultrasons contre les animaux sont effectivement vendus en Belgique. Ils sont en vente libre sur le marché des consommateurs, par exemple dans les magasins de bricolage ou sur Internet. Ils peuvent être utilisés tant par les citoyens, les restaurateurs que par les agriculteurs.

2. Il n’existe pas d’inventaire des appareils vendus ni des appareils en cours d’utilisation et c’est impossible à réaliser, étant donné qu’il s’agit de biens de consommation en vente libre. Cependant, mon administration a demandé l’an passé les chiffres des ventes auprès d’un bureau d’étude de marchés. Il ressort de ces chiffres qu’en Belgique, environ 9000 répulsifs à ultrasons pour animaux ont été vendus durant la période de janvier 2013 à juillet 2014 (dans des magasins de bricolage et des supermarchés). Ce chiffre ne comprend pas les ventes en ligne, donc on peut supposer que le chiffre de vente total est plus élevé que le chiffre obtenu par le bureau d’étude de marchés.

3. En ce qui concerne ce type d’appareils, ce ne sont pas les lésions auditives qui s’avèrent inquiétantes mais la gêne que ces appareils peuvent entraîner. En effet, une exposition à un bruit suffisamment « fort » à haute fréquence ou à ultrason est susceptible de provoquer des troubles tels que des maux de tête, des bourdonnements d’oreille, des vertiges et des nausées, qui peuvent apparaître après quelques minutes. Mon administration a fait mesurer la pression sonore de quelques répulsifs à ultrasons pour animaux (par Vinçotte, 2011). Cette étude montre que certains de ces appareils dépassent la limite recommandée en la matière (à savoir 70 dB) jusqu’à une distance de 4 mètres. Il est donc possible d’éprouver une gêne mais d’après les résultats de l’étude, il n’y aurait pas de risque de lésion auditive. Cependant, aucun des appareils mesurés n’atteint des pressions sonores élevées, telles que celles mesurées dans l’étude japonaise que vous mentionnez, pas même à une distance d’un mètre.

Pour en savoir plus sur la gêne éventuellement provoquée par ces appareils, mon administration a fait réaliser une étude avec des volontaires (par la KU Leuven, 2014). On peut en conclure que le signal émis par l’appareil est plus audible que prévu, même pour les fréquences supérieures à la limite d’audibilité connue de 20 kHz, et pas uniquement chez les jeunes mais également chez les personnes d’âge moyen.

Par conséquent, il est important de traiter les plaintes relatives à une gêne provoquée par des répulsifs à ultrasons pour animaux avec toute l’attention requise. Mon administration communiquera ces résultats aux administrations communales. Ces derniers pourront ainsi en tenir compte en cas de plaintes relatives à des nuisances de voisinage et, si nécessaire, en réguler l’installation et l’utilisation.



De Minister, La Ministre,







Maggie DE BLOCK

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”