Toegang over private grond ifv. ruimen beken

Quink
Topic Starter
Berichten: 2

Toegang over private grond ifv. ruimen beken

#1 , 21 jun 2013 09:00

Achteraan mijn perceel loopt een beek/gracht. Volgens mij van 3de categorie.
Om de 1 à 2 jaar komt de gemeente deze beek ruimen met een graafmachine. Hiervoor maken ze gebruik van mijn private weg en vervolgens een afgesloten weide met dieren om dik 100m verder tot aan de beek te geraken.
In mijn eigendomsakte is er nergens sprake van het feit dat ik doorgang moet verlenen voor het ruimen van de beek.

Mijn vragen:

- moet ik toestaan dat men over gans mijn perceel rijdt ipv. enkel de 3m-zone naast de beek gebruikt? (men heeft wel een probleem om dit anders te bereiken omdat men vroeger heeft toegestaan dat buren deze zone afsloten tov. de straat)
- mag men zich zonder verwittigen, noch goedkeuring, zomaar toegang verschaffen tot privaat terrein. Dit is een afgesloten weide met dieren.
- mag men het slib zomaar achterlaten (beek is een open riool aangezien hier geen riolering ligt)?
- als men het slib achter laat, moet men dit toch steeds afwisselend van oever doen? (veldwetboek)

Alvast bedankt voor de antwoorden.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38602

#2 , 21 jun 2013 12:17

Ik denk enkele bruikbare teksten:
Als ik het goed begrijp bent u geen aanlandig aan de beek met uw eigendom.
http://www.oost-vlaanderen.be/public/wo ... cQmM84ief0" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.provant.be/binaries/wetwater_tcm7-16986.PDF" onclick="window.open(this.href);return false;

Quink
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 21 jun 2013 14:03

Bedankt voor de links.

Men spreekt telkens in die en vergelijkbare teksten dat men doorgang moet verlenen voor het onderhoud. Wat ik begrijp.
Toch heb ik daar enkele vragen bij:

- men verschaft zich zonder enig bericht vooraf of zonder het vragen van toestemming toegang tot afgesloten privaat terrein. Kan dat zomaar? Ik ga niet eisen dat ze mijn toegang niet meer mogen gebruiken maar eis wel dat ze minstens op voorhand verwittigen.

- men moet gans mijn terrein doorkruisen (links vooraan oprit en beek is rechts achteraan) om de beek te bereiken omdat mijn buren (beek ligt op de perceelsgrenzen) de toegang tot de beek (rechtstreeks van de straat) hebben afgezet. Langs hun zijde van de beek hebben ze siertuinen aangelegd en staat de omheining tot vlak naast de beek. Nogmaals, ik ga niet eisen dat de gemeente daarvan de afbraak gaat vragen. Maar moet ik wettelijk gezien doorgang verlenen via een langere weg omdat de buren de kortere weg hebben afgesloten? Moeten de gemeentearbeiders niet de kortst mogelijke weg gebruiken?

- ik heb zeer sterke vermoedens dat het slib te vervuild is om achter gelaten te worden. De gemeente beweert over de nodige testresultaten en attesten te bezitten dat het slib in orde is en mag achter gelaten worden op de oever. Alleen krijg ik daar nooit enig document van te zien. Wat kan ik hier verder mee? Laten testen op eigen kosten?

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”