waterlast buur (dakgoot) en dak op onze muur

Wellbeing
Topic Starter
Berichten: 29

waterlast buur (dakgoot) en dak op onze muur

#1 , 12 jun 2013 13:54

Hallo,
Op 22 febr 2013 heb ik een aangetekend schrijven verstuurd naar de verhuurster, huurster en mijn verzekering met de melding dat ik water binnenkrijg door een kapotte dakgoot. er is een bestek opgemaakt voor mijn schade (360 € excl BTW). De verzekering beloofde mij om een inspecteur langs te sturen voor een expertise. ik heb deze persoon 2 x telefonisch gecontacteerd en persoonlijk vind ik dat hij uitvluchten zoekt (waarom ??).
1ste reactie: we kunnen de huurster hier niet verantwoordelijk stellen en blijkt dat het huis 2 brandverzekeringen heeft (erfenis - dus een verzekering bij ouders en nieuw bij erfgename);
2de reactie: we proberen na te kijken of we dit op de familiale- of brandverzekering moeten aanrekenen.
We zijn ondertussen 12 juni en heb nog geen oplossing voor mijn natte muren. Ondertussen houd ik mijn hart (en de dweil) vast telkens als het regent.
Daarom ben ik overgegaan met de gedachte om naar de vrederechter te stappen. Meer ook omdat we dit incident al eens aan onze verzekering gemeld hebben (een 3 jaar geleden) en toen bood hij ons een potje verf aan.

Een tweede geval (nog geen schrijven voor gedaan) is het feit dat de huurders tijdens onze afwezigheid (een goeie 3 jaar geleden) en achterbouw hebben bijgezet (al dan niet officieel). Het dak komt echter op onze muur en wij zouden graag ons terras dichtmaken, hiervoor hebben we natuurlijk onze muur nodig. Ook daar hebben we vochtplekken.

We willen zeker geen ruzie met de buurvrouw (is ondertussen gescheiden) maar wij moeten toch niet opdraaien omdat zij in en versleten (juist ja - de eigenaar doet er niets aan) "kot" woont? Het ergste denk ik, maar daar heb ik geen rechtstreeks probleem mee, is dat er daar kleine kinderen worden opgevangen (ook hier denk ik niet officieel).

Kan ik deze beide gevallen tegelijk voorleggen aan de vrederechter, of maak ik voor het tweede alsnog een aangetekend schrijven naar de eigenaar?
Waar kan ik nuttige informatie vinden (ook wetteksten zijn welkom) om mij goed voor te bereiden wanneer ik bij de vrederechter moet verschijnen?
Wat gaat/kan mij dit kosten?

Om mijn berichtje niet nog langer te maken - alle info is welkom.
Alvast bedankt voor jullie hulp, Patsy

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding